Moderator: Chiitoo
ongelma tässä taitaa ola tuo k3b.. sillä k3b on kde:n "oma" poltto ohjelma ja se tarvitsee ainakin qt, kdelibs ja kde-env.. eli kokonaan et kde:sta pääse eroonObi-Lan wrote:Tossa yksi päivä asentelin KDE:n kokeillakseni millainen se on. Totesin, että ei ole minun makuun. Nyt tuosta mokomasta pitäisi päästä eroon (paitsi k3b:stä), onko näin, että ainoa vaihtoehto on käyttää emerge --unmerge paketti komentoa? Debianissakin oli synaptic, joka helpotti kovasti pakettien poistelemista. Ei emergelle ole tehty mitään vastaavaa?

Code: Select all
emerge sync (tai emerge --sync, sama asia), päivittää portagepuun
emerge --update --verbose --deep --ask --newuse world (tai emerge -uvDa --newuse world), itse päivitys. --ask tuottaa kysymyksen "aloitetaanko varmasti, yes/no", jossa välissä voi tarkistaa että näyttää hyvältä. Toki voi käyttää -p:tä -a:n sijaan mutta silloin tarvii kaksi kertaa antaa emerge-komento :)
emerge depclean, Poistetaan riippuvuudet mitä ei enää tarvita päivityksen jälkeen)
revdep-rebuild, Ehjää paketit mitkä menivät depcleanista mahdollisesti rikki)
dispatch-conf (tai etc-update jos ei dispatch-conffia käytä - suositellaan käytettäväksi, parempi), konffistiedostojen päivitys tarvittaessa.
Zarhan wrote:*blah* (tai emerge -uvDa --newuse world)*blah*
emerge -uvDaN worldCode: Select all
Options: -[abcCdDefhikKlnoOpPsSuUvV] [--oneshot] [--newuse] [--noconfmem]
[--columns] [--nospinner]
Kokeilinpa ajankuluksi miten tuon voisi tehdä, ja päädyin tällaiseen ratkaisuun:Obi-Lan wrote:Tossa yksi päivä asentelin KDE:n kokeillakseni millainen se on. Totesin, että ei ole minun makuun. Nyt tuosta mokomasta pitäisi päästä eroon (paitsi k3b:stä), onko näin, että ainoa vaihtoehto on käyttää emerge --unmerge paketti komentoa? Debianissakin oli synaptic, joka helpotti kovasti pakettien poistelemista. Ei emergelle ole tehty mitään vastaavaa?
emerge -puev gnome|awk '{ print $4 }'|sort >gnome.u
emerge -puev kde|awk '{ print $4 }'|sort >kde.u
emerge -C `diff -u kde.u gnome.u |grep ^\-|awk '{if (length($1) > 5) {print substr($1,2)}}'`