Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Vad göra, måste jag installera om ?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
niad
n00b
n00b


Joined: 22 Oct 2003
Posts: 11

PostPosted: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm    Post subject: Vad göra, måste jag installera om ? Reply with quote

Jag hade efter att gjort runt 5 installationer av gentoo på min bärbara fått till ett suveränt system med gnome som skrivbord. Jag fick sen för mig att jag ville ha ett program som hör till kde och installerade det, fick sen för mig att jag skulle prova crossoveroffice och lite annat. Efter ett tag kände jag att jag skulle vilja backa mina installationer för jag hade inte grepp om allt som installerats och framför allt så ville jag ta bort allt som hade med kde att göra. Jag hade också stora problem hela tiden med att vad jag än installerade så kom det inte med på gnome menyn av någon anledning. Jag loggade nu in i kde en gång (första gången) bara för att se hur det såg ut innan jag avinstallerade det, loggade sen ut igen. Gick så in i gnome för att ta upp en terminal och avinstallera kde. Nu har jag plötsligt inga paneler längre och alla knappgenvägar har slutat att fungera, hela gnome installationen verkar ha tagit skada av att jag loggade in i kde en gång. Jag får inte ordning på det. Kan jag backa ALLT och börja om med bara gnome? Jag vill vara säker på att få bort allt så jag inte har en massa som ligger och skräpar och bara uppdaterar nya installationer med samma fel igen så fort jag installerar om paket som jag tagit bort. Jag vill gänra ha bort allt gammalt även för att frigöra disk så jag inte har saker som ligger och skräpar. Jag har allt på disken för installation med "emerge -K ..." så jag har inte några problem med att börja om. Det skulle däremot kännas fel att behöva installera om hela systemet även om det ligger nära till hands för att vara säker på att kunna börja helt från scratch. Är det så här skakigt med gentoo? Tycker att jag inte gjorde några speciellt konstiga saker och framförallt så har jag inte pillat i några conf filer eller inställningar innan detta hände.
Back to top
View user's profile Send private message
dmind
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 12 Jan 2003
Posts: 120
Location: sweden, Terra, Sol, Milky Way

PostPosted: Thu Oct 23, 2003 7:18 am    Post subject: Reply with quote

du kan ju se vad du har installerat genom
Code:
cat /var/cache/edb/world | sort


ta bort grejjer du inte behöver. skulle väl anta att du får slänga ut gnome å lägga in det på nytt, vet inte så noga, jag använder mig av pekwm så jag har ingen direkt erfarenhet om gnome. du kan ju ta det nån natt "så slipper du vänta"... eller mista värdefull tid.
hoppas du inte startade x med gnome/kde whatever, som root det kan ställa till endel har jag hört/sett bla på linux.se

det är "bara att testa sig fram", oavsett så sprängs inte datorn å hur illa det nu än går me gnome så har du alltid terminalen å använda så du kan ominstallera saker.
_________________
Gentoo: it just changed my love life.
Back to top
View user's profile Send private message
professorn
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Sep 2003
Posts: 235
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Thu Oct 23, 2003 12:28 pm    Post subject: Reply with quote

Känns ju lite sjukt om hela gnome skulle 'förstöras' för att du loggade in. Körde de båda för nån vecka sen, men la ner och installerade om med Flux.

Sen hur du menar med att inte starta som root. Menar du att inte logga in som root eller när den startar i början,har förmig att gdm m.m. inte kan startas som användare
Back to top
View user's profile Send private message
dmind
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 12 Jan 2003
Posts: 120
Location: sweden, Terra, Sol, Milky Way

PostPosted: Thu Oct 23, 2003 12:46 pm    Post subject: Reply with quote

professorn wrote:

Sen hur du menar med att inte starta som root. Menar du att inte logga in som root eller när den startar i början,har förmig att gdm m.m. inte kan startas som användare


att logga in som root i kde eller gnome.
har inte provat det själv, eller sett om de strular till saker. men har för mig att jag läst det i någon tråd på linux.se
oavsett så bör man undvika köra x som root. jo jag vet att gdm med flera gör så.
_________________
Gentoo: it just changed my love life.
Back to top
View user's profile Send private message
niad
n00b
n00b


Joined: 22 Oct 2003
Posts: 11

PostPosted: Thu Oct 23, 2003 5:27 pm    Post subject: Jag blir inte klokare tyvärr Reply with quote

Jag provade igår att avinstallera gnome, men den säger att den inte fick specifika paket och att den tar en handfull paket och avinstallerar, (varför inte allt som installerades då jag körde "emerge gnome")?

Skit samma, jag installerade sen gnome igen med samma problem kvar, en del filer blir alltid kvar om man bara kör typ unmerge eller liknande i linux distar verkar det som sen då man ominstallerar så har man samma config som tidigare i en massa apps. Jag avinstallerade ju KDE totalt trodde jag men den är med i GDM i alla fall ! Jag är ute efter att återställa ett system totalt till det läge det var då man fått in filsystem och annat grundläggande på sina partitioner för att sedan börja från scratch. Så om någon vet något bra kommando för att totalt rensa allt som man installerat utan att ta paket för paket så vore det bra.

Jag är annars gammal linuxanvändare fast bara som skrivbordsmiljö och servrar till olika saker, jag har inte pillat så mycket med systemet, det är nu på sistone som jag fått för mig att exprimentera, antar att det blir lite nitar i början. Gentoo är det trevligaste jag testat och jag har kört det mesta de sista 4-5 åren. Mors.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum