Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Problem med resolv.conf.
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jens.l
n00b
n00b


Joined: 06 Apr 2006
Posts: 10
Location: Sala,Sweden

PostPosted: Wed Mar 21, 2007 1:42 pm    Post subject: Problem med resolv.conf. Reply with quote

Vid varje reboot av min server som kör gentoo så måste jag ssh:a till den för att fixa min resolv.conf så det går att surfa. Problemet är att den gör två resolv.conf.

Ena heter resolv.conf och i den står det bara "Domain kila.net" sen skapar den en till resolv.conf-eth0.sv med nameserverrarna som jag egentligen vill ha i resolv.conf. Så jag måste alltså flytta över detta manuellt innan jag kan börja surfa efter en reboot. Har provat att göra en symlink ifrån resolv.conf-eth0.sv -> resolv.conf men det hjälper inte heller. Eller det funkar ju tills man rebootar. Men jag vill ju helst kunna boota upp servern utan att behöva göra nånting.

Servern har fastip på eth1 och får ipnummer av telias dhcp på eth0. Sen så kör jag även en dhcp på servern till resten av clienterna i nätverket.

Hur löser man detta?
_________________
Gentoo
Back to top
View user's profile Send private message
aradu
n00b
n00b


Joined: 02 Apr 2005
Posts: 16

PostPosted: Wed Mar 21, 2007 3:56 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har haft ett liknande problem med resolv.conf. Kan du posta innehållet i /etc/conf.d/net? Jag misstänker att det är i den filen felet ligger.
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Wed Mar 21, 2007 5:55 pm    Post subject: Reply with quote

Närmare bestämt behöver du sätta
Code:
dhcp_eth0="nodns"
i den filen. Utöver kommentarerna i /etc/conf.d/net kan det vara värt att läsa del 4 i Handboken.
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
jens.l
n00b
n00b


Joined: 06 Apr 2006
Posts: 10
Location: Sala,Sweden

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 2:36 am    Post subject: Reply with quote

aradu wrote:
Jag har haft ett liknande problem med resolv.conf. Kan du posta innehållet i /etc/conf.d/net? Jag misstänker att det är i den filen felet ligger.


Code:

config_eth0=( "dhcp" )
dhcp_eth0=( "nodns" )
dns_domain_lo="kila.net"
config_eth1=( "192.168.0.100 netmask 255.255.255.0 brd 192.168.0.255" )

_________________
Gentoo
Back to top
View user's profile Send private message
jens.l
n00b
n00b


Joined: 06 Apr 2006
Posts: 10
Location: Sala,Sweden

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 2:38 am    Post subject: Reply with quote

kallamej wrote:
Närmare bestämt behöver du sätta
Code:
dhcp_eth0="nodns"
i den filen. Utöver kommentarerna i /etc/conf.d/net kan det vara värt att läsa del 4 i Handboken.


Gör jag sådär så får jag ju inte telias dns:er. Då får jag ju bara resolv.conf med Kila.net i. Jag vill ha telias dns:er ifrån dhcp:n i resolv.conf.

Edit: Jag löste det genom att tabort dns_domain_lo="kila.net" ur /etc/conf.d/net
_________________
Gentoo
Back to top
View user's profile Send private message
aradu
n00b
n00b


Joined: 02 Apr 2005
Posts: 16

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 5:21 pm    Post subject: Reply with quote

Jag får erkänna att jag inte förstår allt i net filen, men jag hade samma problem. Jag antog att nodns skulle låta bli att ändra resolv.conf, men det gjorde den icke.

Jag tog bort nodns från net och skrev nameserver 192.168.0.1 (routerns ip) i /etc/resolv.conf, sedan startade om net.eth0 då ändrades nameserver till två nya addresser, som går till Telia. Fråga mig inte varför. :P kallamej kan säkerligen ge dig en bättre förklaring.

/etc/conf.d/net:
Code:
dns_domain_lo="homenetwork"
config_eth0=( "dhcp" )
dhcp_eth0="nontp nonis"


Hoppas detta hjälper.
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 5:53 pm    Post subject: Reply with quote

jens.l wrote:
Gör jag sådär så får jag ju inte telias dns:er. Då får jag ju bara resolv.conf med Kila.net i. Jag vill ha telias dns:er ifrån dhcp:n i resolv.conf.

Edit: Jag löste det genom att tabort dns_domain_lo="kila.net" ur /etc/conf.d/net

Meh, läste ditt inlägg tvärt om...

De flesta brukar klaga på att dhcp skriver över det man lagt in själv. Det är då man skall använda nodns.

Om man bara vill ha vanlig dhcp och inte kör ntp kan man kommentera bort alla rader i /etc/conf.d/net.
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
jens.l
n00b
n00b


Joined: 06 Apr 2006
Posts: 10
Location: Sala,Sweden

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 9:49 pm    Post subject: Reply with quote

aradu wrote:
Jag får erkänna att jag inte förstår allt i net filen, men jag hade samma problem. Jag antog att nodns skulle låta bli att ändra resolv.conf, men det gjorde den icke.

Jag tog bort nodns från net och skrev nameserver 192.168.0.1 (routerns ip) i /etc/resolv.conf, sedan startade om net.eth0 då ändrades nameserver till två nya addresser, som går till Telia. Fråga mig inte varför. :P kallamej kan säkerligen ge dig en bättre förklaring.

/etc/conf.d/net:
Code:
dns_domain_lo="homenetwork"
config_eth0=( "dhcp" )
dhcp_eth0="nontp nonis"


Hoppas detta hjälper.


Nu är det ju dock servern som är routern så därför måste jag ha telias dns:er i resolv.conf. Men efter jag tog bort dns_domain_lo="kila.net" så funkar det.

Men tack för hjälpen ändå
_________________
Gentoo
Back to top
View user's profile Send private message
jens.l
n00b
n00b


Joined: 06 Apr 2006
Posts: 10
Location: Sala,Sweden

PostPosted: Thu Mar 22, 2007 9:49 pm    Post subject: Reply with quote

kallamej wrote:
jens.l wrote:
Gör jag sådär så får jag ju inte telias dns:er. Då får jag ju bara resolv.conf med Kila.net i. Jag vill ha telias dns:er ifrån dhcp:n i resolv.conf.

Edit: Jag löste det genom att tabort dns_domain_lo="kila.net" ur /etc/conf.d/net

Meh, läste ditt inlägg tvärt om...

De flesta brukar klaga på att dhcp skriver över det man lagt in själv. Det är då man skall använda nodns.

Om man bara vill ha vanlig dhcp och inte kör ntp kan man kommentera bort alla rader i /etc/conf.d/net.


Hehe även den bäste kan läsa fel.
_________________
Gentoo
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum