Code: Select all
find / bestandCode: Select all
find / directoryHydroDiOxide wrote:FIND. Ik had al zo'n vaag vermoeden, maar kon de functionaliteit niet helemaal bevatten. Kun je een voorbeeld van een commando geven hoe ik file of directory zoek op de hele hdd (vanaf root?). Ik dacht zoiets als:ofCode: Select all
find / directory
find / -name '*html' -print
De syntax is zelfs nog vrijerdurian wrote:Zoekt alle HTML bestanden op / en subdirectories.Code: Select all
find / -name '*html' -print
-peter
find / -name *.htmlIk ben van de oude school, vroeger moest er een -print bij om output te krijgen :)Sub Zero wrote:De syntax is zelfs nog vrijerCode: Select all
find / -name *.html
'locate' werkt wel in Gentoo, maar:HydroDiOxide wrote:Ik ben gewend om in terminals/command-line LOCATE (in Ubuntu) te gebruiken om te zoeken naar directories en files. Dit commando werkt niet in gentoo en ik vroeg me af wat het alternatief is.
updatedbCode: Select all
emerge -NDvua sys-apps/slocate'find' kan idd gebruikt worden om bestanden direct te zoeken in plaats van in een database maarHydroDiOxide wrote:FIND. Ik had al zo'n vaag vermoeden, maar kon de functionaliteit niet helemaal bevatten. Kun je een voorbeeld van een commando geven hoe ik file of directory zoek op de hele hdd (vanaf root?). Ik dacht zoiets als:ofCode: Select all
find / directory
find / directoryCode: Select all
find / | grep bestand
De man page,HydroDiOxide wrote:Toch maar leren om find te gebruiken dan. Wat is de beste resource om het commando goed te leren?
man findDie kende ik nog niet, handig om te weten!garo wrote:Er is ook de wikipedia pagina op http://en.wikipedia.org/wiki/Find (lichter als de manpage, maar dus minder volledig).
En de officiële pagina op http://www.gnu.org/software/findutils/m ... /find.html (vollediger als de manpage, maar dus zwaarder)