Moderator: Chiitoo
Juu, tuota osioiden kokoa ja tiedostojärjestelmän vaikutusta vähän epäilin. Tarkoitus olisi siirtyä reiseristä kokoaan XFS pohjaiseen järjestelmään.micko wrote:Kaikki tämä riippuu tietenkin vielä osioinnistasi. Gentoon asennusmanuaalissa taidetaan suositella erillistä /boot-osiota. Itse suosittelisin vielä erillistä /var-osiotakin. /home tietenkin pitää ehdottomasti olla erillinen. Näistä osioista tarpeelliset teet tietenkin myös uusille levyille ja kopioit niiden datat vastaavasti.
Uusien osioiden koolla tai tiedostojärjestelmällä ei ole väliä, jos sitä mietit. Kunhan vanhat datat niihin mahtuvat.
Jaajaa... no sitten tilanne voi olla eri. Boot... tuota en itse asiassa osaa perustella. Olen vain jotenkin tottunut siihen. Home juurikin käyttäjien omien tiedotojen kannalta. Ja tietenkin sen, että jos systeemi pitää asentaa uusiksi, niin käyttäjien asetukset pysyvät samoina. Toisaalta mulla on tilanne, että samassa koneessa on Gentoo ja Debian, mutta /home on näille yhteinen. Samat asetukset kummassakin käyttiksessä.anidabi wrote:Se jäi kysymättä että miksi tehdä erillinen boot, var ja home osio? Ymmärrän kyllä homen jos sattuu kerää kaikkea tauhkaa, mutta kun kone on pelkässä serverikäytössä ilman X:sää, niin ei sinne nykyisen 7 gigan osion aikana ole tullut juuri mitään(normikäyttäjiltä siis). Tällä hetkellä on siis kaikki samalla osiolla, paitsi swap erillisellä(ei kuitenkaan eri kovolla, vaikka näin toimisi parhaiten) osiolla ilman mitään ongelmia. Kone ollut käytössä jo pari vuotta ja jotain tietokannan tai logien virheellistä paisumista lukuunottamatta hyvin pelannut.
Code: Select all
mkdir /tmpmnt
mount / /tmpmnt --bind
mount /dev/uusi /mnt
cp -aux /tmpmnt/* /mnt/

Olen jostain lueskellut että XFS:n kanssa UPS olisi "pakollinen" koska se voi tuhota koko tj:n jos virrat katoaa kesken kirjoitustenanidabi wrote:Tarkoitus olisi siirtyä reiseristä kokoaan XFS pohjaiseen järjestelmään.
Itse en uskaltaisi servua laittaa reiser4:lle kun se ei kerran ole vielä täysin testattu ja valmis, mutta ei kai sillä ole mitään merkitystä jos on backupit kunnossa.anidabi wrote:Kiitoksia vinkeistä. Hyvä tietää eri vaihtoehtoja tähän hommaan. Nyt viikonlopun aikana aion vaihtaa kovon ja tässä nyt käynyt mielessä yhtä sun toista pientä muutosta samalla, mm. reiser4 siirtyminen. Järkevää?
Tällä hetkellä gentoo majailee 7gigan levyllä, että ilmeisesti siinä syy miksi grub ei ole kettuillut vielä. Nyt kun tulee selvästi isompi levy niin pitää tehdä osiot erikseen. Kuinka iso osion tuo /var tarvitsee? Haluan minimoida levyn pirstoutumisen. Tuskin kovin iso kun ei tuo mun nykyinen järjestelmä levykään ole kovin iso(sekin vain 60% täynnä)?
XFS on ihan journaloiva. Huomaa tosin, että se ei tee block-journalia, vaan vain metadatan. Elikkä tiedostojen sisältö saattaa olla täyttä tyhjää...linuxtuxhellsinki wrote:Olen jostain lueskellut että XFS:n kanssa UPS olisi "pakollinen" koska se voi tuhota koko tj:n jos virrat katoaa kesken kirjoitustenanidabi wrote:Tarkoitus olisi siirtyä reiseristä kokoaan XFS pohjaiseen järjestelmään.![]()
Tuota ihan pakko lainata sen verran kun tuossa aiemmin pistin linkin sivustoon jossa oli vähän XFS tweakkeja ja testejä. Siellä mainitsiin että kun käyttää isoa "agcount" optiota filesysteemiä luotaessa, se rupeaa kuluttamaan suuria määriä CPU aikaa kun levy täyttyy. Mitään ei kuitenkaan mainittu levyn hidastumisesta. Uusi puolen teran limppuhan osioimatta vaatii tuon agcountin olevan noin 125(yksi per jokaista 4gigaa kohden). Toisen levyn jo loin seuraavia optioita käyttäen:Zarhan wrote:XFS vs. Reiseriä aikanaan valitessa peruste XFS:lle oli lähinnä se että Reiser (ainakin 3) tuppaa hidastumaan melkoisesti kun kovalevy alkaa olla lähellä täyttä. XFS ei tästä kärsinyt.
Code: Select all
mkfs.xfs -b size=4096 -d agcount=125 -l size=64mCode: Select all
mount -t xfs /dev/sdb1 noatime,nodiratime,osyncisdsync,logbufs=8 /tauhkaa