Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Lydproblemer på laptop
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Joffer
Guru
Guru


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 585
Location: Arendal, Norway

PostPosted: Thu Oct 02, 2003 11:36 am    Post subject: Lydproblemer på laptop Reply with quote

Har en hp nx7000 Pentium-M laptop som jeg ikke få noe lyd ut av :(

ALSA er kompilert og installert i henhold dokumentasjon og modulen lastes, amixer/alsamixer klager ikke, /dev/sound/dsp etc eksisterer, MEN 'mute lyset' lyser på laptop'n.

Dvs, til høyre har jeg 3 lyd knapper, en for volum opp, en for ned, samt en for mute/unmute. Det fungere ikke å trykke på noen av dem :( Og Mute knappen lyser, altså slik den skal gjøre når lyden er mutet.

Hvordan fjerner jeg denne "hardware-muten"?

Har også en post på det i "Multimedia" forumet, men ikke noe hjelp der foreløpig...
Back to top
View user's profile Send private message
jahve
n00b
n00b


Joined: 25 Aug 2002
Posts: 44
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Thu Oct 02, 2003 3:56 pm    Post subject: Reply with quote

Varsågod, en sida på (iofs på tyska) som kanske kan hjälpa dig:
http://www.stud.uni-goettingen.de/~s310349/cgi-bin/qwiki/bin/qwiki.pl?LinuxOnHpNx

Där finns t o m ett särskilt stycke om mute-funktionen. Kommandot:
amixer sset "External Amplifier Power Down" on
tycks ha med saken att göra.
Back to top
View user's profile Send private message
Joffer
Guru
Guru


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 585
Location: Arendal, Norway

PostPosted: Thu Oct 02, 2003 7:57 pm    Post subject: Reply with quote

Takk. Vil sjekke den linken ut.. så veldig kjapt på den og det kan kanskje være løsningen.. for de som ikke kan tysk (jeg kan bitte litt) så får man siden på engelsk via denne linken (oversatt av Babelfish): http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?tt=url&url=http%3A%2F%2Fwww.stud.uni-goettingen.de%2F%7Es310349%2Fcgi-bin%2Fqwiki%2Fbin%2Fqwiki.pl%3FLinuxOnHpNx&lp=de_en

Update: Før jeg fikk lest noe på siden, så testet jeg amixer settingen din og det fikset det med en gang, bare at jeg måtte sette den til off :) (og siden volum var på fullt så hørtes det ILLE ut.. men lyd var det:))
Code:
amixer set "External Amplifier Power Down" off


Litt mer utforsking viste meg at alt var min egen feil.. jeg kjørte alsamixer for å unmute alle kanalene.. og helt til høyre står <External>, og unmuting av den medførte at mute LED'n lyser..

Nå er det jo bare å skjønne hva <External> er? Går jo ikke ut fra at det er mic-in eller headset-out i front av laptop....

Men at når <External> blir unmuta så er det jo nesten litt logisk at høytalerne (JBL faktisk) på laptopen blir mutet...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum