Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Skype: betrouwbaar of niet?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  

Vertrouwt u Skype op het gebied van adware/spyware?
Helemaal!
18%
 18%  [ 3 ]
Ik heb toch wel mijn twijfels
50%
 50%  [ 8 ]
Totaal niet!
31%
 31%  [ 5 ]
Total Votes : 16

Author Message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Sun Aug 01, 2004 11:29 pm    Post subject: Skype: betrouwbaar of niet? Reply with quote

De vraag is duidelijk denk ik. Er is rond skype nogal een controversie, vooral omdat het van de makers van KaZaA is. Iedereen weet wel waarvoor KaZaA nog gebruikt werd buiten bestanden uitwisselen: juist ja, spyware en toestanden. Daarom heb ik ook wat twijfels bij die Skype. Dit is voorbestemd om een immens populair programma te worden, wat natuurlijk enorme mogelijkheden biedt voor dergelijke zaken.

Wat denken jullie? Is dit spul te vertrouwen of niet?

Uiteraard ben ik enorm blij dat men ook een linuxclient ontwikkeld heeft. Dit is een duidelijk teken dat er stilaan een besef groeit dat men rekening dient te houden met de vele linuxgebruikers.

Hopelijk komt er ook snel een Vrij pakket dat op het Skype netwerk kan werken. Alleen dan kunnen we helemaal zeker zijn van de betrouwbaarheid ervan.
Back to top
View user's profile Send private message
AlterEgo
Veteran
Veteran


Joined: 25 Apr 2002
Posts: 1619

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 8:38 am    Post subject: Reply with quote

Ik vertrouw Sharman Networks totaal niet (over de ontwikkelaars van Kazaa heb ik geen mening). En de link tussen die twee partijen, gecombineerd met geen open broncode en een licentievorm die me niet aanspreekt betekent: dat soort spul komt hier niet binnen.

PhoneGaim of gaim-vv hebben de potentie om volwaardige, open-source, cross-platform alternatieven te worden voor Skype.
Back to top
View user's profile Send private message
neenee
Veteran
Veteran


Joined: 20 Jul 2003
Posts: 1786

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 9:11 am    Post subject: Reply with quote

ik zie geen concrete reden skype niet te vertrouwen
en heb het dan ook vele malen met plezier gebruikt.
Back to top
View user's profile Send private message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 9:17 am    Post subject: Reply with quote

neenee wrote:
ik zie geen concrete reden skype niet te vertrouwen
en heb het dan ook vele malen met plezier gebruikt.

't Is niet omdat het werkt en dat 't plezant is, dat 't niet betrouwbaar is hé. KaZaA werkte ook en was ook "plezant" ;-)
Back to top
View user's profile Send private message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 9:19 am    Post subject: Reply with quote

AlterEgo wrote:
PhoneGaim of gaim-vv hebben de potentie om volwaardige, open-source, cross-platform alternatieven te worden voor Skype.

Nog nooit van beide gehoord, ga ik eens uitzoeken.

Die kunnen misschien wel de potentie hebben, en technisch beter zijn of wat dan ook, maar ze missen de media en de hype errond. Het zal volgens mij pas in orde komen als die ook op het Skype-netwerk geraken en je kan "bellen" van skype naar PhoneGaim en omgekeerd.
Back to top
View user's profile Send private message
neenee
Veteran
Veteran


Joined: 20 Jul 2003
Posts: 1786

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

E.T. wrote:
neenee wrote:
ik zie geen concrete reden skype niet te vertrouwen
en heb het dan ook vele malen met plezier gebruikt.

't Is niet omdat het werkt en dat 't plezant is, dat 't niet betrouwbaar is hé. KaZaA werkte ook en was ook "plezant" ;-)


ik zal het anders zeggen:

ik begrijp waarom sommigen skype niet willen vertrouwen, maar zonder dat ik zelf
goede reden heb iets niet te vertrouwen, kan ik niet zeggen dat iets niet goed is -
geruchten zijn er altijd wel te vinden, mits je lang genoeg zoekt.

er was voldoende reden kazaa niet te gebruiken - bijvoorbeeld om de hernoemde
bestanden en lage kwaliteit muziek (niet alleen qua kbits, maar vooral qua ruis en
getik - alsof de muziek gedeeld werd zonder van tevoren beluisterd te zijn). ook
de duidelijk aanwezige spyware was een reden, al bracht kazaa-lite een oplossing
voor dit laatste probleem.

in het kort: zonder een tastbare reden zie ik geen reden om skype te wantrouwen;
een succes in het verleden is geen garantie voor de toekomst - dit geldt volgens mij
ook in negatieve zin, waardoor het toepasbaar wordt op de genoemde verbinding
tussen skype en kazaa.

ik hoop dat dit wat duidelijker is :wink:

ps. je bent erg vaag over de problemen naast spyware: 'toestanden' en 'dergelijke
zaken'? misschien doe je dit expres zodat lezers zelf de ergste scenarios kunnen
bedenken?
Back to top
View user's profile Send private message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 1:51 pm    Post subject: Reply with quote

neenee wrote:
ps. je bent erg vaag over de problemen naast spyware: 'toestanden' en 'dergelijke zaken'? misschien doe je dit expres zodat lezers zelf de ergste scenarios kunnen bedenken?

Helemaal niet. Ik gebruik zelf ook Skype ondertussen, om het eens uit te proberen.

Met spyware en toestanden bedoel ik naast de spyware zelf dat programmaatje dat je moest meeïnstalleren, adware,...

Ik zeg ook niet dat Skype slecht of niet goed is: het is hier een kwestie van vermoedens (van spyware), er is geen tastbaar bewijs waarom je dat zou moeten vertrouwen of net wantrouwen (vooral doordat het om een gesloten pakket gaat).

Om die spyware op te lossen, kan je idd een ander pakket gebruiken dat op hetzelfde netwerk kan (zoals KaZaA-lite in het KaZaA-geval), vandaar ook mijn opmerking dat ik hoop dat er snel andere (open) paketten aankomen.
Back to top
View user's profile Send private message
neenee
Veteran
Veteran


Joined: 20 Jul 2003
Posts: 1786

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 2:01 pm    Post subject: Reply with quote

okidoki :wink:

ik zie deze poll dan als zijnde de vraag hoeveel mensen conclusies baseren
op niet meer dan een gerucht.

hm.. en nu zie ik dat ik perongeluk 'totaal niet!' heb gekozen, in plaats van
'helemaal!'... achja.. ik vind de discussie (de weg ergens naartoe) toch meer
waarde hebben dan de conclusie (de destinatie).

ik zie echter geen reden voor alternatieven gebaseerd op skype, daar er
geen tastbare reden is te twijfelen in het huidige produkt.
Back to top
View user's profile Send private message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 8:18 pm    Post subject: Reply with quote

Als je iets niet zeker weet, kan je je gewoonweg alleen maar baseren op geruchten en vermoedens, evt aangevuld met informatie over het verleden van betrokkenen. Meestal heb ik veel vertrouwen in de mensen rondom mij, maar hier ben ik toch wel nogal achterdochtig, gebasseerd op vermoedens en uit informatie over dat andere product van die programmeurs. Je kan niet zomaar blindelings alles en iedereen vertrouwen.

Dat is ook iets wat ik zo goed vind aan open source: je kan het bijna blindelings vertrouwen, er zullen wel een aantal mensen buiten het devteam in die code gekeken hebben. En is je wantrouwen toch te groot, dan bekijk je gewoon zelf de code (klinkt uiteraard wel simpeler dan 't lijkt).
Back to top
View user's profile Send private message
neenee
Veteran
Veteran


Joined: 20 Jul 2003
Posts: 1786

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 10:37 pm    Post subject: Reply with quote

dat is inderdaad simpeler dan het lijkt.

qua spyware/adware wantrouw ik open source software niet,
maar qua functionaliteit en stabiliteit hoeft opensource natuurlijk
niet beter te zijn dan non-opensource software.
Back to top
View user's profile Send private message
E.T.
n00b
n00b


Joined: 01 Aug 2004
Posts: 52

PostPosted: Mon Aug 02, 2004 11:28 pm    Post subject: Reply with quote

Uiteraard :D
Back to top
View user's profile Send private message
Parasietje
Apprentice
Apprentice


Joined: 25 Jan 2004
Posts: 194

PostPosted: Thu Aug 05, 2004 12:40 pm    Post subject: Reply with quote

ik denk dat de hele linux community minder kwetsbaar is voor adware en spyware en toestanden.

Skype zal al heel veel moeite moeten doen om adware of spyware te kunnen installeren/gebruiken.

1: In linux zie je alles als verschillende processen. Als skype niet aanstaat, kan er bij mij geen spy/adware draaien, simpel als dat. Ik weet perfect welke processen kunnen en mogen draaien, en welke niet.

2: In het geval dat het skype-process zelf spyware aan boord heeft, dan draai je skype toch in een chroot?

3: Ik denk dat er in linux teveel verschillende browsers zijn om ads ongemerkt te laten openen. ik zal sowieso raar kijken als ik een advertisement zomaar plotseling krijg, skype zal snel als schuldige aangewezen zijn.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum