Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Bara för att jag är svensk
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Fri Jan 06, 2017 8:18 pm    Post subject: Reply with quote

livet tuggar på ;) Go Gentoo!
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
flyerone
n00b
n00b


Joined: 19 Nov 2019
Posts: 61
Location: 127 0 0 1

PostPosted: Mon Nov 25, 2019 10:18 am    Post subject: Reply with quote

Hei dere, vi norske har også gentoo på lådan. Har en i7 som starter opp med 12 pingviner.

Er det bare meg som er norsk her?

Roger.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon Nov 25, 2019 11:12 am    Post subject: Reply with quote

Det finns nog fler. Brukar vara och hälsa på min polare i Stavanger då och då. Men själv bor jag i Stockholm :)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
flyerone
n00b
n00b


Joined: 19 Nov 2019
Posts: 61
Location: 127 0 0 1

PostPosted: Mon Nov 25, 2019 4:11 pm    Post subject: Reply with quote

Tjaba. :D

Det var en svensk gentoo side med bøjning av finske ord. Hvor har den tatt vägen?
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon Nov 25, 2019 4:52 pm    Post subject: Reply with quote

Ingen aning, det är inget som jag har sett iallafall.
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Dec 29, 2020 3:43 pm    Post subject: Reply with quote

Tiden bara går, har nu skippat Coreos och kör Alpine-linux som bas + gentoo docker paket. Riktigt nice denna dist som tar en del från just Gentoo. Har haft svårt att hitta något annat som jag trivs med. Dock så är Alpine i samma paritet som Gentoo med aports :)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Irre
Guru
Guru


Joined: 09 Nov 2013
Posts: 434
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Mar 30, 2021 6:57 pm    Post subject: Reply with quote

Hej, mitt namn är Irre, jag är gentoo-holiker. :)
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Mar 30, 2021 7:12 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo är en av de bästa Linux distarna som finns. Dock så kör jag mycket Alpine Linux nu som är ett bra alternativ som binär dist. De har som Gentoo ett bygg träd aports där man kan bygga egna paket med abuild. Riktigt trevligt bygg verktyg. Man får bara tänka på att de kör musl istället för glibc.

Sedan har de ett bra community med trevligt folk precis som Gentoo har. Rekommenderar deras IRC kanaler.
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Irre
Guru
Guru


Joined: 09 Nov 2013
Posts: 434
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Apr 19, 2021 12:15 pm    Post subject: Reply with quote

flyerone wrote:
Hei dere, vi norske har også gentoo på lådan. Har en i7 som starter opp med 12 pingviner.

Er det bare meg som er norsk her?

Roger.
jeg har kun åtte pingviner.
Back to top
View user's profile Send private message
wuseman
n00b
n00b


Joined: 21 Apr 2021
Posts: 5

PostPosted: Mon Aug 30, 2021 10:16 pm    Post subject: Reply with quote

Howdy. Missat denna delen helt och hållet, bättre sent än aldrig. En till svensk dök upp: )

Varit aktiv Gentoo användare sedan 2008 men inte här på forumet. Är aktiv på iRC där ni sett mig om ni varit aktiva antar jag för jag har varit väldigt aktiv #gentoo dom senaste åren.
Villl dela den kunskap som jag fått av andra Gentooister under åretns lopp (även av andra linux geeks) precis lika mycket till dom nya som joinar och försöker sig på en installation

FYI: Tror jag aldrig någonsin har pratat svenska i kanalen,

Reggade mig för att tacka sakkakki för all den tiden hon gett vårat community och Gentoos medelmmar, i alla dess olika former, så hamna här efter :)

Det var trevligt att se att det finns mer nordiska användare, det finns det på tok för få av. #gentoo-se är väldigt inaktiv med få användare.

En Nordisk kanal hade kanske varit bättre för att få igång dom men ja. antalet användare verkar onekligen vara få, om jag gissar på fem, så tror jag att det är på gränsen.

Har en del Gentoo relaterat på min Github och Gist i alla dess möjliga olika former för både nybörjare och mer avancerade som att få igång
Gentoo på en dedicated Hetzner server över ssh och från deras boot setup, har även litte projekt för det lulz, som att installera gentoo helt automatiskt på 60 sekunder
ink. krypterad swap / root. Haha, fan vad tid man lagt ner på rätt meningslösa saker genom åren, men lärrorikt har det varit det vill jag lova.
En installation av gentoo på 60 sekunder innefattar naturligtvis inte kärnan, utan från att vi börjar till att vi hoppar in i Chroot. Hade dock varit nice med en grym CPU så det kunde gå så fort inkl kernel (*dreams..*)

. Min Git finns under mitt inlägg och om någon är intresserad för vidare kontakt vet ni vart jag nås på irc.

// wuseman
_________________
Website: https://adb-shell.com
Back to top
View user's profile Send private message
Shaorin
n00b
n00b


Joined: 26 Aug 2020
Posts: 23
Location: Sweden

PostPosted: Tue Oct 19, 2021 9:54 am    Post subject: Reply with quote

tjena har inte kollat runt på forumet så mycket men hittade tråden tänkte jag kan kunna skriva.

är det många av er som skriv vid 2003 2004 så fortfarande kör gentoo. jag tittade mycket på linux för typ 3 år sedan. provade runt en hel del men till sist kom jag till gentoo and har varit kvar i lite mer än 1 år. ken nog lungt säga att jag har hittat mitt hem i linux värden.


kul att se att men inte är ensam i all fall:)
_________________
sorry if i makes some typos or missunderstand i have dyslexsia and asperger's syndrom thanks for the understanding.
Back to top
View user's profile Send private message
nordicruler
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 20 Dec 2004
Posts: 93
Location: Philippines (but from Sweden)

PostPosted: Fri Jan 07, 2022 1:42 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har kört gentoo sen 2004 och andra men jag kommer alltid tillbaka till gentoo för nån anledning. Det finns faktiskt ingen dist som i slutändan kan tävla med gentoo i alla fall för mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Shaorin
n00b
n00b


Joined: 26 Aug 2020
Posts: 23
Location: Sweden

PostPosted: Sat Jan 08, 2022 2:11 pm    Post subject: Reply with quote

samma här. hittade mitt hem i gentoo.
även oim jag nu mera sitter på windows for att ett spel jag spelar måste ha det.
men jag gillar communitin och sånt som gentoo har en stor del till varför jag stannar.
men får lära sig en massa saker och alla verkar vara snälla och mogna är bra och kul att se.
visst gentoo är väldigt måste göra allt själv men det är bra tycker inte det är så svårt efter man gjort de en par gånger.
det gör att man lär sig hur det ska vara och funka och men kommer ihåg det också. :)
_________________
sorry if i makes some typos or missunderstand i have dyslexsia and asperger's syndrom thanks for the understanding.
Back to top
View user's profile Send private message
wuseman
n00b
n00b


Joined: 21 Apr 2021
Posts: 5

PostPosted: Tue Aug 09, 2022 4:54 am    Post subject: Reply with quote

Shaorin wrote:
samma här. hittade mitt hem i gentoo.
även oim jag nu mera sitter på windows for att ett spel jag spelar måste ha det.
men jag gillar communitin och sånt som gentoo har en stor del till varför jag stannar.
men får lära sig en massa saker och alla verkar vara snälla och mogna är bra och kul att se.
visst gentoo är väldigt måste göra allt själv men det är bra tycker inte det är så svårt efter man gjort de en par gånger.
det gör att man lär sig hur det ska vara och funka och men kommer ihåg det också. :)


Ja, exakt samma här.

Finns inget som är i närheten på så bra i support och gemenskap som Gentoo är tycker jag. Det finns inget altenativ för mig efter man kommit in i gemenskapen.

Kul att se att det finns lite svenskar omkring faktiskt, det är väldigt sällan man gör det faktiskt tycker jag. #gentoo-se är ju verkligen inte aktiv heller efter freenode la ner och det flyttade till libera

// wuseman
_________________
Website: https://adb-shell.com
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Aug 23, 2022 11:50 am    Post subject: Knåpa ihop ett litet projekt! Reply with quote

Finns nog rätt många Svenskar som kör Gentoo. Dock så sitter de väl ej i forum så mycket ;P

Fixade ihop detta projekt nyligen så att man har man pages online via en webbsida. Kolla gärna in mitt proj Man sidor och säg vad ni tycker ;)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
MickeJ
n00b
n00b


Joined: 29 May 2023
Posts: 13

PostPosted: Wed May 31, 2023 11:37 am    Post subject: Reply with quote

Tråden hjärtstartad, hallå från Norrland. 8)
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Wed May 31, 2023 11:46 am    Post subject: Reply with quote

Trevligt, själv på besök i Norge nu ;)

Skönt att arbeta på distans.
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum