ik ben bezig met een server voor een computer club, mij oog viel eerst op debian omdat daar de vorige server ook op gebaseerd was, maar aangezien ik gentoo toch lekkerder vond werken heb ik hier voor gekozen nu vraag ik me af is deze keus wel goed.
heb geen problemen mee om dingen handmatig te configureren dus das geen punt.
het punt is meer, het moet stabiel zijn nou ligt dat meer aan de gene die de boel instelt
ben ook nog niet helemaal uit hoe de configuratie er uit komt te zien.
maar dit is het idee ongeveer:
openldap te draaien als gebruiker database
samba voor het windows gedeelte (helaas)
samba en ldap wel met de nodige beveileging ssl en waarschijnlijk kerberos...
nfs of iets vergelijkbaars misschien openafs alleen weet niet of de wel de moeite waard is...
apache, php, misschien perl en phyton er bij, pgsql of mysql of bijde
en dan nog iets als mail systeem... kan postfix zijn aangezien er eigenlijk alleen maar verstuurd hoeft te worden. en dan beveiligd zo dat de leden alleen kunnen sturen via hun gebruikersnaam@domain.bla
ssh remote inloggen en leden de mogelijkheid geven bij hun bestanden te komen
en dan bind en dhcpd voor dns en dhcp, al heb ik niet echt ervaring met bind, maar wil ik het wel graag leren...
voor internet als firewall komt shorewall en squid als proxy met de nodige filters tegen ad's en zo
mede de reden dat er openldap gebruikt gaat worden is om een soort ad emulatie te maken
wat we de leden willen aanbieden is een omgeving waar ze zowel met linux als met windows kunnen aanmelden en kunnen programeren in verschillende talen en hun gegevens op een centrale plek op kunnen slaan. en de mogelijkheid hun gegevens op afstand te benaderen.
nu vraag ik me af is dit beter te doen onder debian dan onder gentoo ?
weet nog iemand leuke aanvulling op de services ?
graag wil ik ook weten wat de ervaring is met gentoo als server
met vriendelijke groet,
Tim