Nu är jag förvirrad och vänder mig till det skandinaviska forumet i stället för att göra bort mig globalt. (Danskar och norrmän vet redan att vi svenskar är korkade så jag avslöjar inga hemligheter...
Jag använder sunrise men vill installera en ebuild jag fann i Bugzilla (oolite) och försöker få ihop att kunna ha en lokal overlay tillsammans med sunrise men det verkar inte vilja fungera så bra.
Standardmetoden för "egna" ebuilds ska vara att sätta PORTDIR_OVERLAY="/usr/local/portage", och så vidare, i make.conf. Men om jag gör det försvinner sunrise eftersom den befinner sig i "/usr/portage/local/layman/sunrise".
Kan jag ha lokala ebuilds i /usr/local/portage samtidigt som jag använder den officiella metoden för sunrise ("source /usr/portage/local/layman/make.conf" i make.conf) eller försöker jag göra något som är omöjligt?
Allt jag testar visar att antingen /usr/local/portage eller /usr/portage/local/layman/sunrise är PORTDIR_OVERLAY men inte båda samtidigt och nu har jag stirrat på det här så länge att jag inte kan tänka längre.
Någon?