Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Problem med DWL-G650+(acx111) och WEP nycklar
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
shredder
n00b
n00b


Joined: 22 Nov 2004
Posts: 47

PostPosted: Wed Dec 29, 2004 1:54 am    Post subject: Problem med DWL-G650+(acx111) och WEP nycklar Reply with quote

Hej,
jag har försökt få laptopen att koppa upp sig till trådlösa nätverk via ett pcmcia kort som jag lånat. Det är som rubriken avslöjar ett D-Link DWL-G650+ (acx111). Så jag har försökt få igång det kortet med hjälp av http://sourceforge.net/projects/acx100/'s drivrutin. Kortet funger ar, jag kan scanna efter accesspunkter m.m och kortet startar upp felfritt.
Men jag kan andå inte använda nätverket här hemma. Först trodde jag att det var på grund av att jag inte visar SSID, så jag öppnade startup scriptet för kortet för att se om jag skrivit rätt ESSID då det görs skillnad på gemener och versaler. Nej essid == ssid, passade även på att kolla WEP nyckeln. Den var rätt. Så när jag började google efter "kända" problem med denna ACX100/ACX111 driver så hittar jag information om att de inte klarar av WEP med ACX111 korten och det är ett acx111 kort jag har.
Så där har vi boven i dramat. Så då undrar jag om någon känner till en annan drivis för acx111 korten som stödjer wep?
Jag har lånat det här kortet och det verkar ju, nästan, fungera :)
Så om jag kan få det att fungera så köper jag nog ett eget. Men om det inte går att fixa det här WEP problemet så tar jag gärna emot förslag på Wlan kort som det finns Bra stöd för.
Back to top
View user's profile Send private message
tome
n00b
n00b


Joined: 19 Sep 2004
Posts: 14

PostPosted: Thu Dec 30, 2004 10:59 am    Post subject: Reply with quote

Jag kär netgo och det fixar detta

http://netgo.hjolug.org/pics/v0.5/netgo-0.5-more.png


http://netgo.hjolug.org
Back to top
View user's profile Send private message
Yarrick
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 05 Jun 2002
Posts: 304
Location: Malmö, Sweden

PostPosted: Thu Dec 30, 2004 12:30 pm    Post subject: Reply with quote

drivrutinen till acx111-chipsetet är mycket dålig. testa kort som har atheros-chipset (madwifi-driver) eller nyare prism-kort (prism54.org)
Back to top
View user's profile Send private message
shredder
n00b
n00b


Joined: 22 Nov 2004
Posts: 47

PostPosted: Fri Jan 07, 2005 1:36 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tackar för informationen. Är det någon som vet om projektet för acx drivisen är aktivt fortfarande?
Det blir nog till att köpa ett eget kort, så man får det man vill ha. Trots att det är aningen dyrare än att "Låna" polarens grejer :)
Back to top
View user's profile Send private message
Logge
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 09 Jul 2004
Posts: 131
Location: Sweden

PostPosted: Mon Feb 07, 2005 4:08 pm    Post subject: Reply with quote

Tjenare...

Hade själv problem med mitt sådant kort tills jag hittade en artikel om ndiswrapper. Ndiswrapper använder samma *.ini fil som WinXP. Fungerar hur underbart som helst. Själv använder jag för tillfället iwconfig för att konfa kortet mot rätt AP etc....

Ska ta en titt på netGo - Verkar vara vad jag behöver...

// Logge
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum