Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
partionera med redhats diskdruid
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
oks
n00b
n00b


Joined: 02 May 2005
Posts: 2

PostPosted: Mon May 02, 2005 8:22 am    Post subject: partionera med redhats diskdruid Reply with quote

jag håller på och donar med gentoo just nu, och det verkar som att man måste ha olika partioner, hellst vill jag köra utan för jag vill bara bli klar, men jag tänkte försöka iaf. detta med fdisk har jag förstått är ganska avanceart (eller?) och jag tänkte om man kan partionera disken genom redhats diskdruid istället? det skulle ju underlätta eftersom den är grafisk till skillnad från gentoos. jag vill kunna se var jag skapar och ändrar partionen jag håller på med, så jag inte råkar ändra windows partion eller nått.
är det öht möjligt?
EDIT: jag provade installera förut, och den installerade och allting var fint, men vart la sig allting? för när den höll på som bäst tog diskutrymmet slut :? och min minsta partion är på 6 gb...
_________________
:)
Back to top
View user's profile Send private message
c4
Guru
Guru


Joined: 21 Feb 2004
Posts: 312
Location: Sweden

PostPosted: Mon May 02, 2005 9:32 am    Post subject: Reply with quote

Tycker du att det är lättare och enklare är det nog inga problem med att skapa dina partitioner i PartitonMagic för Windows, eller genom Redhats Diskdruid. Resultatet bör bli densamma som om du hade gjort allting via gentoos bootskiva och fdisk.

Du får kanske skapa om filsystemen igen från gentoos livecd (tömma dina nya partitoner om inte annat), men jag kan inte se några andra problem. När du har förberett din hårddisk på det här sättet kan du hoppa över över partitoneringen i installationsguiden och gå direkt till mountningen av dina partitioner och fortsätta som vanligt.
_________________
AMD64 Gentoo Hardened server
AMD64 Xubuntu Desktop
X86 Dreamlinux Vaio laptop
Back to top
View user's profile Send private message
oks
n00b
n00b


Joined: 02 May 2005
Posts: 2

PostPosted: Mon May 02, 2005 10:27 am    Post subject: Reply with quote

finemang!!
men vart la sig det jag installerade när utrymmet tog slut?
_________________
:)
Back to top
View user's profile Send private message
c4
Guru
Guru


Joined: 21 Feb 2004
Posts: 312
Location: Sweden

PostPosted: Mon May 02, 2005 11:24 am    Post subject: Reply with quote

oks wrote:
finemang!!
men vart la sig det jag installerade när utrymmet tog slut?


ja säg det ;)
Kanke glömde du mounta din partiton korrekt och du började installera gentoo till 'ramminnet' ? Om man inte först mountar en partiton till /mnt/gentoo (som sen blir din / ) och fortsätter med att skapa /mnt/gentoo/boot osv, är det bara en tidsfråga innan man har fyllt upp ramminet istället för att skriva till hårddisken.

En full installtion av gentoo med portage och gcc,perl,python mm ligger någonstans kring 1½ GB. Därtill kommer X, KDE, Gnome och annat som man kanske vill ha. men allting borde utan vidare få plats på en 6 Gb enhet.
En sak att tänka på, om du skapar många partitioner så var inte för snål med utrymmet till /var och /usr. Det kan bli en hel del temporära filer i /var när man emergar saker så det kan också vara en anledning till att minnet tar slut emellanåt om man inte ser upp. I /usr läggs alla binärer, så här kommer nog det mesta av utrymmet att användas.

Om du istället gör som installtionsguiden beskriver, att bara ha en stor root-partiton ( / ), en swap och en separat partiton för /boot behöver du inte oroa dig för ovanstående med /var och /usr.
_________________
AMD64 Gentoo Hardened server
AMD64 Xubuntu Desktop
X86 Dreamlinux Vaio laptop
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Mon May 02, 2005 1:10 pm    Post subject: Reply with quote

En separat bootpartition är enligt diskussionerna onödigt numera. Nästa gång jag formaterar om så åker den ut...
Sen hajar inte jag poängen med separata /usr och /var heller... Däremot att ha /home på en separat hårddisk är min melodi. ;-)
Back to top
View user's profile Send private message
c4
Guru
Guru


Joined: 21 Feb 2004
Posts: 312
Location: Sweden

PostPosted: Mon May 02, 2005 2:11 pm    Post subject: Reply with quote

jag kan hålla med om att en egen /home är lämplig, jag skulle inte vara så nöjd om mina dokument försvann vid en krasch av min systemdisk.

Jag tog upp användningen av separata /var och /usr partitioner som en möjlig felkälla till att minnet kan ha tagit slut för oks. Jag har själv råkat ut för detta med Gentoo på några gamla sparcs. I det fallet var inte en separat boot-partition rekommenderat. För att kringgå problemen med att ha kerneln inom de först 2048 cylindrarna, fick jag skapa en mindre root-partition, och använda separata partitioner för /home, /var, och /usr. Problem vid installering uppstod emellertid när minnet tog slut i min /var som låg på ~250 MB.
_________________
AMD64 Gentoo Hardened server
AMD64 Xubuntu Desktop
X86 Dreamlinux Vaio laptop
Back to top
View user's profile Send private message
MagnusBerg
Guru
Guru


Joined: 07 Oct 2003
Posts: 370
Location: Burgsvik, Gotland, Sweden

PostPosted: Wed May 04, 2005 4:11 pm    Post subject: Reply with quote

Litet tips bara om minnet tar slut i /var vid kompilering av stora paket som OpenOffice är att montera /var/tmp/portage någon annan stans. Det går utmärkt att tillfälligt montera /var/tmp/portage på homepartitionen och sen är det bara att kasta de tillfälliga filerna när kompileringen är klar. Då behöver man inte ha så jätttestor - OO kräver 4 GB för tillfälliga filer - /var eller /.
Back to top
View user's profile Send private message
hw-tph
l33t
l33t


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 768
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Wed May 04, 2005 9:32 pm    Post subject: Reply with quote

Jag stöder verkligen olika partitioner (eller diskar) för t.ex. /var. Utmärkt om man kör mail- eller printserver då man lätt kan fylla en disk eller två med skräp av misstag, och dessutom är det ju lätt att skaffa sig mer utrymme för t.ex. mail.

På mina personliga datorer (laptop och desktop) nöjer jag mig dock med att ha en rotpartition, bootpartition (kalla mig gammaldags) och en fet /home. Jag har till och med två hempartitioner för desktopen - /home/hakan och /home/jenny (sambon). Anledningen till det senare är att diskutrymmet tog slut. Då satte jag i en äldre 20GB disk och förde över damens saker dit.

Jag får taskiga DOS-vibbar av att inte ha disken uppdelad i partitioner - minns havet av konfigurationsfiler, dokument och saves från spel huller om buller i roten C: på alla läskiga DOS-burkar! Det kanske inte är relevant för ämnet men ändå. :P


Håkan
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum