Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
segmenteringsfel
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosse
n00b
n00b


Joined: 10 Jun 2003
Posts: 39

PostPosted: Mon Oct 20, 2003 8:17 pm    Post subject: segmenteringsfel Reply with quote

Jag får emellanåt "segmenteringsfel" när jag tex ska installera nya eller uppdatera program. Ibland också vid etc-update. Det brukar lösa sig om jag startar om maskinen och försöker igen. Nyligen gjorde jag en ny installation av gentoo på en annan dator och samma sak uppstår precis efter att bassystemet är installerat (stage 3).
Undrar helt enkel: Vad är "segmenteringsfel" och hur kan jag rätta till de här problemen?
Back to top
View user's profile Send private message
quiconque
Apprentice
Apprentice


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 203
Location: Norrköping, Sweden

PostPosted: Mon Oct 20, 2003 9:55 pm    Post subject: Reply with quote

"Minnessegmentering är en teknik för att skydda data och kod hörande till olika processer från varandra och för att skydda operativsystemets data och kod. En form av minnesskydd alltså. För att genomföra detta tilldelar operativsystemet olika minnessegment till olika processer. Varje process blir alltså ägare till ett visst avsnitt att det fysiska minnet. En inbyggd mekanism kontrollerar sedan varje access till minnet som en process gör och om referensen inte är till minne innanför det segment som en process har tilldelat sig sker ett så kallat segmenteringsfel och den process som försökt göra en access utanför sitt minne avslutas."

http://www.google.se är verkligen ovärderligt hjälpsamt ibland :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
Anior
Guru
Guru


Joined: 17 Apr 2003
Posts: 317
Location: European Union (Stockholm / Sweden)

PostPosted: Wed Oct 29, 2003 11:53 pm    Post subject: Reply with quote

Ganska troligt är att maskinerna är överhettade.
Kompilering är oerhört hårt mot processorn och väldigt känsligt för felräkningar. System som klarar av att köra vanliga desktopprogram och även krävande 3dspel stabilt kan visa sig vara väldigt känsliga när det kommer till kompilering.

Testa att öppna fönstret och ta av sidan av lådan. Försvinner ditt problem då är det väldigt troligt att det beror på att systemet är överhettat.

Att det bara inträffar ibland trots att maskinen gör samma operationer med samma indata gör att det låter som ett typiskt värmeproblem.

Åtgärd är givetvis att kyla burken bättre :-)
Back to top
View user's profile Send private message
zeb
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 79
Location: Finland

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 2:31 am    Post subject: Reply with quote

En annan orsak kan vara söndrigt RAM. Installera memtest86 (emerge memtest86) och kolla. Jag hade nyligen en massa konstiga problem med min dator, och det visade sig bero på just felaktigt minne.
Back to top
View user's profile Send private message
Sputnik
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 29 Apr 2003
Posts: 84

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 1:35 pm    Post subject: Reply with quote

Får också "Segmentation fault" dock bara på ett vist program....

Och jag har inte söndrigt RAM eller överhettad burk.

Eftersom de tydligen är minnet de handlar om finns inge växel man kan starta med så den tilldelar mer eller mindre minne till programmet, och experimentera med de ifall de vill hoppa igång?
Back to top
View user's profile Send private message
ebrostig
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 20 Jul 2002
Posts: 3152
Location: Orlando, Fl

PostPosted: Thu Oct 30, 2003 11:20 pm    Post subject: Reply with quote

The SIg11 Problem gir en god intro til hvorfor mnan kan faa segmenteringsfeil ved kompilering.

Erik
_________________
'Yes, Firefox is indeed greater than women. Can women block pops up for you? No. Can Firefox show you naked women? Yes.'
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum