Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
IMAP låser mailklienten
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ebonheart
n00b
n00b


Joined: 05 Dec 2003
Posts: 9
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Fri Dec 05, 2003 9:49 pm    Post subject: IMAP låser mailklienten Reply with quote

FP!

Jag har just installerat Sylpheed, för att se om jag kunde undvika ett problem jag haft med Eudora [win]. Konstigt nog råkar båda programmen ut för liknande fel; efter att ha loggat in på IMAP-servern och låtit programmet stå på tomgång ett tag låser sig klienten. Troligen så har sessionen fått timeout, men jag förstår inte varför ett sådant problem ger så kraftigt genomslag.
Finns det någon dumhet i IMAP-protokollet som kan ställa till något sådant här? Eller kör jag bara fel mail-klienter? :wink:


Lite offtopic: någon som läser på Linköpings Universitet här?
Back to top
View user's profile Send private message
jmk
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 07 Jul 2003
Posts: 130
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Dec 07, 2003 6:50 pm    Post subject: Re: IMAP låser mailklienten Reply with quote

Ebonheart wrote:
Jag har just installerat Sylpheed, för att se om jag kunde undvika ett problem jag haft med Eudora [win]. Konstigt nog råkar båda programmen ut för liknande fel; efter att ha loggat in på IMAP-servern och låtit programmet stå på tomgång ett tag låser sig klienten. Troligen så har sessionen fått timeout, men jag förstår inte varför ett sådant problem ger så kraftigt genomslag.
Finns det någon dumhet i IMAP-protokollet som kan ställa till något sådant här? Eller kör jag bara fel mail-klienter? :wink:
Det tror jag inte...
Själv tycker jag att Eudora är rätt bra på POP3 men helt kass på IMAP. Det verkar troligare att det servern som har problem i och med att det händer i två helt olika klienter. Men det kan ju inte skada att prova en tredje... Vad händer om du provar med Mozilla Thunderbird?

Är det din egen IMAP server du kör? I så fall vilken? Vad står det i loggen på servern?


Ebonheart wrote:
Lite offtopic: någon som läser på Linköpings Universitet här?
Nä men jag jag har varit på besök :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
Ebonheart
n00b
n00b


Joined: 05 Dec 2003
Posts: 9
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Sun Dec 07, 2003 10:28 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Är det din egen IMAP server du kör?

Nej, det är universitetets webmail-server jag försöker komma åt.

Quote:
Det verkar troligare att det servern som har problem i och med att det händer i två helt olika klienter.

Jo, det är med största sannolikhet servern som ställer till det. Jag provade thunderbird lite snabbt, och fick liknande problem: servern hade disconnectat och sedan vägrat svara. Thunderbird tyckte inte att det var något konstigt, så varför ett sådant här problem har lyckats krascha två skilda email-klienter är fortarande mig oförståeligt.
Jag får fortsätta experimentera. Jag är vanligtvis POPare, så jag har inte använt IMAP så mycket.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum