Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Bostream Istream - Loginerfarenhet?
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 3:10 pm    Post subject: Bostream Istream - Loginerfarenhet? Reply with quote

Jag sitter här med Telia ADSL och loggar in med lfck (LF Connection Keeper). Jag fungerar på att byta till Bostream Istream pga lägre månadskostnad och det är endast en större sak som stoppar, PPPoE-loginen.

Jag har hittat en PPPoE-loginpryl vid namn rp-pppoe i Portage samt Bostream sa att den fanns då man frågade lite.

Hur fungerar det att logga in hos Bostream Istream med PPPoE? Vilken PPPoE-loginsak använder ni? Jag har ett modem utan någon PPPoE-loginsak (D-Link 300i-något) så det blir att logga in på min garderobsdator (Router m.m.)

Tacksam för svar...
Back to top
View user's profile Send private message
cato`
Guru
Guru


Joined: 03 Jun 2002
Posts: 430
Location: Norway, Trondheim

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 3:34 pm    Post subject: Reply with quote

Kanskje du synes https://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=77326 er interesant?
_________________
Don't mess with the Penguin.
Back to top
View user's profile Send private message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 3:41 pm    Post subject: Reply with quote

cato` wrote:
Kanskje du synes https://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=77326 er interesant?

Tack men endå inte. :) Det var inte riktigt det jag sökte. Jag undrade om någon hade erfarenhet av just Bostream Istream-uppkopplingen i Gentoo. Om, vilken mjukvara använde dom.
Back to top
View user's profile Send private message
Anime_Fan
Guru
Guru


Joined: 01 Jul 2003
Posts: 366
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 3:43 pm    Post subject: Reply with quote

Med tanke på att mitt modem sköter allt pppoe, så går det jättefint.

Det ska inte vara något problem för dig heller.

Saker att tänka på innan du byter till Bostream:

* Dynamiska IPn. De får alla IPn från bredband.skanova.com. Går ibland mycket trögt att surfa. Kolla http://myftp.sjoelund.net/update.php - ibland klarar inte mina cron-jobb av att kalla på hemsidor. Ibland har du 3 IPn på en timma, trots att du haft alla datorer bakom routern igång 3 månader i sträck. *Suck*
* Mailserver. Bered dig på att dra igång Postfix om du inte vill köpa deras SMTP/POP3-tjänst för 15 spänn i månaden. Notera att deras SMTP inte tillåter andra FROM-adresser än @*.bostream.se, så har du någon annan är det kört.
Fixa igång en mailserver innan du byter - deras support skickar dock snällt ut WINDOWS-SMTP-klienter om du frågar snällt (även om du säger att du kör Linux).
* Om du stöder Bostream stöder du åtminstone inte Telia fullt ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Fluffy`
n00b
n00b


Joined: 02 Jul 2003
Posts: 54

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 3:59 pm    Post subject: Reply with quote

Anime_Fan wrote:
Med tanke på att mitt modem sköter allt pppoe, så går det jättefint.

Det ska inte vara något problem för dig heller.

Saker att tänka på innan du byter till Bostream:

* Dynamiska IPn. De får alla IPn från bredband.skanova.com. Går ibland mycket trögt att surfa. Kolla http://myftp.sjoelund.net/update.php - ibland klarar inte mina cron-jobb av att kalla på hemsidor. Ibland har du 3 IPn på en timma, trots att du haft alla datorer bakom routern igång 3 månader i sträck. *Suck*
* Mailserver. Bered dig på att dra igång Postfix om du inte vill köpa deras SMTP/POP3-tjänst för 15 spänn i månaden. Notera att deras SMTP inte tillåter andra FROM-adresser än @*.bostream.se, så har du någon annan är det kört.
Fixa igång en mailserver innan du byter - deras support skickar dock snällt ut WINDOWS-SMTP-klienter om du frågar snällt (även om du säger att du kör Linux).
* Om du stöder Bostream stöder du åtminstone inte Telia fullt ut.

1. Dynamiska IP-nummer. Det har jag nu med. Mitt IP-nummer byts iofs inte alls ofta. Byts nedrans ställan. Har väl haft maximalt 10 nummer sedan jag skaffade Telia ADSL, sommaren 2002. Telia 500 och Bostream Istream skall begge ligga på Skanovas nät så det borde bli lika sällan IP-byten här. Hur ofta IP-nummret byts beror nog lite på hur många som är kopplade på stationen. Jag bor i en liten ort med runt 1000 personer i. :)
2. Får man inte använda externa SMTP-servrar som t.ex home.se smtp-server? Jag känner inte för att använda deras mail och känner inte för att sätta upp någon mailserver här i hemmet.
3. Jo... Känner för att köra Bostream lite för att det inte är Telia, iaf inte 100%. Använder ju Skanovas nät som är Teliaägt och Bostream använder ju Skanovas nät så ja...
Back to top
View user's profile Send private message
Anime_Fan
Guru
Guru


Joined: 01 Jul 2003
Posts: 366
Location: Linköping, Sweden

PostPosted: Thu Jan 15, 2004 4:21 pm    Post subject: Reply with quote

Code:
1. Dynamiska IP-nummer. Det har jag nu med. Mitt IP-nummer byts iofs inte alls ofta. Byts nedrans ställan. Har väl haft maximalt 10 nummer sedan jag skaffade Telia ADSL, sommaren 2002. Telia 500 och Bostream Istream skall begge ligga på Skanovas nät så det borde bli lika sällan IP-byten här. Hur ofta IP-nummret byts beror nog lite på hur många som är kopplade på stationen. Jag bor i en liten ort med runt 1000 personer i. :)


Tja, om man ändå fick olika IPn som var i samma IP-range, så skulle jag väl vara nöjd. Med Telia hade man i alla fall statisk.statisk.statisk.dynamisk... Jag har 213/81.64/224.*.*

Code:
2. Får man inte använda externa SMTP-servrar som t.ex home.se smtp-server? Jag känner inte för att använda deras mail och känner inte för att sätta upp någon mailserver här i hemmet.


Visst. Använder du en extern server som tillåter anslutning från vilken avsändare som helst så. Förhoppningsvis kräver väl home.se autensiering?
Om de börjar spärra andra smtp-servrar kan man ju inte köra någon själv, så.
Du sa att du hade Telia, så jag förmodade väl att du använde dig av Telias SMTP (som bara fungerar inifrån Telias egna nät).
Back to top
View user's profile Send private message
59729
Apprentice
Apprentice


Joined: 21 Jun 2004
Posts: 279

PostPosted: Sun Jun 27, 2004 2:20 pm    Post subject: Reply with quote

Skumt varför så många olika, jag har haft comhem (som jag tycker suger) med samma nummer hela den tiden och det har funnits perioder när jag inte har varit uppkopplad på veckor utan att dom har bytt. Och japp det är dynamiskt

EDIT: oops ursäkta, såg att det var en ganska gammal tråd nu
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum