Moderator: Chiitoo

Tuossa ei ole osion kanssa mitään tekemistä. Reiserin nopeus tulee esille silloin, kun hakemistossa on paljon tiedostoja (useita tuhansia). Muissa tapauksissa Reiser on nopeampi ainoastaan tiedostojen tuhoamisessa.linuxtuxhellsinki wrote:ReiserFS on kaikissa testeissä ollut nopeampi käsittelemään pieniä tiedostoja, joten sitä suositellaan käytettäväksi osioilla joissa on paljon pieniä tiedostoja esim. /home tai /var ja eteenkin jos pitää yllä jotain keskustelupalstaa tms.
Kaikki tiedostojärjestelmät muuttuvat CPU-riippuvaisiksi suurilla kuormilla. XFS on ainoa journaloiva tiedostojärjestelmä, joka skaalautuu suurille kuormille parhaiten 2.4 -sarjan ytimissä (minulla ei ikävä kyllä ole tuoreempia tietoja). Ext2 ja XFS tarjoavat parhaimmat suorituskyvyt suurilla kuormilla. Pienillä kuormilla tiedostojärjestelmien erot eivät ole suuria, ja kotikäyttöön niitä ei edes kannata alkaa säätämään. Ja kuten tuossa viittaamassasi keskustelussakin todetaan, ext3 sopii parhaiten useimpiin käyttötarkoituksiin.Paapaa wrote:Myös kiintolevyn fragmentoitumisessa ja CPU usagessa lienee eroja tiedostojärjestelmien välillä. Olen antanut itselleni ymmärtää, että ReiserFS vie enemmän CPU-aikaa

Kyllä kaikissa testeissä joita olen lukenut niin ReiserFS on ollut ylivoimaisesti eniten CPU-aikaa kuluttava järjestelmä. En tiedä sitten että näkyykö se mitenkään perus kotikäytössä, mutta luulisin sen vaikuttavan jos käyttää jotain softa-RAIDia ja eteenkin jos käyttää 5:sta tai 6:sta (tai 10)jmz2 wrote:Kaikki tiedostojärjestelmät muuttuvat CPU-riippuvaisiksi suurilla kuormilla. XFS on ainoa journaloiva tiedostojärjestelmä, joka skaalautuu suurille kuormille parhaiten 2.4 -sarjan ytimissä (minulla ei ikävä kyllä ole tuoreempia tietoja). Ext2 ja XFS tarjoavat parhaimmat suorituskyvyt suurilla kuormilla. Pienillä kuormilla tiedostojärjestelmien erot eivät ole suuria, ja kotikäyttöön niitä ei edes kannata alkaa säätämään. Ja kuten tuossa viittaamassasi keskustelussakin todetaan, ext3 sopii parhaiten useimpiin käyttötarkoituksiin.Paapaa wrote:Myös kiintolevyn fragmentoitumisessa ja CPU usagessa lienee eroja tiedostojärjestelmien välillä. Olen antanut itselleni ymmärtää, että ReiserFS vie enemmän CPU-aikaa
Katsotaan sitten kun Reiser 4 on ollut käytössä yleisesti pari vuottaKaapeli wrote:Reiser4:sta en juuri menisi sanomaan epästabiiliksi (ainakaan x86 tai amd64 ympäristössä), sen verran hyvin se on toiminut niillä koneilla missä tiedän sen olevan käytössä.
Tiedostojärjestelmän kohdalla vaatimukset vakauden suhteen on aika paljon korkeammat, kuin vaikka Windows 98:n laiteajureillaKaapeli wrote:Reiser4:sta en juuri menisi sanomaan epästabiiliksi (ainakaan x86 tai amd64 ympäristössä), sen verran hyvin se on toiminut niillä koneilla missä tiedän sen olevan käytössä.