Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
grub og sata disk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
spetznaz
n00b
n00b


Joined: 07 Dec 2003
Posts: 36
Location: Norway

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 3:33 am    Post subject: grub og sata disk Reply with quote

spørsmålet er enkelt å formulere, men etter alt og dømme vansklig å svare på. "Hva kalles sata disken min i grub?" 8O

Jeg har fått meg ny pc (AMD64 3000, MSI K8T Neo og en 120gb sata disk) Jeg vil selvsagt ha et ordentlig OS på den så jeg vil ha inn gentoo som jeg også kjører på den eldre laptopen min. Problemet er bare det at jeg bare har en sata disk i den. Når jeg skulle partisjonere disken så tok det en stund før jeg fant ut at disken min lå på /dev/sde men etter det gikk installasjonen strålende frem til grub-static. Hva gjør jeg her? håndboken har bare forslag til hva jeg skal gjøre hvis jeg har en ide disk (jmf bare hdx disker som er nevnt)

Før jeg startet installasjonen tenkte jeg ikke på dette som noe problem i det hele tatt siden jeg antok at jeg bare kunne skrive
Quote:

grub> root (sd4,1)


Det nytter åpenbart ikke, så hva må jeg erstatte den linjen med for at det skal virke? :roll:

hvis dere trenger mer detaljert info så kommer jeg med dem ¨å fort jeg kan.
amd643000
msi k8t neo
via vt8237 serial ata raid
Back to top
View user's profile Send private message
floffe
Guru
Guru


Joined: 24 Nov 2003
Posts: 414
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Sat Mar 13, 2004 5:45 pm    Post subject: Reply with quote

Prova med root( och tryck <tab>. Då visar grub alla hårddiskar den ser. Min SATA-disk heter hd0, konstigt nog...
Back to top
View user's profile Send private message
spetznaz
n00b
n00b


Joined: 07 Dec 2003
Posts: 36
Location: Norway

PostPosted: Sun Mar 14, 2004 3:06 am    Post subject: Reply with quote

vel jeg prøvde det men lykkes ikke. Det dukket ikke opp noe i det hele tatt.. Men jeg omgikk hele dette problemet med å sette inn en IDE disk. :lol: Desverre så har jeg nå fått en nytt problem med disken. Gentoo sin liveCD gjenkjente disken som "sde", det gjør ikke min egne kjerne så kjernen får panikk med root=/dev/sde4 i grub.conf

har til nå prøvd med /dev/hda4 og dev/hde4 men ingen av dem funket.. forslag til andre plasser kjernen kan kjenne den igjen? har gått tom for ideer :(
Back to top
View user's profile Send private message
Yarrick
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 05 Jun 2002
Posts: 304
Location: Malmö, Sweden

PostPosted: Mon Mar 15, 2004 8:33 am    Post subject: Reply with quote

om din kärna har andra inställningar än den på livecdn så kan hårddiskarna byta namn. skivan har troligtvis scsi emulation på medan du inte har det i din. testa med lite olika inställningar där. annars kan du försöka hinna läsa vad den skriver vid uppstart och hittar disken...
Back to top
View user's profile Send private message
spetznaz
n00b
n00b


Joined: 07 Dec 2003
Posts: 36
Location: Norway

PostPosted: Tue Mar 16, 2004 9:27 pm    Post subject: Reply with quote

takk for svar, desverre så fant jeg ikke disken og etter ca 20 reboots ga jeg opp.. så jeg formaterte hele ide disken (skal jo på TG snart så det er ikke så farlig :p) og la inn gentoo på den.. Så nå er det bare å vente på at ati skal få fingeren ut å gi ut noen 64bits drivere til radeon serien sin.. (grr) 60htz dreper øynene mine!. Men det har forsåvitt ikke noe i denne tråen å gjøre :lol:
Back to top
View user's profile Send private message
Redeeman
l33t
l33t


Joined: 25 Sep 2003
Posts: 958
Location: Portugal

PostPosted: Tue Mar 23, 2004 3:25 pm    Post subject: Reply with quote

måske hde
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum