Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Installasjon uten nettverk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bkv
n00b
n00b


Joined: 06 Aug 2002
Posts: 12

PostPosted: Wed Aug 07, 2002 2:08 pm    Post subject: Installasjon uten nettverk Reply with quote

Hei.

Jeg har kjørt SuSE en tid på hjemme-pcen, men kunne tenkt meg å prøve Gentoo.

Dessverre har jeg hverken cd-brenner eller nettverkstilknytning; jeg har bare isdn til internett. Kan jeg alllikevel installere Gentoo?

Jeg hadde tenkt å skaffe meg en Gentoo-cd og starte på stage 3, men i installasjonsveiledningen står det at man må konfigurere nettverket allerede under installasjonen.

Vil en eventuell installasjon uten nettverk avvike mye fra den utgitte veiledningen? Får jeg installert hele Gentoo også inkludert de isdn-modulene jeg trenger for å bruke isdn etter installasjonen?

-Hilsen Bjørn Kvisli
Back to top
View user's profile Send private message
Luguber
n00b
n00b


Joined: 09 Jul 2002
Posts: 31

PostPosted: Thu Aug 08, 2002 1:32 am    Post subject: Re: Installasjon uten nettverk Reply with quote

Du kan fint installere Gentoo uten nettverk. Det som vil være litt problematisk er å få til bootstrap prosessen (installasjon av gcc, glibc etc.) Disse blir typisk hentet fra en valgt mirror. Hvis du allerede har hentet de siste pakkene til bootstrap prosessen så er det bare å slenge dem inn i /usr/portage/distfiles. Hvis du har Pentium III eller Athlon prosessor så kan du vel klare å få inn et stage-2/3 build. Disse har vel egentlig tilstrekkelig med pakker til å få koblet opp isdn forbindelsen..?..

Det jeg har gjort er å installere redhat, så minimalt som det lar seg gjøre med isdn-støtte. Deretter er det bare å partisjonere og gjøre det som står i bruksanvisningen til Gentoo. Untatt å boote fra cd'en. Installasjonen går egentlig helt greit derfra.

Det tar ca. 10-20 timer å få hentet alle pakkene som du trenger for å få opp X med f.eks KDE. Du må også passe på å fetche pakker før du emerger. Dette er viktig for at du skal slippe å være på nett mens den kompilerer.

F.eks:

#emerge -f kde
(ta en kjapp svømmetur over atlantern.)
#emerge kde
(sitt å se på herlige kompilator meldinger i trygg forvissning om at du har betalt mer en nok til telenor for i dag.)

Mvh.
-Luguber
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum