Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Multilib amd64 , hoe 32bits files installeren.
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hema
n00b
n00b


Joined: 11 Apr 2007
Posts: 50
Location: Vlissingen, Netherlands

PostPosted: Sun Jun 24, 2007 3:25 pm    Post subject: Multilib amd64 , hoe 32bits files installeren. Reply with quote

Ik heb nu een gentoo no-multilib amd64 systeem.
Geeft toch wat problemen met internet (flash en realplayer-bestanden).

Ik overweeg om een multilib amd64 systeem te compileren, zodat ik een 32 bits versie van firefox met realplayer en flash ondersteuning kan installeren. Paar dingen begrijp ik niet helemaal.
- Hoe kan ik gentoo / portage dwingen een 32bits versie van een programma te installeren in een 64 bitsomgeving??
- Ik lees ook over het gebruik van zgn bin-bestanden, hoe wekt dat? Hoe zorg ik daarbij voor installatie van 32bits programma's??
_________________
Computers = patience needed
Computers + gentoo = double patience needed

Met groeten uit Vlissingen
Henk
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Fri Jun 29, 2007 4:12 pm    Post subject: Re: Multilib amd64 , hoe 32bits files installeren. Reply with quote

Ik ben zelf een 32bit-only mens, dus kan je best wachten op antwoorden van iemand die ook echt 64bits-systemen gebruikt, maar dit zijn mijn antwoorden:
Quote:
- Hoe kan ik gentoo / portage dwingen een 32bits versie van een programma te installeren in een 64 bitsomgeving??

Met behulp van de dingen in CFLAGS wordt gcc verteld hoe hij moet compileren. Alles wat je als optie aan gcc kan geven mag in CFLAGS komen, dus bekijk de man-page van gcc eens, daar staat wel welke opties je moet geven om gcc te dwingen om 32bits versies van je progs te maken (ik denk zelf dat hij dat al standaard doet en dat je juist opties moet geven om een 64bits versie te krijgen).
Er zijn natuurlijk ook progs in portage die je installeert met behulp van de binaries ipv de source. In dat geval maakt CFLAGS natuurlijk niets uit. Die progs zijn in de meeste gevallen alleen 32bits, en anders zijn er bijna altijd 2 versies. Je kan dan met behulp van de use-flags kiezen tussen 64bits.
Quote:
- Ik lees ook over het gebruik van zgn bin-bestanden, hoe wekt dat? Hoe zorg ik daarbij voor installatie van 32bits programma's??

Er zijn veel verschillende soorten bestanden die deze extensie hebben, maar ik vermoed dat je het hier over de executables hebt. Ik begrijp je vraag niet helemaal maar er zijn installers die de extensie .bin hebben en die voer je gewoon uit op deze manier:
Code:
/het/path/naar/het/bestand/hetbestand.bin
en dan start de installer
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Sat Jul 14, 2007 7:18 pm    Post subject: Reply with quote

Kan zijn dat hier binaries bedoeld wordt, maar dan is het geen extensie maar toevoeging in de package-naam. Dit zijn voorgecompileerde package-versies van bijvoorbeeld OpenOffice. Deze packages hebben het voordeel dat ze niet gecompileerd worden op je systeem, zoals andere packages. Dit scheelt behoorlijk in de installatietijd en is in het geval van een 64-bits omgeving ook nog wel eens noodzakelijk.
Op de vraag of deze binary-packages 32 bits zijn, kan ik je geen sluitend antwoord geven.
_________________
webmaster van www.koenderoo.nl
Back to top
View user's profile Send private message
gerardo
Apprentice
Apprentice


Joined: 05 Feb 2004
Posts: 228
Location: Belgium

PostPosted: Wed Aug 15, 2007 8:12 am    Post subject: Reply with quote

Installeer simpelweg het -bin pakket om de 32-bit versie te hebben.
firefox-bin : om de oa. Java-plugin te kunnen gebruiken
mplayer-bin : om de Win32codecs te kunnen gebruiken

Je kan de twee zelfs gewoon naast elkaar installeren (firefox en firefox-bin)
_________________
Windoze : Plug and Pay...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum