Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Tietyt merkit eivät toimi
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Useful Idiot
Guru
Guru


Joined: 30 Aug 2002
Posts: 329
Location: Finland

PostPosted: Fri May 07, 2004 7:54 am    Post subject: Tietyt merkit eivät toimi Reply with quote

Olisi pieni ongelma X:n alla toimivien terminaali emulaattoreiden sekä tiettyjen merkkien kanssa. Sellaiset merkit jotka tarvitsevat esim. välilyönnin painamista ilmestyäkseen(mm: ~, `, ', ^,) eivät suostu toimimaan. Kyseiset merkit kyllä toimivat ilman X:ää sekä kaikissa muissa ohjelmissa, mutta eivät terminaali emulaattoireissa.

X:nä täältä löytyy XOrg 6.7.0 ja olen kokeillut merkkien toimivuutta sekä Etermissä että Xtermissä.
_________________
[size=9]We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Back to top
View user's profile Send private message
jaska
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 725
Location: Finland

PostPosted: Fri May 07, 2004 10:14 am    Post subject: Reply with quote

Uskoisin että sinulla on vain väärä fixed fontti tai jotain vastaavaa, joten voisit kokeillä tätä: avaa uusi xterm tai eterm ja kirjoita -> export MM_CHARSET="ISO-8859-15" ja sitten aukaise uusi terminaali juuri tämän export kommennon jälkeen samalta e/xtermiltä.
Back to top
View user's profile Send private message
Useful Idiot
Guru
Guru


Joined: 30 Aug 2002
Posts: 329
Location: Finland

PostPosted: Fri May 07, 2004 3:18 pm    Post subject: Reply with quote

Ei toiminut. Enkä usko että kyse olisi fontti ongelmasta.

Huomasin, että olin vähän epätarkka ekassa postissani. Merkit kyllä näkyvät, mutta niitä ei pysty kirjoittamaan. Toisesta ohjelmasta merkkien kopioiminen toimii, mutta sen on melko huono ratkaisu. Ongelma rajoittuu vain XOrg:iin, sillä XServerin alla termit toimivat loistavasti.
_________________
[size=9]We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Back to top
View user's profile Send private message
jhardtone
n00b
n00b


Joined: 28 Feb 2004
Posts: 51
Location: Helsinki

PostPosted: Mon May 10, 2004 7:58 am    Post subject: jaa Reply with quote

mulla oli jotain ton suuntasta ongelmaa, en voinut kirjottaa kdm/xdm ruudussa tunnuksia, kun vaan noin puolet merkeistä ilmesty ruudulle. Tää korjaantu, kun poistin xorg.confista XkbOptions osaston, jossa oli xfreen jäljiltä sääntöjä.
Back to top
View user's profile Send private message
miko.nieminen
n00b
n00b


Joined: 01 Nov 2003
Posts: 6

PostPosted: Tue May 25, 2004 9:45 pm    Post subject: Re: Tietyt merkit eivät toimi Reply with quote

Mulla on ollu vähän vastaavaa ongelmaa ja löysin tänään ratkasun kun vihdosta viimein jaksoin alkaa virittään.

Eli tilanne on ollu se että mulla on jenkki näppis jossa käytän suomalaista layouttia sekä amerikkalaista koska <>| merkkejä ei saa näppiksestä pihalle kun on suomalainen layout ja en jaksa alkaa virittään ite tota asiaa, joten seilaan suomalaisen ja jenkki näppiksen välillä.

Tottumus syistä oon käyttänyt vasenta alt+shift yhdistelmää vaihtaakseni näiden välillä ja tästä on tullu ongelmia aina välillä.

yleensä oon määrittäny /etc/X11/XF86Config tiedostoon:
<code>
Option "XkbRules" "xfree86"
Option "XkbModel" "pc102"
Option "XkbLayout" "us,fi"
Option "XkbOptions" "grp:alt_shift_toggle"
</code>

mutta tuolloin on tullu kaiken moisia ongelmia kun vaihdan noiden layouttien välillä. Esimerkiksi se että mitään altgr:n takana olevaa merkkiä ei saa pihalle suomalaisesta layoutista. Tarkemmin ottaen alt:n käyttö muutenkin takkuaa jos käyttää edellä mainittua yhdistelmää.

Ratkaisu tähän löytyi täysin sattumalta enkä oikeen osaa varmaksi sanoa syytä tähän toiminnallisuuteen, mutta vaihtamalla XkbLayout:n "us,fi" muotoon "fi,us" alkoi homma pelaan ja nyt näppis toimii kuin pitääkin. Mikään muu ei tohon tuntunut tehoavan.

Joku fiksumpi varmaan osaa sanoa mistä toi johtuu, mutta mulle riittää tällä hetkellä että homma toimii kuten haluan.

Ton pitäis toimia sekä xorg-x11:sta että xfree86:ssa, mutta testannu oon vain xfree86-4.3.0-r5:llä.
Back to top
View user's profile Send private message
Useful Idiot
Guru
Guru


Joined: 30 Aug 2002
Posts: 329
Location: Finland

PostPosted: Wed May 26, 2004 7:37 am    Post subject: Reply with quote

Oma ongelmani ei ilmeisesti liittynyt mitenkään XOrgin asetuksiin vaan vika oli jossain asennuksessa. Asensin gentoon uudelleen uudelle kiintolevylle ja kaikki toimii moitteetta vaikka kopioin kaikki X:n asetukset vanhasta asennuksesta
_________________
[size=9]We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rahikkala
Guru
Guru


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 370
Location: Finland

PostPosted: Wed May 26, 2004 8:46 am    Post subject: Reply with quote

Samaa ollut täälläkin. Poistin sittemmin tämän jostain saamani x11-libs -paketin (ei ole Portagessa, taisi olla jotain FDO:n Xserveriin liittyvää tesminkiä kun se asentui suurimmaksi osaksi hakemistoon /opt/fdo/lib) ja puhdistin koneeni kokonaan sen jäljistä - siis poistin /etc/ld.so.confista (ts. jostain /etc/env.d:stä, sillä ld.so.conf tehdään tämän hakemiston pohjalta automaattisesti ajamalla ldconfig) kaikki viittaukset /opt/fdo/libiin, tai oikeammin vaihdoin ne kaikki /usr/X11R6/libiin. Käänsin xtermin uudestaan ja johan värkki. Jos olisin ehtinyt tälle threadille aiemmin, olisin pyytänyt sinua kokeilemaan ajaa
Code:
ldd $(which xterm)
tarkastaaksesi, käyttääkö ohjelma FDO:n x11-kirjastoja.
_________________
<laurentius> gentoo linux?
<ari> Yesh.
<laurentius> they look horny
Back to top
View user's profile Send private message
Useful Idiot
Guru
Guru


Joined: 30 Aug 2002
Posts: 329
Location: Finland

PostPosted: Wed May 26, 2004 7:08 pm    Post subject: Reply with quote

Voi olla, että tuosta se täälläkin johtui. Eipä tullut missään vaiheessa mieleen tarkistaa termien linkitykset.
_________________
[size=9]We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Finnish All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum