Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Bara för att jag är svensk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 8:13 am    Post subject: Bara för att jag är svensk Reply with quote

Ville iallafall lägga en tråd på svenska bara för att avdelningen finns :D


:D
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 6:36 pm    Post subject: Reply with quote

hej jenkler ja :lol: det var allvarligt :o Kul :wink: att du bara var
tvungen.oss gentoo are imellan.vad har du i din burk då?
(not får man ju fråga)
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Wed Mar 31, 2010 8:10 am    Post subject: :-d Reply with quote

hehe. ja man kör ju gentoo på allt så (workstation, server, PS3, Media station , you name it i use it)
Plus att man har en hel del vilda debatter med polare och kolegor om att gentoo är det man ska köra :D

Folk klagar ofta på att det är så mycket strul med gentoo och att det tar så lång tid att komp.

Vill bara säga om man lär sig så blir det inget strul plus att vi lever på 2000 talet där man har mer än 100Mhz


/J
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
kreaukmeaus
n00b
n00b


Joined: 26 Mar 2010
Posts: 33

PostPosted: Tue May 04, 2010 12:58 am    Post subject: Reply with quote

Pga en och en halv veckas strul med att få igång min optiska enhet i gentoo, gick jag till ubuntu.
Pga att det kommer med gnome som default och det är ett projekt i sig att bli av med det, testade jag xubuntu.
Deras liveinstallation som fungerade tillslut, lämnade mig utan stöd för grafikkort.
I aptitude ser jag att version 170nånting av nvidias drivrutiner är installerade. Uråldrat tillsammans med de flesta andra paket till ubuntu.

Dröjde inte länge förrän jag gick tillbaka till gentoo. Felet med den optiska enheten löstes med en inställning i bios.

Tyvärr finns det fortfarande ett drös med kernel options som jag inte vet om jag har glädje för.
Cflags är en vetenskap, har lurat ut några stycken av dem som verkar passa min processor. Har svårt att hitta bra information om dem.
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Thu May 06, 2010 9:03 pm    Post subject: Reply with quote

haller med att man ska prova sig fram med de os som finns.sjalv tastade jag ubuntu och kubuntu=gnome eller kde
bada funkade bra men sa fort jag hade problem var det alltid ut pa natet och leta men med gentoo
e man illa pinkad att ta tag i saker pa momangen.rolig ja haravfallande mycket :lol:

karnan var det inte sa mycket att gora i. e det not du undrar om kor pa

cflags.jag har athlon64 bit dual sa for mig var det latt

CFLAGS="-march=athlon64 -O2 -pipe -fomit-frame-pointer"

det finns march=k8 med

vad har du
Back to top
View user's profile Send private message
Jallee
n00b
n00b


Joined: 17 Oct 2010
Posts: 29
Location: Sweden

PostPosted: Wed Oct 20, 2010 8:27 am    Post subject: Re: :-d Reply with quote

jenkler wrote:
hehe. ja man kör ju gentoo på allt så (workstation, server, PS3, Media station , you name it i use it)
Plus att man har en hel del vilda debatter med polare och kolegor om att gentoo är det man ska köra :D
/J

Hej!
Har en liten undran om PS3:an. fungerar det bra med Gentoo på den?
Har nämligen funderat på att installera det på min PS3.
MVH // Jalle
Back to top
View user's profile Send private message
rndusr
Guru
Guru


Joined: 04 Dec 2005
Posts: 392

PostPosted: Fri Mar 04, 2011 3:47 pm    Post subject: Reply with quote

Om ni inte har en uråldrig version av gcc är det väl bara att sätta march=native, eller finns det någon nackdel med det?
_________________
If you've got nothing nice to say, you're probably not alone...
Back to top
View user's profile Send private message
PsykoNerd
n00b
n00b


Joined: 20 Dec 2011
Posts: 16
Location: There !

PostPosted: Sat Nov 23, 2013 9:58 am    Post subject: Re: Bara för att jag är svensk Reply with quote

jenkler wrote:
Ville iallafall lägga en tråd på svenska bara för att avdelningen finns :D
heja !! Kalmar-unionen og velkommen !


:D
Back to top
View user's profile Send private message
patrix_neo
Guru
Guru


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 520
Location: The Maldives

PostPosted: Sat Nov 23, 2013 7:53 pm    Post subject: Reply with quote

kreaukmeaus wrote:
Pga en och en halv veckas strul med att få igång min optiska enhet i gentoo, gick jag till ubuntu.
Pga att det kommer med gnome som default och det är ett projekt i sig att bli av med det, testade jag xubuntu.
Deras liveinstallation som fungerade tillslut, lämnade mig utan stöd för grafikkort.
I aptitude ser jag att version 170nånting av nvidias drivrutiner är installerade. Uråldrat tillsammans med de flesta andra paket till ubuntu.

Dröjde inte länge förrän jag gick tillbaka till gentoo. Felet med den optiska enheten löstes med en inställning i bios.

Tyvärr finns det fortfarande ett drös med kernel options som jag inte vet om jag har glädje för.
Cflags är en vetenskap, har lurat ut några stycken av dem som verkar passa min processor. Har svårt att hitta bra information om dem.


Jag känner igen mig i dig. Försökte med Linux Mint Cinnamon. Gick tillbaka innan månaden var slut. Gentoo är stabilt bara, bara om man har lite innan för skalet så ordnar det sig. Jag är själv min egen lyckas smed.
Back to top
View user's profile Send private message
patrix_neo
Guru
Guru


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 520
Location: The Maldives

PostPosted: Sat Nov 23, 2013 7:56 pm    Post subject: Reply with quote

PanzerKanzler wrote:
Om ni inte har en uråldrig version av gcc är det väl bara att sätta march=native, eller finns det någon nackdel med det?


Det är väl lite grejen personen är ute efter. Vad gör de olika valen man kan göra? Det är inte en enda väg till sanningen.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Sat Sep 20, 2014 9:56 am    Post subject: Reply with quote

Händer inte mycket här :(
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Irre
Guru
Guru


Joined: 09 Nov 2013
Posts: 434
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Dec 10, 2014 6:46 pm    Post subject: Reply with quote

jenkler wrote:
Händer inte mycket här :(
Nej
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Fri Dec 12, 2014 4:51 pm    Post subject: Hehe, ne! Reply with quote

Man måste ju få Tummen Ur, ett litet projekt som jag har startat :P
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.


Last edited by jenkler on Tue Dec 29, 2020 3:31 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
oniichan
n00b
n00b


Joined: 15 Jun 2012
Posts: 31

PostPosted: Tue Apr 14, 2015 2:21 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo på PS3? Hm, intressant.
Har nämligen ett PS3 ståendes som inte används, men jag antar att det är för sent då det är relativt uppdaterat. Var det 3.55 som tog bort möjligheten?
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Apr 14, 2015 2:24 pm    Post subject: Reply with quote

Yepp, det är för sent. Dom har tagit bort otheros för länge sedan + att en PS3a är ingen höjdare att köra linux på. Finns annan bättre och prisvärd hårdvara
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Emrik
n00b
n00b


Joined: 08 Apr 2015
Posts: 3

PostPosted: Sun May 10, 2015 12:30 pm    Post subject: Reply with quote

det verkar rätt lugnt här? :)

hade gentoo på en server för länge sedan (2007?) och minns det som mycket trevligt. har dock inte kört det på min main-dator utan jag har haft en dasstop som har kört alla möjliga distar. det som användes mest och med bäst resultat var sabayon och elementary OS. men nu är jag tillbaka på gentoo-tåget när jag införskaffade ny laptop. allt fungerar så bra! och när det inte fungerar bra så är det mitt eget fel! :) precis som det bör vara.

ville mest bara säga att jag finns och fortsätt använda gentoo. man lär sig mycket på vägen också.

det verkar inte finnas så många användare i sverige. eller det kanske finns många men de kanske inte skriver just här.

nu ska jag sluta skriva allt detta trams. happy compiling!
_________________
She goes to finos
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Sun May 10, 2015 1:08 pm    Post subject: Reply with quote

Skönt att se att det finns folk ;)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
M.Lehr
n00b
n00b


Joined: 11 Apr 2015
Posts: 1

PostPosted: Mon Nov 30, 2015 4:43 am    Post subject: Reply with quote

Ytterligare en här ;) Dock ska tilläggas att jag är Svensk men inte boende I Sverige.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon Nov 30, 2015 1:31 pm    Post subject: Nice Reply with quote

Kul att se lite action i denna tråd. Håller på med mitt nya projekt https://www.nodebb.se om någon är sugen ;)

Det är rätt nice att köra Gentoo i CoreOS / Enjoy gentoo forever :P
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.


Last edited by jenkler on Tue Dec 29, 2020 3:39 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
netshade
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 02 Jan 2004
Posts: 85
Location: Sweden

PostPosted: Thu Dec 03, 2015 8:48 pm    Post subject: Reply with quote

Hoppar väl in här med, även om jag just nu jobbar på att gå in i väggen med min Gentoo.

Jag installerade den 2003, fipplade in allt jag kunde komma på att jag kanske kunde tänkas vilja ha, moddade och pillade tills moderkortet rök, en Pentium4 snurrade den på då. Nånstans runt 2008 parkerade jag hårddisken i garderoben och glömde bort den, har sen dess kört diverse olika distar, tills jag för något år sen grävde fram den igen och började försöka konvertera den till att snurra på med AMD-processor. Gav upp efter någon vecka och parkerade den i garderoben igen tills för en vecka sen. Nu har jag stångat huvudet mot väggen flera gånger och försöker fortfarande få den att snurra på dedikerad hårdvara i källaren, och även om det enkla alternativet är att installera om den från grunden så tänkte jag att det vore ett lagomt klurigt och intressant projekt att försöka få den till att fungera utan att börja från grunden.

Den bootar, och ssh fungerar (kör headless) men hela systemet är sjukt skadat och det är en salig blandning av x86, ~x86, någon slags multilib, och x64. KDE3.5 och Gnome2 plus en massa annan skit huserar på den med. :D

Senaste dagarna har jag suttit fast på glib som lider av diverse dependencies och blockar, men varje gång ett paket installeras så känner jag någon sjuk form av lycka inombords, och jag kommer inte ge mig förrän den är en fungerande server med åtminstone LAMP på. :D

Vilken dist eller miljö jag än befinner mig i så saknar jag alltid Gentoo och nu är jag på väg tillbaka.
_________________
From where the shadows turn into nightmare, netshade greets you...
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Fri Dec 04, 2015 10:57 am    Post subject: Reply with quote

Spännande!

Det där med en skadad miljö kan man ju alltid fixa även fast det är som du säger frågan om det inte är bättre att installera om för man vill ju ha 64bit only med ingen multilib. Om du vill göra det lätt för dig så kör in coreos och sedan mina docker paket som har Gentoo Base. Det är lite att lära men det är så nice.

Idag har jag 2 native Genoo burkar och resten kör jag via CoreOS och docker ;)

Jag blev precis klar med min site nu som använder nodebb som använder nodejs och mongodb. Check it out: https://www.jenkler.se/

Jag önskar att det fanns mer folk som var villiga att betala en slant för att få upp ett gentoo system. Eftersom jag är en fattig egenföretagare så behöver man ju hitta uppdrag men det leder alltid till crap windows problem och kunder :)

På uex.se har jag nu satt upp ett forum som jag ska fylla med tips och trix för tech nördar som mig (https://www.uex.se/categories). Så har ni tips för guider och lathundar som är bra att ha så säg till. Skulle uppskattas mycket.
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.


Last edited by jenkler on Tue Dec 29, 2020 3:32 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
phmo
n00b
n00b


Joined: 13 Feb 2016
Posts: 7

PostPosted: Mon May 23, 2016 5:24 pm    Post subject: Tack ! Reply with quote

Tack för Scandinavian Gentoo Forum !!

Jag är nybörjare på Gentoo och har installerat Gentoo på en eeepc för att lära mig på.
Följde denna guide.


Det funkade bra att installera Gentoo med guiden, tycker jag som nybörjare, men khayyam på engelska Gentoo forumet påstår att den saknar några installationssteg.
Se denna tråd.

Vad ?? Tråden har blivit anmäld av khayyam ????
Verkar som khayyam tror att jag gör reklam för sidan jag länkat till. Konstigt. :?


Last edited by phmo on Mon May 23, 2016 6:59 pm; edited 5 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon May 23, 2016 6:15 pm    Post subject: Reply with quote

Alltid kul att se fler som hoppar in i Gentoo världen ;)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.


Last edited by jenkler on Tue Dec 29, 2020 3:40 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
phmo
n00b
n00b


Joined: 13 Feb 2016
Posts: 7

PostPosted: Mon May 23, 2016 6:48 pm    Post subject: Reply with quote

jenkler wrote:
Alltid kul att se fler som hoppar in i Gentoo världen ;) Om du använder docker så kan du köra mina paket :P https://github.com/Jenkler/docker



Hej, tack jenkler !

Ok, vad är docker för nåt och hur kör man dina paket ?

Är docker nåt man ska installera :?:
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon May 23, 2016 7:30 pm    Post subject: Reply with quote

Kolla in detta! bäst är att läsa på. Mycket att lära men så värt det: https://www.docker.com/

Jag använder docker i https://coreos.com/ (Som är gentoo-ish) men mina "docker-containers" är Gentoo. Börja med att kolla på gentoo-base. Men läst på först om coreos och docker !
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum