Valt te zien of je RAID op je moederbord zit of niet.fuge wrote:Uhm volgens mijn bescheiden mening heeft een een raid-controller toch nix met je os te maken? Alles wordt geregeld via een bios op die raid-controller zelf.
Nee dus. Een echte hardware raid controller toont het OS alleen de raid partities, niet de fysieke harde schijven. Een driver voor het OS is dan dus niet nodig. Als je een raid controller hebt waarvoor je wel zo'n driver voor nodig hebt, dan is het dus een pseudo hardware raidcontroller. Met driver bedoel ik overigens niet de gebruikers interface om raid partities te maken of wijzigen.hvwees wrote:Ja maar je OS moet de controller wel ondersteunen (driver).fuge wrote:Uhm volgens mijn bescheiden mening heeft een een raid-controller toch nix met je os te maken? Alles wordt geregeld via een bios op die raid-controller zelf.
Ja wel dus.... De linux Kernel moet natuurlijk de hardware wel kunnen aansturen.nixnut wrote:<<KNIP>>
Nee dus. Een echte hardware raid controller toont het OS alleen de raid partities, niet de fysieke harde schijven. Een driver voor het OS is dan dus niet nodig. Als je een raid controller hebt waarvoor je wel zo'n driver voor nodig hebt, dan is het dus een pseudo hardware raidcontroller. Met driver bedoel ik overigens niet de gebruikers interface om raid partities te maken of wijzigen.
Wel ik gebruik in een paar linux servers de controllers van 3ware. Deze worden standaard uit de kernel ondersteund, hebben een mooi management software.hvwees wrote:Hoi,
Ik wil eigenlijk een hardware RAID-1 set maken met IDE schijven.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke raidcontroller werkt het best onder gentoo linux?
Alvast bedankt voor je reactie!

Bullshit... raidcontrollers hebben drivers nodig, dat heeft helemaal niets te maken met de hardware acceleratie die degelijke controllers bieden (met onboard xor logica e.d.)nixnut wrote:Nee dus. Een echte hardware raid controller toont het OS alleen de raid partities, niet de fysieke harde schijven. Een driver voor het OS is dan dus niet nodig. Als je een raid controller hebt waarvoor je wel zo'n driver voor nodig hebt, dan is het dus een pseudo hardware raidcontroller.