Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Beginners vragen
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gornauth
n00b
n00b


Joined: 27 May 2004
Posts: 19

PostPosted: Tue Jun 01, 2004 11:57 pm    Post subject: Beginners vragen Reply with quote

Hoi,

Na een paar dagen klooien heb ik het eindelijk allemaal werkend, maar ik zit nog met een paar vraagjes:

1. ALSA, heb ik eindelijk geinstalleerd gekregen, maar ik merk dat het volume van KDE (systeem geluiden en Juk) veel harder is dan als ik een cd of een film afspeel. De enige schuif in kmix of alsamixer die iets uitmaakt voor het volume van is de master :( Is het volume van de KDE ergens te regelen of waar moet ik kijken? Ik gebruike de cmipci drivers voor ALSA.

2. Waar kan ik een beschrijving vinden van een ebuild? Gewoon op internet zoeken met google en hopen dat er een site van bestaat of is het mogelijk om met emerge die info ergens vandaan te halen? bijv. ik wil weten wat xarchon is. Kan dat vanuit de shell of moet ik er gewoon op het net naar zoeken?

3. Als ik me X-windows sessie beindig en ik kies dan in kdm voor een console session, blijft ik ongeveer een halve minuut tot een minuut in een gewoon virtuele terminal en dan springt Xwindows ineens weer aan. Ik werk het liefste onder KDE, maar soms is een terminal prettig. Het is erg lastig als X steeds weer aanspringt. Waar kan ik ergens zoeken hoe ik dit moet oplossen.
Back to top
View user's profile Send private message
Rainmaker
Veteran
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1650
Location: /home/NL/ehv/

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 5:42 am    Post subject: Re: Beginners vragen Reply with quote

Gornauth wrote:
Hoi,

2. Waar kan ik een beschrijving vinden van een ebuild? Gewoon op internet zoeken met google en hopen dat er een site van bestaat of is het mogelijk om met emerge die info ergens vandaan te halen? bijv. ik wil weten wat xarchon is. Kan dat vanuit de shell of moet ik er gewoon op het net naar zoeken?

3. Als ik me X-windows sessie beindig en ik kies dan in kdm voor een console session, blijft ik ongeveer een halve minuut tot een minuut in een gewoon virtuele terminal en dan springt Xwindows ineens weer aan. Ik werk het liefste onder KDE, maar soms is een terminal prettig. Het is erg lastig als X steeds weer aanspringt. Waar kan ik ergens zoeken hoe ik dit moet oplossen.


2. emerge -s <naam> zou een beschrijving moeten geven. In iedere (goedgeschreven) ebuild zit een "description" veld. desnoods kun je de ebuild in vi openen. (zitten in /usr/portage/)

3. KDM is gemaakt om weer "aan te springen", zodat gebruikers em niet kunnen killen. Enige oplossing daarvoor is je systeem standaard in runlevel 3 laten booten (/etc/rc.conf) en dan met startx KDE starten. Andere manier om naar een terminal te komen = ctrl-alt-f1 indrukken
_________________
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Back to top
View user's profile Send private message
wvanrooijen
n00b
n00b


Joined: 10 May 2004
Posts: 15

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 7:57 am    Post subject: Reply with quote

ctrl-alt-Fx met x tussen 1 en 6 geven een standaard 'zwart-wit' terminal (tty1 t/m tty6), ook als X draait. ctrl-alt-F7 springt dan weer terug naar X. Meestal (maar niet altijd) kun je wat kernel messages en logs bekijken met ctrl-alt-F10 of F12, maar dat verschilt van distro tot distro. Probeer het maar eens.

Anders moet je kiezen voor de optie om kdm niet standaard te laden - kijk daartoe in de desktop guide.

Ik had vroeger SuSE (we all make mistakes) en daar wilde GNOME nogal eens (lees: heel vaak) vastlopen. Soms kon ik dan met ctrl-alt-F2 inloggen en gdm killen, maar meestal niet.

Groeten!
Back to top
View user's profile Send private message
Gornauth
n00b
n00b


Joined: 27 May 2004
Posts: 19

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 11:18 am    Post subject: Merci :) Reply with quote

En ik maar zoeken naar een option die de desciption meegeeft, blijkt het ' -s' te zijn :)

Precies wat ik 'zocht'.


Switching naar console werkt ook goed :)


Bedankt voor de hulp!
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 11:20 am    Post subject: Reply with quote

wvanrooijen wrote:
ctrl-alt-Fx met x tussen 1 en 6 geven een standaard 'zwart-wit' terminal (tty1 t/m tty6), ook als X draait. ctrl-alt-F7 springt dan weer terug naar X.

Dit is ook niet altijd waar, het hangt er gewoon vanaf hoeveel terminals init opent bij het booten. In de meeste distributies zijn dit er inderdaad zes maar knoppix opent er bijvoorbeeld maar 4. Hierdoor is X te bereiken met ctrl-alt-f5 in knoppix. Als je gentoo een beetje anders configureert kan je het aantal terminals aanpassen.

wvanrooijen wrote:

Anders moet je kiezen voor de optie om kdm niet standaard te laden - kijk daartoe in de desktop guide.

Je kan dit doen met
Code:
rc-update del xdm default
Kdm start je dan met
Code:
/etc/init.d/xdm start
en stop je met
Code:
/etc/init.d/xdm stop
Om te zorgen dat kdm terug standaard start doe je
Code:
rc-update add xdm default


EDIT:
rc-update commando's veranderd van "rc-update add/del xdm" naar "rc-update add/del xdm default"
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam


Last edited by garo on Thu Jun 03, 2004 3:19 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Braempje
l33t
l33t


Joined: 31 Jan 2003
Posts: 748

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 2:42 pm    Post subject: Re: Beginners vragen Reply with quote

Gornauth wrote:
2. Waar kan ik een beschrijving vinden van een ebuild? Gewoon op internet zoeken met google en hopen dat er een site van bestaat of is het mogelijk om met emerge die info ergens vandaan te halen? bijv. ik wil weten wat xarchon is. Kan dat vanuit de shell of moet ik er gewoon op het net naar zoeken?

In de ebuild kijken naar homepage, of naar http://packages.gentoo.org surfen en daar zoeken op het pakket :wink:
_________________
Dictionary of the Flemish Sign Language - Woordenboek Vlaamse Gebarentaal
Back to top
View user's profile Send private message
progster
Apprentice
Apprentice


Joined: 16 Jul 2002
Posts: 271

PostPosted: Wed Jun 02, 2004 5:02 pm    Post subject: Reply with quote

of nog sneller op http://www.gentoo-portage.com/
_________________
report dups :: boycott cedega/winex! :: lan party with linux support! (dutch)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum