Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Gentoo live cd hänger sig vid boot (då XDM ska startas)
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
lungan
n00b
n00b


Joined: 10 Oct 2009
Posts: 2

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 10:17 am    Post subject: Gentoo live cd hänger sig vid boot (då XDM ska startas) Reply with quote

Vad kan felet var, då det verkar som allting laddats klart och skrivbordshanteraren ska startar så blir allting svart förutom tecknet "-" uppe i vänstra hörnet... ingenting mer händer efter det?

Och jag har kollat skivorna, provat i olika hastigheter, har inga problem med andra livecds.
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 4:06 pm    Post subject: Reply with quote

Det har tydligen varit en del problem med intel drivisarna. Kan tyvärr inte ge mycket mer hjälp än så. Symptomen du beskriver brukar betyda på ett segmenteringsfel för xorg.
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
hensan
l33t
l33t


Joined: 26 Jun 2003
Posts: 868
Location: Sweden

PostPosted: Mon Oct 19, 2009 7:58 pm    Post subject: Reply with quote

Ne, det verkar inte som den här liveskivan var nåt vidare, tyvärr. Jag fick skivan och boota, men inte felfritt:

- Om jag väljer den grafiska booten så hänger den sig vid 71%
- Om jag då väljer F2 för att se detaljer om vad som gick snett får jag istället bara ^[[[B tecken på skärmen.
- Om jag väljer nofb kerneln så bootar den klart men lyckas inte ladda ljuddrivdutiner (Invalid module format)
- Det första som dyker upp när KDE startar är ett felmeddelande om att den disablat det inbyggda ljudkortet (vilket är ok, men jag vill inte ha nått felmeddelande om det)

Hoppas det kommer en 10.1 snart som funkar lite bättre.

Edit: Fanns visst redan en 10.1... *tanka*
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Sat Feb 20, 2010 1:22 pm    Post subject: Reply with quote

livecd har jag oxa haft problem med 2 av 10 har funkat om du valt x86-64 och de har varit gdm och xfce.
samma sak som du fast med radeon.
min erfarenhet som hade livecd till installation av gentoo var kostade manga skivor och den enda fordel var
drag and drop fran handboken till terminalen.ska du ha den till bara kora den som livecd far du nog gora som jag.
prova dig fram.2008 x86-64 och 2008 x86 funkade for mig.x86an har gdm och gnome i sig.
efter 2 ar i gentoo trasket blir svaret fran en n00b till en n00b.e du sugen pa gentoo (varldens roligaste distro)
ska du se till at du fixar en gentoo skiva som tar dig till terminalen , ta en annan dator och ha den som en handbok
det ar mycket och da menar jag mycket att lasa och ta reda pa.tro mig,håravfall har blivit en vardag for mig :).
men med lite hjalp av dessa 2 experterna har jag fott svar pa mina problem.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Wed Mar 31, 2010 8:45 am    Post subject: Reply with quote

Jag brukar använda interactive (Press I when booting) när man bootar så får man själv välja bort det som strular :D Gör alltid en installation via terminal eller ssh så X behövs ej ändå

/J
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
kreaukmeaus
n00b
n00b


Joined: 26 Mar 2010
Posts: 33

PostPosted: Mon May 03, 2010 11:51 pm    Post subject: Reply with quote

En annan valmöjlighet är att använda usb-minne istället för CD.
Det finns flera stycken program för att automatiskt skapa bootbara live skivor samt ett drös med utspridda guider för att göra det manuellt.
Det enda som fungerat för mig är den usb-guiden som gentoo själv erbjuder. Den är har alltid fungerat för mig då inga andra har. Använd den.
Det tar en stund att gå igenom alla stegen men när man är klar har man både sparat tid och pengar till skillnad från sönderbrända cd skivor.
Fungerar varken usb eller cd-skiva, borde det vara mjukvaran som strular och inte hårdvaran.

Installationer som har hängt sig har för min del berot på acpi. Det går att disabla innan installationen påbörjas.
Back to top
View user's profile Send private message
Bingorama
n00b
n00b


Joined: 31 Jul 2010
Posts: 1

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 1:55 pm    Post subject: Reply with quote

Tack för tipset att använda USB-pinne - ibland är det enkla och självklara inte det mest enkla och självklara... ;)
Nybörjare, så ha tålamod med mig framöver :D
Back to top
View user's profile Send private message
Jallee
n00b
n00b


Joined: 17 Oct 2010
Posts: 29
Location: Sweden

PostPosted: Tue Oct 19, 2010 2:13 pm    Post subject: Reply with quote

Lite sent kanske.. Själv använder jag SystemRescueCd på en USB-pinne då jag ska installera en "Ny_Pc". :D
Det har än aldrig misslyckats... ta i trä. 8)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum