View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
mandolin n00b

|
Posted: Wed Nov 24, 2004 12:50 am Post subject: Ljudproblem (ringande) |
|
|
Så har man då äntligen ett väl fungerande system. Så när som på en liten men viktigt detalj då. Ljudet strular. Ljudkortet ger ifrån sig ett konstant (men ganska svagt) ringande ljud. Det spelar ingen roll hur jag justerar volymen med alsamixer (använder förstås alsa), det ringande ljudet förblir allestädes närvarande. Och nej, jag har inte tinitus
relevanta specs: ASUS K8V-X med VIA K8T800-kretsar. Ljudet är integrerat på moderkortet. Exakt vad det är för något vet jag inte, men jag använder snd-via82xx som drivrutin. Gentoo amd64 2.6.9
I övrigt är det inga fel på ljudet. Vänligen hjälp! |
|
Back to top |
|
 |
Caesar n00b

Joined: 03 Aug 2004 Posts: 21 Location: Huddinge, Stockholm, Sweden
|
Posted: Wed Nov 24, 2004 3:54 pm Post subject: |
|
|
När i boot-processen uppstår ljudet? Direkt när du sätter på datorn eller när ALSA har startat? |
|
Back to top |
|
 |
mandolin n00b

|
Posted: Wed Nov 24, 2004 8:11 pm Post subject: |
|
|
Ljudet uppstår när alsa startas. En underlig sak jag upptäckte är att det hörs mycket tydligare om jag pluggar in hörlurarna i frontpanelens kontakt, än om jag pluggar in dem i kontakten på datorns baksida så att säga (moderkortets kontakt).
Edit: oj, oj! testade att koppla ur frontpanelen. Ringandet försvann =) Var väl felkopplat eller något kanske... får kolla upp det. |
|
Back to top |
|
 |
|