Moderator: Chiitoo

Code: Select all
LINGUAS="fi en"

Siis asennuksessa ei Grubiin kirjoiteta mitään...En tiedä mitä tarkoitat tuolla ettei Grubiin kirjoiteta mitään. Jos sinulla on Grub asennettuna niin tarvitsee vain muokata .configia sisältämään myös uuden Gentoo asennuksen
Tämä on luultavasti väärä versio, amd64 (64 bittinen) tai x86 (32 bittinen) ovat perus pc-raudalle.

Ubuntussa ainakin vakioasennuksessa asennusohjelma kirjoitti uudet käynnistyskikkareetPaapaa wrote:Argh. Ei saa antaa neuvoa, jos ei ole varma niiden oikeellisuudesta.
Grub:n asetukset tulevat yleensä /boot/grub/grub.conf -tiedostoon. Jos sinulla on Ubuntu jo asennettuna, niin ota selvää, minne grub.conf on mennyt. Kernelin asetukset puolestaan ovat /usr/src/linux/.config -tiedostossa. Näitä ei kannata sekoittaa keskenään.
Minäkään en ymmärrä, mitä ihmettä tarkoitat tuolla "Grubiin ei kirjoiteta mitään...". Onko tuo toteamus? Retorinen kysymys? Mitä? Mutta siitä huolimatta:
Kyllä, asennuksessa grub.conf-tiedostoon pitää laittaa tieto uudesta kernelistä ja uuden asennuksen root-osioista, aivan kuten manuskassa sanotaan:
Mutta kaikki tämä selviää Handbookista, joten englannin kielen taidon puute tulee varmasti aiheuttamaan hieman harmaita hiuksia.
tommih wrote:Minua tarkoitat? Kieltämättä vähän hätäisesti tuossa sanoin mutta kyllähän se näin toimii. Grub.conf vai mikä se olikaan

Tänne asti tsekkasin ohjetta ja olin käsittävinäni, että käynnistystä ei ole vieläPaapaa wrote:tommih wrote:Minua tarkoitat? Kieltämättä vähän hätäisesti tuossa sanoin mutta kyllähän se näin toimii. Grub.conf vai mikä se olikaanOn ihan pikkuinen ero, tarkoitetaanko grub.conf:ia vai .configia, kuten jo tuossa selitin.
Tuhertajapappa: kun asennat manuaalisesti, ei Gentoo sorki yhtään mitään, vaan asentajan pitää sorkkia itse kaikki halutut muutokset itse. Mutta jos et englantia osaa, ei homma tule luultavasti onnistumaan - kovin helposti ainakaan.
Graafista installeria älä käytä missään nimessä, se ei toimi ja varmasti tulee sorkkimaan olemassa olevaa asennustasi.
Mikä se on ???Graafista installeria älä käytä missään nimessä,
Grub.conf pitää olla siellä, mistä Grub käskettiin sitä etsimään Grubia asennettaessa ensimmäistä kertaa. Eli levyllä voi olla vain yksi Grub. Jos siis olet asentanut Gubin aikaisemmin vaikka Ubuntun kanssa, pitää etsiä se levyosio, jota Grub käyttää ja editoita sieltä löytyvää gtub.conf/menu.lst -tiedostoa.tuhertajapappa wrote:Tänne asti tsekkasin ohjetta ja olin käsittävinäni, että käynnistystä ei ole vielä
sorkittu.
Koodilistaus 2.3: Grub.conf käsin asennetuille ytimille
Pitääkö Grub.conf löytyä asennetulta osiolta, vai riittääkö, jos näillä
kikkareilla viittaa suoraan ubuntu käynnistyksestä eli # menu.lst tiedostosta
Graafinen installeri löytyy joiltain Gentoo LiveCD tai LiveDVD-levyiltä. Mutta se on rikki, eikä sitä kannata missään nimessä käyttää. Ainoastaan manuaalinen asennus on suositeltava.tuhertajapappa wrote:Mikä se on ???Graafista installeria älä käytä missään nimessä,
?? Ymmärtäisin kokonaisia lauseita paremmin...tuhertajapappa wrote:(viestien kellonaika ??)

Aaah. Tuohon aikaan olen yleensä kyllä nukkumassatuhertajapappa wrote:Viestisi..Lähetetty: Ke Helmi 18, 2009 6:15 am
(Oli vain huomio näytettävästä ajasta...ei kuulu varsinaisesti kysymyksiini)

Ei edes kahdella. Gentoo on perusasennuksen jälkeen täysi raakile, jossa ei ole edes X (Linuxin graafinen systeemi, jota kaikki työpöydät käyttävät) asennettuina. Gentoon pointti on, että mitään turhaa ei ole asennettuna, vaan käyttäjä itse päättää, mitä tarvitsee ja asentaa vain oleellisen.tuhertajapappa wrote:Eli laittais kaikki tarvittavat peruskikkareet, ja gnome pöydän
ja jättäis muiltaosin käsikäynnistettäväksi.
Meneekö yhdellä käskyllä ???

Onko asennusjärjetyksellä merkitystä vai vaatiiko tarkkaan määriteltyä asennusjärjestystä...Paapaa wrote:Ei edes kahdella. Gentoo on perusasennuksen jälkeen täysi raakile, jossa ei ole edes X (Linuxin graafinen systeemi, jota kaikki työpöydät käyttävät) asennettuina. Gentoon pointti on, että mitään turhaa ei ole asennettuna, vaan käyttäjä itse päättää, mitä tarvitsee ja asentaa vain oleellisen.tuhertajapappa wrote:Eli laittais kaikki tarvittavat peruskikkareet, ja gnome pöydän
En oikein voi neuvoa muuta kuin että koeta parhaasi mukaan seurata perusohjetta loppuun asti. Sitten kaivat täältä ohjeen, jolla asennetaan X ja sitten Gnomen kimppuun.
http://www.gentoo.org/doc/en/?catid=desktop
Aivan, Gentoo ei ole se kaiken yksinkertaisin distro asentaa juuri siksi, että kaikki pitää tehdä itse ja monelle asialle ei ole graafista käyttöliittymää. Siksi englannin osaaminen on eeeerittäin hyödyllistä. Varsinkaan kun kukaan ei ole jaksanut vissiin suomentaa ohjetta.
Jos siis meinaat näin yleensä järjestystä ohjeissa, niin yleensä ottaen järjestys ei ole kovin tarkkaa, mutta ohjeiden monimutkaisuuden takia ei kannata paljon hyppiä edestakaisin. Osa asioista on tehtävät toki tietyssä järjestyksessä, esim levylle et voi asentaa mitään ennen kuin se on alustettu jne. Joten yleis-ohjeena sanon, että mene ainakin niin kauan ohjeen mukaan, kunnes olet onnistuneesti buutannut "omaan" gentooseen. Itse hyppelin ohjeissa jonkin verran edes takaisin, ja muutaman kerran jäi huomaamatta joku tärkeä kohta:)tuhertajapappa wrote:Onko asennusjärjetyksellä merkitystä vai vaatiiko tarkkaan määriteltyä asennusjärjestystä...Paapaa wrote:Ei edes kahdella. Gentoo on perusasennuksen jälkeen täysi raakile, jossa ei ole edes X (Linuxin graafinen systeemi, jota kaikki työpöydät käyttävät) asennettuina. Gentoon pointti on, että mitään turhaa ei ole asennettuna, vaan käyttäjä itse päättää, mitä tarvitsee ja asentaa vain oleellisen.tuhertajapappa wrote:Eli laittais kaikki tarvittavat peruskikkareet, ja gnome pöydän
En oikein voi neuvoa muuta kuin että koeta parhaasi mukaan seurata perusohjetta loppuun asti. Sitten kaivat täältä ohjeen, jolla asennetaan X ja sitten Gnomen kimppuun.
http://www.gentoo.org/doc/en/?catid=desktop
Aivan, Gentoo ei ole se kaiken yksinkertaisin distro asentaa juuri siksi, että kaikki pitää tehdä itse ja monelle asialle ei ole graafista käyttöliittymää. Siksi englannin osaaminen on eeeerittäin hyödyllistä. Varsinkaan kun kukaan ei ole jaksanut vissiin suomentaa ohjetta.
voiko laittaa palikoita omassa järjestyksessä ...??
Vai mennäänkö joka kohta tämän mukaan:
http://www.gentoo.org/doc/fi/handbook/h ... art1_chap4

ilborg wrote:tuhertajapappa wrote:Paapaa wrote:Se arin alkukysymys on tuo osiointi..kun ubuntussa luo tuon tavallaan kuintuhertajapappa wrote:Eli laittais kaikki tarvittavat peruskikkareet, ja
Jos siis meinaat näin yleensä järjestystä ohjeissa, niin yleensä ottaen järjestys ei ole kovin tarkkaa, mutta ohjeiden monimutkaisuuden takia ei kannata paljon hyppiä edestakaisin. Osa asioista on tehtävät toki tietyssä järjestyksessä, esim levylle et voi asentaa mitään ennen kuin se on alustettu jne. Joten yleis-ohjeena sanon, että mene ainakin niin kauan ohjeen mukaan, kunnes olet onnistuneesti buutannut "omaan" gentooseen. Itse hyppelin ohjeissa jonkin verran edes takaisin, ja muutaman kerran jäi huomaamatta joku tärkeä kohta:)
pääosio/aliosiot /dev/sdb4.../dev/sdb6 GParted:n mukaan
ks
http://www.aijaa.com/v.php?i=3643031.png
onko gentoossa väliä, kuinka luodaan, ja voiko
tehdä ennakkoon GParted:lla ..menisi ehkä hallitummin ??
tuhertajapappa wrote:ilborg wrote:tuhertajapappa wrote:Voi tehdä ennakkoon esim gpartedilla. Eli luot ja formatoit osiot tuolla softalla, sekä skippaat ne osiot tuosta gentoon manuskasta. Tuo käsin tehtävä asennus joustaa todella paljon, kun hieman tajuaa mitä tekee. Esimerkiksi itse asensin toiselle koneelle gentoon tiny-me:n live-cd:ltä kun en jaksanut alkaa mitään uutta levyä polttelemaan:Paapaa wrote:Se arin alkukysymys on tuo osiointi..kun ubuntussa luo tuon tavallaan kuintuhertajapappa wrote:Eli laittais kaikki tarvittavat peruskikkareet, ja
Jos siis meinaat näin yleensä järjestystä ohjeissa, niin yleensä ottaen järjestys ei ole kovin tarkkaa, mutta ohjeiden monimutkaisuuden takia ei kannata paljon hyppiä edestakaisin. Osa asioista on tehtävät toki tietyssä järjestyksessä, esim levylle et voi asentaa mitään ennen kuin se on alustettu jne. Joten yleis-ohjeena sanon, että mene ainakin niin kauan ohjeen mukaan, kunnes olet onnistuneesti buutannut "omaan" gentooseen. Itse hyppelin ohjeissa jonkin verran edes takaisin, ja muutaman kerran jäi huomaamatta joku tärkeä kohta:)
pääosio/aliosiot /dev/sdb4.../dev/sdb6 GParted:n mukaan
ks
http://www.aijaa.com/v.php?i=3643031.png
onko gentoossa väliä, kuinka luodaan, ja voiko
tehdä ennakkoon GParted:lla ..menisi ehkä hallitummin ??Näppärä pikku vinkki, jos haluaa samalla selailla nettiä kun asentaa gentoota. Tosin onnistuisihan tuo asennus kanssa ubuntustakin ilman buuttilevyjäkin.
System rescue CD on kyllä hyvä asennusväline Gentoolle. Itse käytin sitä. Gentoon 2008.0 livecd ei tunnistanut edes DVD-asemaani. Eikä se vanhemmassa koneessa osannut asentua graafisella asennusohjelmallakaan, vaikka siinä DVD-asema löytyi.ilborg wrote:Voi tehdä ennakkoon esim gpartedilla. Eli luot ja formatoit osiot tuolla softalla, sekä skippaat ne osiot tuosta gentoon manuskasta. Tuo käsin tehtävä asennus joustaa todella paljon, kun hieman tajuaa mitä tekee. Esimerkiksi itse asensin toiselle koneelle gentoon tiny-me:n live-cd:ltä kun en jaksanut alkaa mitään uutta levyä polttelemaan:Näppärä pikku vinkki, jos haluaa samalla selailla nettiä kun asentaa gentoota.
ilborg wrote:Tosin onnistuisihan tuo asennus kanssa ubuntustakin ilman buuttilevyjäkin.

sekä skippaat ne osiot tuosta gentoon manuskasta
Nämä ei vielä mennyt jakeluun...selvennystä pyydänSystem rescue CD