Forums

Skip to content

Advanced search
  • Quick links
    • Unanswered topics
    • Active topics
    • Search
  • FAQ
  • Login
  • Register
  • Board index International Gentoo Users Dutch
  • Search

Uninstall van progies

Welkom op het Nederlands/Vlaamstalig Forum van Gentoo.
Post Reply
  • Print view
Advanced search
13 posts • Page 1 of 1
Author
Guru
Guru

Uninstall van progies

Post by Azerix » Sat May 07, 2005 12:52 pm

Hi,

Ik had tijdje geleden een webserver draaien, apache, php, mysql en phpmyadmin en vandaag heb ik ze allemaal gedeinstallerd. Maar sommige bestanden die blijven gewoon. Ik wi ze gewoon allemaal verwijderen en openieuw beginnen.

Weet iemand welke bestanden moet ik verwijderen? Ik wil niet de zelfde instellingen terug krijgen als van vorige keer na de installatie.

groet,

Azerix
Q-collective
Advocate
Advocate

Post by Q-collective » Sat May 07, 2005 7:32 pm

Code: Select all

emerge depclean -p
Kijken wat er weg kan en dan voor de eggie doen
frenkel
Veteran
Veteran
Contact frenkel
Website

Post by frenkel » Sun May 08, 2005 9:13 am

Je bedoelt waarschijnlijk de bestanden die door config-protect niet verwijderd zijn. Ik denk dat je de volgende bestanden moet verwijderen dan:

/etc/apache/*
/etc/init.d/apache
/etc/init.d/mysql
/etc/conf.d/apache
/var/lib/mysql/*
Succes!
Frank
klavrynd
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper
Contact klavrynd
Website

Post by klavrynd » Sun May 08, 2005 1:09 pm

Q-collective wrote:

emerge depclean -p
1 keer en nooit meer

gisteren gedaan en ik zit vandaag nog bezig met te zoeken welke packages ik juist terug moet emergen om mn systeem terug op poten te krijgen.

revdep-rebuild wil een hoop ebuilds emergen die niet meer bestaan en de helft van de files die je nodig hebt vindt qpkg niet (eg. xml-config).

Beter een beetje cruft op je systeem dan een hele dag werk om alles terug in orde te krijgen
Q-collective
Advocate
Advocate

Post by Q-collective » Sun May 08, 2005 1:32 pm

klavrynd wrote:
Q-collective wrote:

emerge depclean -p
1 keer en nooit meer

gisteren gedaan en ik zit vandaag nog bezig met te zoeken welke packages ik juist terug moet emergen om mn systeem terug op poten te krijgen.

revdep-rebuild wil een hoop ebuilds emergen die niet meer bestaan en de helft van de files die je nodig hebt vindt qpkg niet (eg. xml-config).

Beter een beetje cruft op je systeem dan een hele dag werk om alles terug in orde te krijgen
Vandaar dus de -p, wat staat voor --pretend.
De problemen met depclean zijn bekend (of dat mag ik aannemen), dus altijd eerst even kijken wat hij wil gaan unmergen.
frenkel
Veteran
Veteran
Contact frenkel
Website

Post by frenkel » Sun May 08, 2005 2:22 pm

klavrynd wrote:
Q-collective wrote:

emerge depclean -p
1 keer en nooit meer

Dit komt waarschijnlijk doordat je niet al je use-flags zelf hebt gezet, dus dmv USE="-* bla bla bla", wisseling naar het 2005 profile heeft wat andere USE-flags waardoor een aantal niet meer nodig zijn volgens depclean, als je zelf al je useflags zet kan het absoluut geen kwaad.

Frank
garo
Bodhisattva
Bodhisattva

Post by garo » Sun May 08, 2005 3:33 pm

Frenkel wrote:Dit komt waarschijnlijk doordat je niet al je use-flags zelf hebt gezet, dus dmv USE="-* bla bla bla", wisseling naar het 2005 profile heeft wat andere USE-flags waardoor een aantal niet meer nodig zijn volgens depclean, als je zelf al je useflags zet kan het absoluut geen kwaad.
Dan ga je er van uit dat je je USE flags nooit verandert of dat je je nog perfect herinnert welke ebuild met welke flags is geinstalleerd...
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam
BlackEdder
Advocate
Advocate
Contact BlackEdder
Website

Post by BlackEdder » Sun May 08, 2005 4:26 pm

garo wrote:
Frenkel wrote:Dit komt waarschijnlijk doordat je niet al je use-flags zelf hebt gezet, dus dmv USE="-* bla bla bla", wisseling naar het 2005 profile heeft wat andere USE-flags waardoor een aantal niet meer nodig zijn volgens depclean, als je zelf al je useflags zet kan het absoluut geen kwaad.
Dan ga je er van uit dat je je USE flags nooit verandert of dat je je nog perfect herinnert welke ebuild met welke flags is geinstalleerd...
Als je eerst een emerge --newuse world doet fixed ie eerst je nieuwe use flags. Daarna een depclean en een lekkere revdep-rebuild om het af te leren.

Maar De originele poster had waarschijnlijk problemen met config files die niet weggehaald worden bij een unmerge. Je kan een equery files apache | grep /etc om alle config files te zien en die met de hand deleten. Ik geloof dat je ook de protect mask kan weghalen van etc:

CONFIG_PROTECT="-*" emerge unmerge apache
NOTE: ik heb dit nooit getest, dus weet niet zeker of ie dan ook de config files weggooit :))
frenkel
Veteran
Veteran
Contact frenkel
Website

Post by frenkel » Sun May 08, 2005 5:25 pm

garo wrote:
Waarom ga ik er dan vanuit dat ik me USE-flags nooit verander? Ik verander ze weleens hoor, maar als ik wissel van profile, bijv. van 2004.3 naar 2005.0 heb ik niet dat er ineens standaard bepaalde use-flags aanstaan die ik niet aan wil, dat was mijn bedoeling.
Maar goed, ik denk dat de thread-starter inmiddels wel uit de brand geholpen is.
Azerix
Guru
Guru

Post by Azerix » Sun May 08, 2005 7:42 pm

Frenkel wrote:Je bedoelt waarschijnlijk de bestanden die door config-protect niet verwijderd zijn. Ik denk dat je de volgende bestanden moet verwijderen dan:

/etc/apache/*
/etc/init.d/apache
/etc/init.d/mysql
/etc/conf.d/apache
/var/lib/mysql/*
Succes!
Frank
Klop, bovengenoemde bestanden bedoel ik, thanks. Ik heb nog een vraagje, is het nou zo belangrijk om USE flags te gebruiken? Ik heb het nooit gebruikt en er staat ook weinig in mijn make.conf. Het is een P3 systeem van 550 mhz.
Q-collective
Advocate
Advocate

Post by Q-collective » Sun May 08, 2005 8:15 pm

Azerix wrote:Ik heb nog een vraagje, is het nou zo belangrijk om USE flags te gebruiken? Ik heb het nooit gebruikt en er staat ook weinig in mijn make.conf. Het is een P3 systeem van 550 mhz.
Ik bedoel er niets kwaads mee ofzo, maar waarom draai je dan eigenlijk Gentoo?
USE is een van de kernfeatures van deze distro
klavrynd
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper
Contact klavrynd
Website

Post by klavrynd » Sun May 08, 2005 10:18 pm

Frenkel wrote: Dit komt waarschijnlijk doordat je niet al je use-flags zelf hebt gezet, dus dmv USE="-* bla bla bla", wisseling naar het 2005 profile heeft wat andere USE-flags waardoor een aantal niet meer nodig zijn volgens depclean, als je zelf al je useflags zet kan het absoluut geen kwaad.

Frank
Mja, ik gebruik al jaar en dag een hele resem van use flags, heb ooit ns heel de resem gekopieerd en overal + en - bijgezet, maar misschien beter -* en + de rest doen idd
Azerix
Guru
Guru

Post by Azerix » Mon May 09, 2005 7:24 pm

Q-collective wrote:
Azerix wrote:Ik heb nog een vraagje, is het nou zo belangrijk om USE flags te gebruiken? Ik heb het nooit gebruikt en er staat ook weinig in mijn make.conf. Het is een P3 systeem van 550 mhz.
Ik bedoel er niets kwaads mee ofzo, maar waarom draai je dan eigenlijk Gentoo?
USE is een van de kernfeatures van deze distro
Nou ik was van plan om dat te doen ooit, ik ben pas vorige jaar met gentoo begonnen. Maar ik kan me herineren dat het niet per see verplicht was om USE flags te gebruiken, je kunt het ook zonder. Vandaar had ik het zo gelaten. Ik gebruik gentoo als DHCP,LAMP en Network File Sharing. Maar het werkt niet helemaal 100% goed.Ik ga deze keer opnieuw installieren en ik ga ook met USE flags proberen.

Ik had paar inforamtie gevonden en howto's over USE flags, heeft iemand paar tips of betere howto's ? Het gaat mij meer over volgende:

mysql,
php,
Apache,
Phpmyadmin,
emrgen

Alvast bedankt,

Azerix
Post Reply
  • Print view

13 posts • Page 1 of 1

Return to “Dutch”

Jump to
  • Assistance
  • ↳   News & Announcements
  • ↳   Frequently Asked Questions
  • ↳   Installing Gentoo
  • ↳   Multimedia
  • ↳   Desktop Environments
  • ↳   Networking & Security
  • ↳   Kernel & Hardware
  • ↳   Portage & Programming
  • ↳   Gamers & Players
  • ↳   Other Things Gentoo
  • ↳   Unsupported Software
  • Discussion & Documentation
  • ↳   Documentation, Tips & Tricks
  • ↳   Gentoo Chat
  • ↳   Gentoo Forums Feedback
  • ↳   Duplicate Threads
  • International Gentoo Users
  • ↳   中文 (Chinese)
  • ↳   Dutch
  • ↳   Finnish
  • ↳   French
  • ↳   Deutsches Forum (German)
  • ↳   Diskussionsforum
  • ↳   Deutsche Dokumentation
  • ↳   Greek
  • ↳   Forum italiano (Italian)
  • ↳   Forum di discussione italiano
  • ↳   Risorse italiane (documentazione e tools)
  • ↳   Polskie forum (Polish)
  • ↳   Instalacja i sprzęt
  • ↳   Polish OTW
  • ↳   Portuguese
  • ↳   Documentação, Ferramentas e Dicas
  • ↳   Russian
  • ↳   Scandinavian
  • ↳   Spanish
  • ↳   Other Languages
  • Architectures & Platforms
  • ↳   Gentoo on ARM
  • ↳   Gentoo on PPC
  • ↳   Gentoo on Sparc
  • ↳   Gentoo on Alternative Architectures
  • ↳   Gentoo on AMD64
  • ↳   Gentoo for Mac OS X (Portage for Mac OS X)
  • Board index
  • All times are UTC
  • Delete cookies

© 2001–2026 Gentoo Foundation, Inc.