Flammie wrote:Jukki wrote:Mikäs tätä Gnomea nyt vaivaa kun en saa käyttöliittymää suomenkieliseksi ollenkaan? Aikaisemmilla kerroilla kun Gentoon olen asentanut, suomenkieli (ja ~100 muuta kieltä) olivat GDM:n Language -valikossa automaattisesti, nyt siellä ei ole kuin n. kymmenen kieltä mistä valita, eikä tietenkään suomea näy listalla.
Tätä minäkin taivastelin joku aika sitten, en löytänyt ratkaisua. Ehkä kyseessä on Gnomen käytettävyysominaisuus joka päättää puolestasi mitä kieltä et halua käyttää

toivottavasti en nyt puhu ihan läpiä päähäni, mutta tämä tuli ensimmäisenä mieleen...
onhan siis asiaan kuuluvat localet oikeasti asennettu?
mitä tulostaa:
$ locale -a
ainakin minulla on gdm:n valikossa juuri ne kielet jotka olen sinne halunnut/asettanut, ja gnome käynnistyy suomeksi jos niin haluan.
homma josta tuo minun kielivalikoimani (viitisen kieltä) koostuu, riippuu glibc:n usefagista userlocales:
janne@aplari ~ $ emerge glibc -vp
These are the packages that I would merge, in order:
Calculating dependencies ...done!
[ebuild R ] sys-libs/glibc-2.3.4.20050125-r1 -build -debug +erandom -hardened (-multilib) +nls -nomalloccheck +nptl +nptlonly -pic +userlocales 0 kB
kun se on asetettu, luodaan glibc:tä käännettäessä vain ne localet jotka määritellään tiedostossa:
/etc/locales.build
eikä siis mitään muuta. tämä on tehty mahdollisesksi siitä syystä, että glibc:n kääntäminen olisi entistä nopeampaa, jos haluaa luoda vain jonkun tietyn setin localeja (eikä kaikkia kuten oletuksena). ainakin minulle tämä sopii erinomaisen hyvin.