Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
hoe gentoo goed te gebruiken
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bartmaniac
n00b
n00b


Joined: 29 Apr 2003
Posts: 10
Location: Tienen Belgium

PostPosted: Thu May 01, 2003 11:16 am    Post subject: hoe gentoo goed te gebruiken Reply with quote

hallo iedereen

heb een basisinstallatie vanaf stage1 gedaan (versie 1.4rc4 x86 )
na het aanpassen van de fstab file heb ik lilo geconfigureerd, en geëindigd met updaten van de configfiles (code listing 25.1)

Nu wilde ik kde installeren, dus ik boot met de cd, stel de internetverbinding in, maar kan geen emerge uitvoeren. Kent het commando niet. Dan maar / en /boot gemount , daarna kende hij emerge nog niet , dan maar code listing 8.3 Voorbereiden van de gentoo linux installatieomgeving" gedaan en vanaf dan kon ik emerge wel gebruiken

Enfin een hele weg, dus mijn vraag kan het korter. Als ik zonder cd boot, want lilo zit in de mbr, kom ik zonder probleem tot aan de login, doe root en het passwoord, alles lijkt ok, maar kan vele dingen niet terugvinden, ook hier werk oa emerge, lynx niet. het moet mijns inziens met dat gechroot te maken hebben. kan ik gentoo zonder dat gechroot installeren??? lijkt me meer iets vanwege veiligheidsoverwegingen, maar daar moet ik me hier geen zorgen om maken, of zie ik dat verkeerd??

Alle tips zijn meer dan welkom

Bart
Back to top
View user's profile Send private message
Supox
n00b
n00b


Joined: 04 Aug 2002
Posts: 63
Location: Netherlands

PostPosted: Thu May 01, 2003 5:26 pm    Post subject: Reply with quote

Hoi bartmaniac,

als het goed is, dan hoef je slechts eenmaal die bootable cdrom te gebruiken voor het installeren van gentoo zelf. Het gebruik van chroot is echter wel noodzakelijk, omdat het systeem dat je ziet bij gebruik van die gentoo-cdrom afkomstig is van de cd zelf. Dit is dus gewoon een statische, maar functionele image van een linux systeem. Om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk informatie op je hardschijf opslaat, zodat je dit na een reboot kan gebruiken, moet je dus door middel van chroot het statische systeem laten denken dat je root partitie ergens is. Pas nadat je dit gedaan hebt, dan kun je er zeker van zijn dat je bij gebruik van emerge ook data op harde schijf wordt opgeslagen en niet in het geheugen zelf. Op zich het natuurlijk ook mogelijk moeten zijn, omdat informatie na het mounten van de gebruikelijke partities op de harde schijf gewoon vanaf cdrom te kopieren. Hierbij loop je dan tegen de volgende dingen aan:
    Alle data die je kopieert, zal niet door het systeem gecompileerd worden. Dit moet dus al van tevoren op een ander systeem gedaan moeten worden.
    Mocht jenog andere data wensen te installeren, dan kun je dat pas doen na een reboot, want dan bevind je je pas in het daadwerkelijke systeem zelf.

Hopelijk beantwoordt dit je vragen een beetje.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum