Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Växjö universitet suger
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Fri Nov 19, 2004 3:34 pm    Post subject: Växjö universitet suger Reply with quote

Av något idiotisk anledning måste jag som använder Växjö universitets studentnät "identifiera" mig varje gång jag vill använda internet. Detta sker genom att man skriver in användarnamn/lösenord i ett webbformulär och skickar över SLL (https) till ett cgi-script.

När jag så satte mig att installera Gentoo (net-install förstås) så upptäcker jag till min fasa att det dumma webbforumläret, eller scriptet, eller vad det nu är fel på, inte fungerar med links, trots att links som bekant stödljer SSL. Formuläret laddas och det går utmärkt att skicka det, men sedan kommer samma formulär upp igen, ungefär som att uppgifterna inte nådde fram. När man loggar in med en GUI-webbläsare under windows blir man ombedd att acceptera något certifikat, men det blir man inte då man använder links. Spelar detta någon roll?

Arghhhh!
Back to top
View user's profile Send private message
Highlands
Guru
Guru


Joined: 22 Apr 2003
Posts: 366
Location: Sundsvall, Sweden

PostPosted: Fri Nov 19, 2004 5:22 pm    Post subject: Reply with quote

måste bara säga att jag tycker mycket synd om dig!!!
_________________
If Windows is the answer, you don't understand the question!
http://counter.li.org/cgi-bin/certificate.cgi/339446
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Fri Nov 19, 2004 5:47 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker också synd om mig. Det är verkligen höjden av patetik att skapa en sådan här meningslös tråd :roll:

Nåja, får väl installera grundsystemet, X, gtk och firefox från skiva då (med firefox fungerar det förbannade formuläret). Mycket irriterande oavsett...
Back to top
View user's profile Send private message
cbe
n00b
n00b


Joined: 20 Nov 2004
Posts: 3

PostPosted: Sat Nov 20, 2004 5:14 pm    Post subject: Reply with quote

hmm.. är det inte så att links versionen på gentoos bootcd's inte är kompilerade med ssl stöd? Nått bak i huvudet som säger mig det. tycker mig ha läst nån tråd där man löst det med en knoppix cd. men men, nu har du väl redan löst det. :)

Annars får jag väl bara säg att du haft otur och fått deras inloggningssystem. sjäkv har man tur och bor utanför det området. eller ja, i det området som dom inte hann införa det på innan dom insåg att det inte riktigt fungerade. wiih :)
Back to top
View user's profile Send private message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Sat Nov 20, 2004 8:46 pm    Post subject: Reply with quote

Uppsalas nät har liknande problem, jag tror att du måste klicka att du vill acceptera ett självsignerat certifikat (universiteten brukar inte ha certifikat signerat av utomstående).
med lynx kan man lösa det så här ladda hem certifikatet och spara det på disk
Code:
  export SSL_CERT_FILE="/path/to/cert.crt"
lynx https://inloggning.vu.se

så gör med mitt inloggningsskript.

men installationen löser jag det med Gnoppix eller Knoppix bootbara live-cd
då kan jag logga in i en trevlig grafisk miljö, se kan jag surfa in på den här sidan och följer dom enkla steg för installationen (det är en alternativ inledning på the Gentoo Handbook).
sedan kan man läsa Gnuheter medans man bootstrappar.
_________________
when he was six he believed that the moon overhead followed him
by nine he had deciphered the illusion, trading magic for fact
no tradebacks.
so this is what it's like to be an adult
if he only knew now what he knew then.
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 10:26 am    Post subject: Reply with quote

Oj, tackar ödmjukast för tipsen. Lyckligtvis (!) hade jag en massa problem med min SATA-disk (dock inte längre) så jag har inte färdigställt installationen än. Alltså kan jag lika gärna börja om från början med en sådan där gnoppix-cd, och köra från stage 2 som jag ursprungligen hade tänkt mig. Tack igen :)
Back to top
View user's profile Send private message
mrmodin
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Jan 2004
Posts: 216
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 6:56 pm    Post subject: Reply with quote

knoppix är allas vår bästa vän! =)
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 7:56 pm    Post subject: Reply with quote

Tja, idiot som jag är tänkte jag inte på att Gnoppix förstås är kompilerat för användande med 32-bitars processorer. Eftersom jag har en amd64-processor blev det ganska snart problem om vi säger så :P Nåja, har iaf installerat från cd:n nu. Lite synd eftersom jag gärna ville göra en stage2-installation.
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 8:12 pm    Post subject: Reply with quote

Suck! Installerade X från package-cd:n. Sedan tog det stopp. Firefox måste tydligen hämta skräp från nätet. Och nätet kommer jag ju inte åt utan Firefox. Snacka om moment 22. För övrigt begriper jag inte vad det är för vits med en package-cd när man lik förbannat måste ha åtkomst till nätet

:cry:
Back to top
View user's profile Send private message
mrmodin
Apprentice
Apprentice


Joined: 24 Jan 2004
Posts: 216
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 8:36 pm    Post subject: Reply with quote

mandolin wrote:
Suck! Installerade X fr�n package-cd:n. Sedan tog det stopp. Firefox m�ste tydligen h�mta skr�p fr�n n�tet. Och n�tet kommer jag ju inte �t utan Firefox. Snacka om moment 22. F�r �vrigt begriper jag inte vad det �r f�r vits med en package-cd n�r man lik f�rbannat m�ste ha �tkomst till n�tet

:cry:


finns flaggor för att tvinga portage att använda de lokala paketen. har dom inte i huvet nu se det e bara o läsa på! =)
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 8:54 pm    Post subject: Reply with quote

--usepkg eller? Det fungerar iaf inte. Jag ska läsa på men är väldigt, väldigt trött just nu ;)
Back to top
View user's profile Send private message
mandolin
n00b
n00b


Joined: 03 Nov 2004
Posts: 46
Location: Sweden

PostPosted: Wed Nov 24, 2004 12:33 am    Post subject: Reply with quote

*pust*

Lyckades lösa problemet med hjälp av Knoppix trots allt. Hittade nämligen en Knoppixvariant som stödjer 64-bitars processorer. Den finns för nerladdning här: http://www.applia.fr/contents/knoppix64.html (om någon framtida forumbesökare med liknande problem undrar...)
Back to top
View user's profile Send private message
MdaG
l33t
l33t


Joined: 09 Nov 2004
Posts: 945
Location: Stockholm, Sverige

PostPosted: Wed Nov 24, 2004 9:43 am    Post subject: Reply with quote

Hmm, jag körde en emerge portage förljt av en emerge lynx och därefter kunde jag nå nätet och installera resten från internet. Jag bor i Uppsala och vi har en liknande system. Irriterande, men lynx borde klara det.
Back to top
View user's profile Send private message
hw-tph
l33t
l33t


Joined: 08 Jan 2004
Posts: 768
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Thu Nov 25, 2004 1:34 pm    Post subject: Reply with quote

När jag bodde och pluggade i Uppsala fick jag ett händigt litet script av en polare som loggade in en automatiskt. Skrivet i Perl om jag minns rätt. Jag kan kolla med honom om han fortfarande har det undanstuvat någonstans, men annars borde det ju inte vara så svårt att skriva ett själv i Python eller Perl?


Håkan
Back to top
View user's profile Send private message
MdaG
l33t
l33t


Joined: 09 Nov 2004
Posts: 945
Location: Stockholm, Sverige

PostPosted: Fri Nov 26, 2004 11:23 pm    Post subject: Reply with quote

hw-tph wrote:
När jag bodde och pluggade i Uppsala fick jag ett händigt litet script av en polare som loggade in en automatiskt. Skrivet i Perl om jag minns rätt. Jag kan kolla med honom om han fortfarande har det undanstuvat någonstans, men annars borde det ju inte vara så svårt att skriva ett själv i Python eller Perl?


Håkan


Jag är fortfarande ganska ny i linuxvärlden så mina skripts är än så länge extremt enkla... fast jag klarar mig. Har ett än så länge fungerande Gentoo system. Tog bajslång tid att få till allting, men nästa(?) gång borde det gå betydligt fortare.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum