Code: Select all
grep wheel /etc/group | sed s/.*://Voor zover ik weet niet, nee. Als je de combo KDM-KDE of GDM-Gnome gebruikt, kan je idd vanuit gdm/kdm een reboot, shutdown etc initieren, maar niet als je via startx werkt.Johny the Ripper wrote:ik gebruik geen sessiemanager - kan het ook zonder?

Proper genoeg!spufi wrote: Een mogelijke - vrij vieze - oplossing is je user rechten geven op /sbin/halt & /sbin/reboot (chmod +s /sbin/halt & chmod +s /sbin/reboot) en dan ergens in je window - of desktop manager een paar links maken met als commando '/sbin/halt' &/of '/sbin/reboot".
I know, is knoeiwerk en hoogstwaarschijnlijk bestaat er een properdere (wa e woord!) manier, maar die weet ik dan alleszins niet. Anyone?

Voor wat betreft "stabiliteit" doe je er eigenlijk niets fouts mee, bijna alles van je wm wordt toch in je geheugen ingeladen.Johny the Ripper wrote:[netheidsmodus] hmm Als je dan afsluit via die links dan wordt KDE steeds gekillt bij het afsluiten veronderstel ik? Is dat nadelig voor een en ander? [/netheidsmodus]
Begrijpend lezen is een mooie deugd, zei m'n grootmoedertje-zaliger altijdBurnout wrote:Maar echt niemand kan antwoorden op de vraag hoe ge in gnome zo een menu maakt dat ook toelaat uw pc af te sluiten en te rebooten als ge op LOG OFF klikt.
this person wrote:Als je de combo KDM-KDE of GDM-Gnome gebruikt, kan je idd vanuit gdm/kdm een reboot, shutdown etc initieren, maar niet als je via startx werkt.
Is toch ni nodig? Eerst logt ge uit uw gnome sessie en dan kiest ge in gdm voor afsluiten of rebooten. (Allez, zo doe ik het toch)Burnout wrote:Maar echt niemand kan antwoorden op de vraag hoe ge in gnome zo een menu maakt dat ook toelaat uw pc af te sluiten en te rebooten als ge op LOG OFF klikt.
Is in principe niet nodig, net zoals het niet nodig is om grafisch in te loggen enzovoort enzovoort, maar het zou wel handig zijncoax wrote:Is toch ni nodig? Eerst logt ge uit uw gnome sessie en dan kiest ge in gdm voor afsluiten of rebooten. (Allez, zo doe ik het toch)Burnout wrote:Maar echt niemand kan antwoorden op de vraag hoe ge in gnome zo een menu maakt dat ook toelaat uw pc af te sluiten en te rebooten als ge op LOG OFF klikt.

Dat menu van Garo komt van KDM. Ik heb zelf wel eens wat zitten knoeien omdat ik GDM mooier vindt dan KDM, maar KDE weer prefereer boven Gnome. Het magische woord bij KDE is DCOP-server. Dit is een systeem binnen KDE dat allerlij acties achter knoppen vertaald naar systeem commando's. Het is iig mogelijk om een knop bv op je desktop te plaatsen, die er via DCOP er voor zorgt dat KDE netjes wordt afgesloten.Johny the Ripper wrote:Maar lukt het ook zonder KDM te installeren?