Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Musen beter sig konstigt när cpun belastas
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
shredder
n00b
n00b


Joined: 22 Nov 2004
Posts: 47

PostPosted: Tue Nov 30, 2004 10:37 pm    Post subject: Musen beter sig konstigt när cpun belastas Reply with quote

Hej,
När emerge kompilerar något eller när jag packar upp ett .rar arkiv så beter sig musen konstigt. Den far omkring och/eller står still. Ibland så höger och/eller vänster klickar den. Detta sker alltså när cpun belastas.
Problemet är oerhört irriterande då datorn blir oanvändbar under hög belastning, jag upplever även datorn som extremt seg i övrigt alltså inte bara musen. Jag kan titta på film samtidigt som emerge kompilerar på en annan gentoo dator med samma system spec. Så jag misstänker att problemet ligger i kärnan. Mjukvaran är dock inte samma, inte samma versioner.
Jag har en pentium 4 2.0ghz, kör xorg-6.8.0-r3, gnome-2.8.0-r1 och gentoo-dev-sources-2.6.9. Musen är en logitech ps2 mus.
Är det någon som har några ideér om vad som kan vara fel, jag tycker att jag har kollat igenom kärn confen men alltid kan man ju missa något.
Självklart förstår jag att jag datorn slöar lite när man kompilerar m.m men att musen ska uppföra sig så här tycker jag inte är sjysst ;D
Kan jag titta på film på den andra datorn så borde jag kunna det med den här. Jag har även upplevt samma problem med en annan kärna och gnome version.
Jag är öppen för de flesta förslagen.
Back to top
View user's profile Send private message
Caesar
n00b
n00b


Joined: 03 Aug 2004
Posts: 21
Location: Huddinge, Stockholm, Sweden

PostPosted: Wed Dec 01, 2004 2:31 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har inte mycket till aning här, men vi kan ju pröva ...
  1. Hur lika är de två datorerna? Exakt samma hårdvara?
  2. Kan du pröva den andra datorns mus på den som strular?
  3. Om du kör en diff på de två datorernas config-filer (kärnans .config, xorg.conf etc.), ser du nån skillnad som verkar relevant då?

Min bror har ett liknande problem på sin Windows-dator: efter lite användning så börjar musen flänga runt som en galning när man rör på den. Klickar och har sig. Det går över efter några minuters vila. Jag misstänker hårdvarufel, för det inträffade även i Knoppix. Moderkortet i så fall, för det är likadant efter att han bytte mus.

I hans fall verkar inte det vara kopplat till CPU-användning, men det kanske är ett liknande problem. Överhettad buss eller nåt (nej, nu spånar jag).

När jag hade problem på min dator med seghet under kompilering så var det för att DMA inte var påslaget för hårddiskarna, vilket i sin tur berodde på att jag inte hade kompilerat in stöd för mitt moderkort.
Back to top
View user's profile Send private message
shredder
n00b
n00b


Joined: 22 Nov 2004
Posts: 47

PostPosted: Wed Dec 01, 2004 7:54 pm    Post subject: Reply with quote

Jag skulle jättegärna göra en vimdiff på burkarnas confar. Men problemet är att jag inte kommer åt den andra datorn, varken fysiskt eller över nätet, inom den närmsta framtiden. Men hårdvaran är identisk till 100%.
Men jag ska försöka leta brister i kärnan snart. Jag postade mest för att se om någon vet något som är vitalt för p4an och som man lätt kan glömma ;D
Jag ska också testa en annan fönsterhanterare för att se om det är gnome som spökar. Men det tvivlar jag på.
Men mitt intryck av datorn är att den inte kan använda cpun's fulla kraft. När jag kör gnomes system övervakare så håller sig cpu usage under 10% utan problem och då har jag firefoxen, xmms och irc igång. Så det är lungt.
Men om jag tabbar i Firefoxen så får jag ruggiga peakar i cpu usage, 20%+. om jag minskar och sedan maximerar ett fönster så får jag ännu ruggigare peakar, 40%+. Det är lite sådana här saker som gjort att jag misstänkt gnome/gtk. Men jag tycker det känns långsökt.
Aja får spejja lite i kärnan, ni får kärna ge tipps på saker som kan vara bra att kolla hurvida de är inställda.
Back to top
View user's profile Send private message
monotux
l33t
l33t


Joined: 09 Sep 2003
Posts: 751
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Thu Dec 02, 2004 7:26 pm    Post subject: Reply with quote

se till att du har preemptive kernel i just kärnan, det kan ju vara något sådant fjantigt bara :)
_________________
Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.
Back to top
View user's profile Send private message
shredder
n00b
n00b


Joined: 22 Nov 2004
Posts: 47

PostPosted: Thu Dec 02, 2004 9:13 pm    Post subject: Reply with quote

preemptible kernel är kompilerat i kärnan.
Jag tycker kärnan ser ut som den ska. Ja vi är alltid med om skumma grejer och detta kanske är något som jag får leva med.
Man kanske skulle våga chansa på att det löser sig om man installerar om systemet. Vem vet det kanske löser sig när nästa kärna kommer.
Det märker vi då, just nu får jag nog se till att försöka göra så mycket tungt arbete som möjligt medans jag sover.
Synd bara att processorn verkar jobba så extremt mycket för små saker. Jag är fortfarande öppen för förslag och tips, även om min egna kämpa glöd börjar avta ;D
Ha det gött.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum