Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Byta mellan svorak/dvorak och qwerty
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Raniz
l33t
l33t


Joined: 13 Sep 2003
Posts: 967
Location: Varberg, Sweden

PostPosted: Sun Dec 14, 2003 11:02 am    Post subject: Byta mellan svorak/dvorak och qwerty Reply with quote

Har hört att dvorak ska vara skönare att skriva med och skonsammare för händerna, så jag tänkte ta och lära mig detta.... Problemet är väl att jag är ganska beroende av att fortfarande kunna skriva fort med qwerty då detta är vad som gäller överallt annars i min omgivning.

Så min fråga är helt enkelt hur pass svårt det är att aktivt kunna byta mellan svorak/dvorak och qwerty.
Back to top
View user's profile Send private message
Yarrick
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 05 Jun 2002
Posts: 304
Location: Malmö, Sweden

PostPosted: Tue Dec 16, 2003 12:58 am    Post subject: Reply with quote

jag kör med svorak på min dator sen i somras. det tar någon vecka innan det slutar kännas galet, och sen lär man sig det genom att fortsätta knappa. att sedan använda en dator med qwerty är inga problem - den glömmer man inte i första taget.

ett tips om du vill köra båda uppsättningarna på samma dator är att skapa alias för vänsterhandens fyra fingrar - asdf resp. aoeu som byter mellan de två.
Back to top
View user's profile Send private message
Raniz
l33t
l33t


Joined: 13 Sep 2003
Posts: 967
Location: Varberg, Sweden

PostPosted: Tue Dec 16, 2003 4:53 pm    Post subject: Reply with quote

Yarrick wrote:
jag kör med svorak på min dator sen i somras. det tar någon vecka innan det slutar kännas galet, och sen lär man sig det genom att fortsätta knappa. att sedan använda en dator med qwerty är inga problem - den glömmer man inte i första taget.

ett tips om du vill köra båda uppsättningarna på samma dator är att skapa alias för vänsterhandens fyra fingrar - asdf resp. aoeu som byter mellan de två.


Det börjar redan kännas mindre galet ;)

Det där med alias är smidigt... Men finns det någon "layoutfil" som man kan använda till Xfree? Just nu har jag ett script för att byta till svorak, men det gör ju att jag måste använda antingen qwerty eller dvorak när jag loggar in :(
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum