Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
massa olika font-relaterade problem openoffice bland annat
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Sat Nov 20, 2004 9:25 pm    Post subject: massa olika font-relaterade problem openoffice bland annat Reply with quote

jag har en del olika frågor, jag blir glad även om ni bara kan svara på en av dem, eller ger mig en ledtråd.
jag använder Gnome och GTK-baserade program mestadels.
I ximian-openoffice (som jag insatllerat med LANGUAGE=SWED) kan jag inte använda fetstil med mer än ett fåtal obskyra typsnitt.
texten blir markerad som fetstil, det fungerar vid utskrift och vid pdf-konvertering.
vid kovertering till PDF försvinner dock alla {å, ä, ö}.
Det finns inte några styckesformatmallar i vänsterhörnet att väjla mellan (finns bara "standard") att välja mellan.

i vissa applikationer (ej ooo) blir {å ä ö} till konstiga tecken typ ä blir Ĥ osv, detta verkar vanligast i en del IM-klienter typ gabber (ej gaim) men även XMMS, jag hittar inte vart jag skall ändra dessa, jag misstänker att dessa program använder ett gemensamt bibliotek, men vilket?

Jag skulle gärna se att någon kan bena ut detta med fonter i X-systemen jag skulle vilja ha en behaglig transperans å slippa lösa problemet för varje program. jag vet inte ens om jag fattat vad en fontserver är, å et verkar inte finnas någon riktigt bra guide, man bara antas kunna det.

Jag tackar ödmjukast på förhand.

[EDIT] det verkar som att mina problem med gabber och xmms bara uppstår om jag startar dem från Gnome-startmenyn, om jag startar dem från konsolen så blir det bra (förutom vissa filnamn)
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Sun Nov 21, 2004 10:39 pm    Post subject: Re: massa olika font-relaterade problem openoffice bland ann Reply with quote

jonasmattsson wrote:
vid kovertering till PDF försvinner dock alla {å, ä, ö}.

Har inte råkat ut för det här. :?
jonasmattsson wrote:
Det finns inte några styckesformatmallar i vänsterhörnet att väjla mellan (finns bara "standard") att välja mellan.

Den dropplisten har så vitt jag vet som default bara de format som används i dokumentet. Har för mig att det går ändra, men minns inte hur i så fall. Du når alla format via Control+F11.
jonasmattsson wrote:
i vissa applikationer (ej ooo) blir {å ä ö} till konstiga tecken typ ä blir Ĥ

Verkar vara UTF-8 tolkat som ISO-8859-1(5).
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
jonasmattsson
n00b
n00b


Joined: 20 May 2004
Posts: 71
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Mon Nov 29, 2004 8:04 am    Post subject: Reply with quote

ok, tack! jag hittade den där Ctr+F11 menyn häromdan, men då fattar jag varför dom andra inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum