Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Waarom gebruik je Gentoo ?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  

Waarom Gentoo ?
'T is iets nieuws en ik test nieuwe distros graag.
6%
 6%  [ 7 ]
De andere distros zijn te saai/oud/slecht/...
6%
 6%  [ 7 ]
Ik ben verslaafd geworden aan het portage systeem.
24%
 24%  [ 25 ]
Het heeft een schoon logo.
0%
 0%  [ 1 ]
Ik probeer hiermee indruk te maken op anderen.
1%
 1%  [ 2 ]
Ik wil mijn alles op mijn systeem gecompileerd en geconfigureerd met de opties die ik kies.
21%
 21%  [ 22 ]
Meerdere van de redenen hierboven
31%
 31%  [ 32 ]
Gentoo ? Wat is Gentoo ? Ik dacht dit een sex-site was !
0%
 0%  [ 1 ]
Een andere reden (geef deze hieronder)
5%
 5%  [ 6 ]
Total Votes : 103

Author Message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 7:36 pm    Post subject: Waarom gebruik je Gentoo ? Reply with quote

Waarom gebruik jij Gentoo en geen andere distributie ?
Back to top
View user's profile Send private message
progster
Apprentice
Apprentice


Joined: 16 Jul 2002
Posts: 271

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 8:17 pm    Post subject: Reply with quote

ik vind het nogal dom hetzelfde poll ook nog is in het nederlands te zetten...

Anyway ik heb het gehouden (meeste distro's come and go bij mij) vanwege het portage systeem

~Progster
Back to top
View user's profile Send private message
aequitas
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Aug 2002
Posts: 190
Location: Ooy bij arnhem

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 9:06 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb al veelen linux dists gebruikt, maar gentoo is toch echt de beste, simple en toch uitgebreid. En ik heb met een install gentoo meer linux geleerd dan met alle andere dists die ik tot nu toe gehad heb.

Wrom ik tijdens de installatie gentoo zo fijn vond is omdat ik alle dingen die ik nodig heb erbij had zitten bv een tekst editor, als een vi newbie kom je bij andere distro's niet echt verder.

En het was de eerst installatie waar ik echt het gevoel had dat ik linux aan het installeren was en niet zo'n aftreksel van een windoos install menu voor me kreeg.

Gentoo rules!
_________________
I am not superstitious, that brings bad luck.
Back to top
View user's profile Send private message
spufi
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 25 Apr 2002
Posts: 119
Location: Mechelen - Belgium

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 9:26 pm    Post subject: Reply with quote

Ongeveer dezelfde reden: ook alle soorten distros al geprobeerd.

'k moet wel zeggen da'k van de out-of-the-box dingen 'k Mandrake echt wel de beste vind.
Nadeel van dat pakket is zoals je zegt, dat je er amper iets mee bijleert.

en natuurlijk dat overheerlijke portage systeem!

Gentoo rocks ... most of the time ;)
Back to top
View user's profile Send private message
Supox
n00b
n00b


Joined: 04 Aug 2002
Posts: 63
Location: Netherlands

PostPosted: Tue Sep 24, 2002 9:27 pm    Post subject: Reply with quote

De reden waarom ik gentoo gebruik is, omdat ik een hekel heb gekregen aan de overhead die je hebt bij een rpm-distro(redhat&co). Na mijn overstap op o.a. op Debian(zeer tijdelijk, slechte hw-support) en JBLinux(stuk beter), heb ik dus gentoo geprobeerd en ben verslaafd geraakt aan het voorbijvliegen van de gcc-strings met de nodige compileeropties. Daarnaast heeft het in mijn ogen, als 1 van de weinige distro's ook echt documentatie die duidelijk&helder en diep genoeg waren om echt alles aan de praat te kunnen krijgen. Helaas en dat moet ik dus wel zeggen, is de documentatie hier en daar best wel gedateerd en mag dit best wel een keertje opgeschoond worden. Zo heb ik al wat schoonheidsfoutjes in de security-guide doorstuurd, maar die zijn tot dusver nog steeds niet benut:(. Daarnaast bevatte de desktop-guide onjuistheden voor o.a. de alsa-installatie in het rc-update deel bijvoorbeeld.
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Wed Sep 25, 2002 5:40 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb een paar keer Redhat geinstalleerd, maar het draaide voor geen meter. Gentoo gaat daartegen als een speer om mijn P3-550. Verder leer je een hoop en vindt ik het geniaal hoe simpel je iets kunt maken met een stel bash-scripts en wat config-files.
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
biroed
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 16 Aug 2002
Posts: 147
Location: Amsterdam

PostPosted: Wed Sep 25, 2002 7:56 am    Post subject: Reply with quote

Slackware en Debian zijn disro's die me ook wel bevielen.
Alleen bij slack zit je met het dependencies probleem, en Debian is te oud.
Het grote voordeel van Debian is het apt-get gebeuren maar dat vindt je ook bij Gentoo.(portage)
Gentoo is in dit geval "best of both worlds" :D
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Wed Sep 25, 2002 4:18 pm    Post subject: Reply with quote

Ik gebruik Gentoo omdat ik eerst LFS gebruikte (http://www.linuxfromscratch.org). Dan vraag je jezelf natuurlijk af waarom :wink: .

Toen ik nog LFS draaide maakte ik zelf scripts om installeren wat makkelijker te maken. Toen ik van Gentoo hoorde ben ik meteen overgestapt en vond het heerlijk werken. Je blijft je C[XX]Flags gewoon behouden. Tevens werkt het portage systeem echt heerlijk. De USE variabele werkt ook heerlijk. Zo vergeet je bijvoorbeeld geen extra opties mee te geven voor tijdens het compileren. Het enigeste nadeel van het portage systeem vind ik dat er nog niet al te veel programma's inzitten, dus daar zou ik nog graag verbeteringen in willen zien.

Dus Gentoo zet hem op!!
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
sgaap
l33t
l33t


Joined: 16 Aug 2002
Posts: 754
Location: Enschede, The Netherlands

PostPosted: Thu Sep 26, 2002 11:44 pm    Post subject: Reply with quote

Ik draai eigenlijk alleen gentoo om 2 redenen:
1. nieuwe software
2. werkende software

Ik draaide hiervoor debian met bergen experimental packages die vaak maar half werkte (zoals gnome 2), in gentoo werkte alles wel ;)

Helaas heb ik met gentoo af en toe nog wel eens waizge dingen zoals (1x) een spontane reboot, niet goed afsluiten van de pc, x volledig vast en 1x werden mn kernel modules niet meer geladen (wel handmatig)..

Ach ja, daarnaast draait t allemaal super (niet dat ik zoveel merk van het zelf compilen van spul)
Back to top
View user's profile Send private message
Cr4s|-|
n00b
n00b


Joined: 16 Jul 2002
Posts: 7
Location: Belgium, Mechelen

PostPosted: Fri Sep 27, 2002 8:59 am    Post subject: Reply with quote

Ben begonnen met suse, installeerde gemakkelijk en daar heb ik de eerste keer linux gezien. Daarna wou ik een soort LFS installeren en om nog meer bij te leren ben ik overgegaan naar Gentoo

en de 4 installaties (mijn 4 servers en server voor de lanparty) heb ik mega veel geleerd over linux. fdisk, rc, init.d allemaal onbekende voor mij maar sinds gentoo kan ik mijn eigen opstart script maken en dergelijke.


tis echt een mega distri en ik raad het ook iedereen aan om te installeren als ze echt iets willen leren van linux !
Back to top
View user's profile Send private message
theBlackDragon
l33t
l33t


Joined: 23 Nov 2002
Posts: 768
Location: Belgium

PostPosted: Sat Nov 23, 2002 12:54 pm    Post subject: Reply with quote

Ben begonnen mee RedHat (6.0), da was mijn eerste Linux distri en daar ben ik bij gebleven totdat de upgrademogelijkheden ('t gebrek daaraan) me begonnen te ergeren. Wou eerst overstappen naar Debian, maar geraakte langs geen kanten wijs uit de documentatie. Toen heb ik Gentoo ontdekt. :D
Back to top
View user's profile Send private message
Leafy-dono
n00b
n00b


Joined: 04 Nov 2002
Posts: 22
Location: Rockanje, The Netherlands

PostPosted: Tue Nov 26, 2002 10:28 am    Post subject: Reply with quote

*Looks at member-status* Hey, 'ben n00b ^_^;;

Anyway, ik gebruik gentoo omdat het me behoorlijk wat tijd bespaard, en ik ben een persoon die weinig tij d heeft (wie niet :P). Op m'n andere bak however ben ik zelf bezig met Linux From Scratch.
_________________
"I don't work for the man, I work for rock'n'rol'e" - Brant Bjork
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Tue Nov 26, 2002 2:04 pm    Post subject: Reply with quote

Leafy-dono wrote:
*Looks at member-status* Hey, 'ben n00b ^_^;;

Anyway, ik gebruik gentoo omdat het me behoorlijk wat tijd bespaard, en ik ben een persoon die weinig tij d heeft (wie niet :P). Op m'n andere bak however ben ik zelf bezig met Linux From Scratch.


LFS willen draaien wanneer je weinig tijd hebt lijkt me beetje lastig, evenals gentoo en weinig tijd hebben :? . Je moet immers alles compilen.

Whatever :) .
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
Leafy-dono
n00b
n00b


Joined: 04 Nov 2002
Posts: 22
Location: Rockanje, The Netherlands

PostPosted: Tue Nov 26, 2002 4:11 pm    Post subject: Reply with quote

zwik wrote:
Leafy-dono wrote:
*Looks at member-status* Hey, 'ben n00b ^_^;;

Anyway, ik gebruik gentoo omdat het me behoorlijk wat tijd bespaard, en ik ben een persoon die weinig tij d heeft (wie niet :P). Op m'n andere bak however ben ik zelf bezig met Linux From Scratch.


LFS willen draaien wanneer je weinig tijd hebt lijkt me beetje lastig, evenals gentoo en weinig tijd hebben :? . Je moet immers alles compilen.

Whatever :) .


Ja, alles compilen, maar /me dual AMD Athlon MP2000+ hebben :P

Een complete gentoo install vanaf stage 1 duurt mij rond de 2 - 3 uurtjes :)

[EDIT]Damn, moet je m'n spelling zien :s........ Oh whel :)[/EDIT]
_________________
"I don't work for the man, I work for rock'n'rol'e" - Brant Bjork
Back to top
View user's profile Send private message
zwik
Apprentice
Apprentice


Joined: 08 Sep 2002
Posts: 167
Location: NL, NB, Liempde

PostPosted: Thu Nov 28, 2002 12:40 pm    Post subject: Reply with quote

Leafy-dono wrote:
zwik wrote:
Leafy-dono wrote:
*Looks at member-status* Hey, 'ben n00b ^_^;;

Anyway, ik gebruik gentoo omdat het me behoorlijk wat tijd bespaard, en ik ben een persoon die weinig tij d heeft (wie niet :P). Op m'n andere bak however ben ik zelf bezig met Linux From Scratch.


LFS willen draaien wanneer je weinig tijd hebt lijkt me beetje lastig, evenals gentoo en weinig tijd hebben :? . Je moet immers alles compilen.

Whatever :) .


Ja, alles compilen, maar /me dual AMD Athlon MP2000+ hebben :P

Een complete gentoo install vanaf stage 1 duurt mij rond de 2 - 3 uurtjes :)

[EDIT]Damn, moet je m'n spelling zien :s........ Oh whel :)[/EDIT]


/me bied zijn Pentium3 @ 450 MHz aan om te ruilen :P . Ik doe alleen op de bootstrap al 6 uur :o .
_________________
Daily life and stuff.
Back to top
View user's profile Send private message
iToby
n00b
n00b


Joined: 16 Mar 2003
Posts: 2

PostPosted: Sun Mar 16, 2003 12:43 pm    Post subject: Reply with quote

windows doet het niet :)

ik heb nix tegen Linux ofzo hoor (opzich best veel tegen windows [microsoft]) maar het is allemaal zo ingewikkeld hier.. windows ben ik mee opgegroeid.. dat is niet ingewikkeld voor me..
_________________
To Be Continued....
Back to top
View user's profile Send private message
rdvrey
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 03 Mar 2003
Posts: 92
Location: Netherlands, Amersfoort

PostPosted: Sun Mar 16, 2003 3:15 pm    Post subject: Reply with quote

Ik gebruik Linux omdat :
Met 85 procent winst en de ontelbare bugs, en de geslotenheid van Microsoft, Ik me verselijk genomen voel!
Ik gebruik Gentoo omdat ik daarbij niet vast loop in een distributie versie van 'n leverancier. Van Suse heb ik veel kunnen leren en als beginneling kun je denk ik het beste met zo'n distributie beginnen. Maar na verloop van tijd loop je vast met de security updates. En dat moet je weer een nieuwe distro kopen en alles opnieuw installeren. Portage kan realtime updaten. Fantastisch !!!!!

Robert
Back to top
View user's profile Send private message
SeJo
Retired Dev
Retired Dev


Joined: 08 Oct 2002
Posts: 298
Location: Belgium

PostPosted: Tue Mar 18, 2003 9:23 am    Post subject: Reply with quote

ik heb al verschillende distro's geprobeerd, suse, redhat, debian, mandrake (brr--nog altijd nachtmerries), slackware, freebsd etc...
De enige die ik nog niet getest heb is de linux from scratch en dat zal nog ff duren...

Gentoo is voor mij een speed machine, ik kies zelf wat ik erop wil en wat ik niet wil. geen onnoemelijk aantal aan dependencies libs die worden gedownload en geinstalleerd zonder je het weet...

inderdaad een realtime updating, en f*cking zalig om te installeren...
komaan mensen wie houd niet van een beetje moeten zoeken testen uitproberen en vloeken tot je de kick krijgt dat het gelukt is!

geef mij maar gentoo... op iedere pc die ik gebruik staat het en is het het enige dat ik gebruik...

btw vergelijking met windows --> wie vergelijkt nu een baby met een iemand die de iron man heeft gewonnen? tsss


redhat: nice als eerste distro, vervelend na een tijd (lange opstart veel teveel daemons, teveel dependencies moeten opgelost worden, log en neemt veel plaats in)

mandrake: breek mijn muil ni open!

debian: nice maar ook iets te log en iets te onnatuurlijk voor mij, apt-get is wel een nice toolke

derest, tja... elk heeft zijn voordelen, maar sommigen zijn minder handig om in te werken, andere zijn te traag, anderen vragen teveel werk etc..

greets

ps gentoo still rocks
Back to top
View user's profile Send private message
heijs
Apprentice
Apprentice


Joined: 12 Jun 2002
Posts: 174
Location: Groningen

PostPosted: Wed Mar 19, 2003 10:51 am    Post subject: Reply with quote

Debian liep te ver achter en ik test graag nieuwe distributies

Gentoo bevalt me op het moment prima, vooral omdat nieuwe ebuilds zo makkelijk te schrijven zijn... :D
Back to top
View user's profile Send private message
Zeeland
n00b
n00b


Joined: 13 Feb 2003
Posts: 28

PostPosted: Thu Mar 20, 2003 1:23 pm    Post subject: Reply with quote

Ik gebruik gentoo, omdat het de eerste Linux distributie is waar ik tevreden over ben.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum