Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Problemen na instaleren base systeem
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sisco88
n00b
n00b


Joined: 16 Oct 2009
Posts: 7

PostPosted: Sun Oct 18, 2009 12:10 am    Post subject: Problemen na instaleren base systeem Reply with quote

Hallo beste mensen,

ik ben na ruim 2 dagen eindelijk klaar met het installeren van Gentoo :)
nu log ik in op de nieuw aangemaakt gebruiker en stuit gelijk op het eerste probleem.

ik wil graag gnome instaleren en kan geen enkel commando gebruiken wat onder root wel beschikbaar is als: lspci, ifconfig etc.
emege werkt ook niet.
nu heb ik geprobeerd gnome te installeren onder root met emerge -pv gnome de use flags die werden aangegeven aan /etc/make.conf onder USE="" toegevoegd en het wil maar niet instaleren.
als ik emerge --newuse gnome gebruik wil het wel.

de installatie handbook is erg duidelijk over de installatie maar wat daarna moet gebeuren wordt nergens gegeven, de guides over het installeren van xorg-server etc. zijn er wel maar ik weet nou niet zo goed waar ik moet beginnen met het instaleren van mij desktop omgeving.

Sisco
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Mon Oct 19, 2009 4:49 pm    Post subject: Reply with quote

Sommige utilities worden gebruikt om je systeem te configureren of systeeminformatie te tonen. Omdat je normaal gesproken niet wilt dat iedere gebruiker daar naar hartelust mee kan spelen zijn ze alleen door de root te gebruiken. Met sudo kan je die beperkingen trouwens voor groepen en gebruikers naar keuze aanpassen.

Omdat je in make.conf USE flags hebt toegevoegd kan het zijn dat sommige packages opnieuw gecompileerd moeten worden. De --newuse optie is in dit geval nodig. Dus probeer emerge -avN gnome.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
wim-x
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 26 Nov 2004
Posts: 110
Location: Netherlands

PostPosted: Sat Jan 09, 2010 11:30 am    Post subject: Re: Problemen na instaleren base systeem Reply with quote

Sisco88 wrote:
de installatie handbook is erg duidelijk over de installatie maar wat daarna moet gebeuren wordt nergens gegeven, de guides over het installeren van xorg-server etc. zijn er wel maar ik weet nou niet zo goed waar ik moet beginnen met het instaleren van mij desktop omgeving.


"Gentoo is all about choice." Het hangt er helemaal vanaf wat je eigenlijk wil. Voor een desktop omgeving kan ik de Desktop Documentatie pagina wel aanraden. Daar staat ook een Gnome howto bij. Gnome zal Xorg wel als dependency installeren, maar om de meeste kennis op te doen zou ik deze eerst afzonderlijk installeren aan de hand van de betreffende howto.

gr, Wim
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum