Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Debian→Gentoo
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Somewhere
n00b
n00b


Joined: 01 Jul 2008
Posts: 38

PostPosted: Tue Jul 01, 2008 9:54 pm    Post subject: Debian→Gentoo Reply with quote

Hva er fordelene og ulempene ved Gentoo sett i forhold til Debian?

Jeg har lest mye posetivt om Gentoo i det siste, og lurer på om jeg skal forsøke Gentoo til fordel for Debian i en periode.

Jeg har fått med meg at hovedforskjellen er at Gentoo ikke distribuerer «binære pakker» og at man må bygge pakkene sine selv. Jeg er ikke heeelt sikker på hva dette innebærer. Er programvare-/pakkeinstallasjon vanskeligere† enn med for eksempel # aptitude?

† Med vanskeligere mener jeg om avhengigheter og konflikter løser seg selv i stor grad eller ikke.

Originalt postet på Linux1 forumet.
Back to top
View user's profile Send private message
monsm
Guru
Guru


Joined: 26 Sep 2007
Posts: 467
Location: London, UK

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 2:14 pm    Post subject: Reply with quote

Trenger litt mer tålmodigehet med Gentoo. Kommandoene er imidlertid like enkle med emerge (f.eks "emerge openoffice").
Når en kjører en slik, lastes kildekoden ned fra servern og kompilatoren starter bygge pakken spesielt for din maskin. Resulatet blir at programmene kjører raskere, men det tar some sagt litt tid før man kan begynne bruke dem. Med store monster som openoffice kjører jeg byggingen over natta...

Gentoo blir ofte kallt en "meta-distribusjon". Du har stor kontroll på hva som installeres på maskinen, så du kan si du lager en ny distribusjon spesielt for deg selv.

Installasjonen er dermed også litt mer manuell. Ta en kikk på installasjons manualene før du kaster deg uti det.

Mons
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum