Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Hur går det med alla Gentoo personer i Sverige
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Sep 02, 2014 11:13 am    Post subject: Hur går det med alla Gentoo personer i Sverige Reply with quote

Har ju använt Gentoo i så många år att jag knappt kommer ihåg när jag börja. Desutom så älskar jag det pga att det är bästa disten ever ;)

Har vi några aktiva svenskar kvar i detta forum? Har ju startat en liten datafirma nu så om ni behöver hjälp så finns jag här :)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 4:47 pm    Post subject: Reply with quote

Jag är kvar, men inte alls lika ofta som förr. Det mesta är ju så stabilt numera...
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Fri Sep 05, 2014 6:06 pm    Post subject: Reply with quote

Hehe, jo men det är väl en bra sak :) Du är ju Site Admin ju, o då måste man ju vara kvar :P
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
svullo
n00b
n00b


Joined: 03 Aug 2003
Posts: 31
Location: Hjo, Sweden

PostPosted: Mon Dec 22, 2014 9:23 pm    Post subject: Reply with quote

Av en tillfällighet hittade jag ett av mina inlägg sedan många år tillbaka på detta forumet, började läsa dom inlägg jag skrivit och blev nästan lite nostalgisk. Därpå hittade jag denna tråd och återskapade mitt lösenord för forumet. :) Jag började åka Gentoo runt 2004 när jag tröttnat på RedHat (Eller var det för dom blev kommersiella?) och var väldigt patriotisk med det fram tills jag började jobba med IT då det (tyvärr) visade sig finnas en del Windows där ute. Blev dock lite sugen på att ta upp Gentoo igen då jag aldrig har haft så kul med en dator som på den tiden Gentoo rullade på den. Vad har hänt sedan jag slutade använda Gentoo, ungefär runt 2008-2009? Några stora förändringar som man bör veta om? =)
_________________
Whiskey on the rock!
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Dec 23, 2014 12:24 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo är och kommer alltid vara den bästa disten i min mening. Det som är så skönt är att allt bara funkar som det ska göra. Jag kör det på allt, och då menar jag allt.

Quote:
Några stora förändringar som man bör veta om? =)


Nja, inget speciellt om man ser det på användarnivå. Dock så är det ju det som är så bra, tror att du kommer känna din hemma :)

Jag kör efter detta för att hålla mitt system rent och fint: Gentoo Emerge and ebuild tools

Detta är bra ifall du vill fixa en gammal installation ;)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.


Last edited by jenkler on Tue Jan 05, 2021 6:20 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Sun Jan 18, 2015 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Håller med kallamej.allt bara funkar och ja! Jag kör gentoo på allt från ps3 till mitt nya project " bilbanan"
utom plattor och mobiler.man börjar märka att man blir lite ringrostig nu när det inte är så mycket underhåll.

MVH hedmo
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Sun Jan 18, 2015 1:05 pm    Post subject: Reply with quote

Själv så är det ju nytt år nu. Har nyårslöfte att inte starta nya projekt. Fokus 2015 blir min konsultfirma och tummenur.nu projektet ;)
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
svullo
n00b
n00b


Joined: 03 Aug 2003
Posts: 31
Location: Hjo, Sweden

PostPosted: Sun Dec 09, 2018 9:21 am    Post subject: Reply with quote

För att hålla denna tråden vid liv.. :D
Jag fick ett Gentoo-återfall så jag investerade i en ny dator.
Efter många timmars research så blev det ett system med en AMD Ryzen 7 2700, generation 2, 16Gb DDR4, en riktgit snabb nvme-disk och ett mellanklass Nvidia-gfx.

I vanlig ordning så bootade mitt nya Gentoo-system på första försöket, men jag gjorde klassikern att glömma lägga till stöd för mitt USB-host i kernel, det blev svårt att logga in efter boot.
(Upp med livecd, chroota, och gör om gör rätt... :) )

Nu, något dygn senare kompileras det sista för Plasma, så förhoppningen är att ha ett skrivbordsystem igång inom kort.

Jag ältade mycket fram och tillbaka när jag skulle välja service manager, systemd känns lite modernare men min uppfattning efter ha läst runt lite är dock att OpenRC är det som gäller för Gentoo. Kanske kommer jag switcha över till systemd, eller köra systemd parallellt med OpenRC (Ska tydligen gå)

Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? :)
_________________
Whiskey on the rock!
Back to top
View user's profile Send private message
kallamej
Administrator
Administrator


Joined: 27 Jun 2003
Posts: 4975
Location: Gothenburg, Sweden

PostPosted: Tue Dec 25, 2018 3:32 pm    Post subject: Reply with quote

svullo wrote:
Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? :)

I brist på akut uppgraderingssug har jag istället räddat en ivy bridge-bestyckad arbetsstation från att gå i skrotbingen på jobbet. Planen är att göra mer än att bara titta på åtta små pingviner från en installations-CD från 2010.

Verkar vara något högljudd tyvärr, men det kanske ordnar upp sig när den får lite modernare kernel etc.
_________________
Please read our FAQ Forum, it answers many of your questions.
irc: #gentoo-forums on irc.libera.chat
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Sat Dec 29, 2018 8:04 am    Post subject: Reply with quote

svullo wrote:
Hur går det för er, några Gentoo-installationer på G? :)


fick tag i en halvtrasig Alienware 17 r2 i julklap av mig själv som behövde lite kärlek och självklart
en smak av Gentoo.en jättebra julklap tyckte jag men inte frugan :twisted: .
Back to top
View user's profile Send private message
kissemisse
n00b
n00b


Joined: 13 Apr 2020
Posts: 2

PostPosted: Mon Apr 13, 2020 7:54 am    Post subject: Reply with quote

Hej

Körde Gentoo för länge, länge sen och nu när Windows 7 stödet försvann så tänkte jag att varför inte försöka köra Linux istället - blev då automatiskt Gentoo igen! Jag trivs här och kan nog inte tänka mig någon annan distribution.
Egentligen kan jag inte Linux vidare bra, men jag har fått ett fungerande system och det känns som att man har saker att göra här varje dag.
Back to top
View user's profile Send private message
hedmo
Veteran
Veteran


Joined: 29 Aug 2009
Posts: 1305
Location: sweden

PostPosted: Tue Apr 14, 2020 12:42 pm    Post subject: Reply with quote

kissemisse

det är mycket att göra i början men sedan så flyter det bara på om du inte väljer att göra som jag och prova nya saker hela tiden :P
Back to top
View user's profile Send private message
Hund
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Jul 2016
Posts: 218
Location: Sweden

PostPosted: Tue Jun 29, 2021 4:25 am    Post subject: Reply with quote

Jag hänger här också! Dock verkar det som att den svenska gemenskapen för Linux i allmänhet är helt borta. Det är lite synd tycker jag! När jag började med Linux för många år sedan fanns det fortfarande en levande och härlig gemenskap. :)
_________________
Collect memories, not things.
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Jun 29, 2021 1:05 pm    Post subject: Reply with quote

Finns många svenskar. Jag sitter mycket på IRC och fokar ganska mycket på Alpine Linux just nu. Dock så kommer Gentoo alltid finnas i mitt hjärta.
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
sdaffis
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 16 Nov 2003
Posts: 100
Location: Umeå, Sweden

PostPosted: Tue Jan 25, 2022 11:07 am    Post subject: Reply with quote

Passar på att slänga in ett meddelande här också :)

Körde väldigt mycket Gentoo 2003-2006 och har återupptäckt det nyligen. :)
Har inte hängt något på IRC alls men kanske borde ta upp det?
_________________
Believe the lie
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Tue Jan 25, 2022 12:20 pm    Post subject: Reply with quote

Tiden bara går, here we go 2022!

Själv så arbetar jag på med drift för mina kunder. Har några Gentoo burkar men mest så är det Alpine Linux + lxc som gäller nu. Gentoo är dock den bästa disten om man vill lära sig mycket om Linux och det ligger varmt i hjärtat. Har nu även börjat leverera webbhotell med vid sidan av systemförvaltningen ;)

Bara att kämpa på!
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Hund
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Jul 2016
Posts: 218
Location: Sweden

PostPosted: Wed Feb 09, 2022 11:11 am    Post subject: Reply with quote

Om ni hänger på IRC får ni gärna besöka #Linuxkompis på Libera.Chat eller linuxkompis@groups.snikket.linuxkompis.se på XMPP/Snikket. De är båda bryggade mellan varandra. :)
_________________
Collect memories, not things.
Back to top
View user's profile Send private message
gunnarf
n00b
n00b


Joined: 28 Jul 2023
Posts: 1
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Jul 29, 2023 10:02 am    Post subject: Reply with quote

Fick just idén att installera Gentoo på min gamla arbetslaptop från 2004 (körde Gentoo på vanlig pc för en massa år sedan). Började med att inte läsa ordentligt fdisk-konfigurationen, så när grub skulle installeras, så funkade det sådär när jag inte hade gjort disken BIOS-boot-klar :D Bara att börja om från början, men det är så man lär sig (att läsa innantill).

Nu rullar en hardened version utan X på laptopen.

Jag går bet på att få svenskt tangentbord, vilket är lite irriterande, men med keymap "de" så får jag i alla fall /| o [{}] på rätt ställe.

Ska nu bara få igång wifi på burken också. Får se vart det leder
Gunnar
Back to top
View user's profile Send private message
jenkler
Apprentice
Apprentice


Joined: 28 Apr 2003
Posts: 222
Location: Sweden - Stockholm

PostPosted: Mon Jul 31, 2023 1:25 pm    Post subject: Reply with quote

Har själv varit borta ett tag från Gentoo men fick faktiskt ny energi för jag behövde custum linux för ett crypto projekt. Saken är den att Alpine är bra och litet men kompatibilitet pga musl istället för glibc gör att det blir problem ibland :(

Som tur så slipper man kompilera från början med en stage 3 så det var givet denna gång ;)

För övrigt så funkar Gentoo riktigt bra med WSL om man behöver Windows!
_________________
Hello from me: Jenkler IT AB (swedish) (use google translate). Check out my Linux manpages for web in english.
Back to top
View user's profile Send private message
Hund
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Jul 2016
Posts: 218
Location: Sweden

PostPosted: Mon Jul 31, 2023 5:43 pm    Post subject: Reply with quote

gunnarf wrote:
Fick just idén att installera Gentoo på min gamla arbetslaptop från 2004 (körde Gentoo på vanlig pc för en massa år sedan). Började med att inte läsa ordentligt fdisk-konfigurationen, så när grub skulle installeras, så funkade det sådär när jag inte hade gjort disken BIOS-boot-klar :D Bara att börja om från början, men det är så man lär sig (att läsa innantill).

Nu rullar en hardened version utan X på laptopen.

Jag går bet på att få svenskt tangentbord, vilket är lite irriterande, men med keymap "de" så får jag i alla fall /| o [{}] på rätt ställe.

Ska nu bara få igång wifi på burken också. Får se vart det leder
Gunnar


Har du lagt till `keymap="sv-latin1"` i filen `/etc/conf.d/keymaps`? Du behöver starta om keymaps efteråt: `rc-service keymaps restart`. Efter det borde du få svenska på tangentbordet. :)
_________________
Collect memories, not things.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum