Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Installasjoner og bruksområder.
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Luguber
n00b
n00b


Joined: 09 Jul 2002
Posts: 31

PostPosted: Wed Jul 10, 2002 10:40 pm    Post subject: Installasjoner og bruksområder. Reply with quote

Hei!
Jeg lurer på hva andre nordmenn bruker Gentoo til.
Jeg er for øyeblikket bare hjemmebruker av Gentoo men bruker også andre Linux-distribusjoner i arbeidssammenheng. Dette har vært både som diverse servere (name-, web-, database-, mail-server og router) og som arbeidsstasjon. Nå jobber jeg mest med embedded-linux løsninger.
Hjemme har jeg kompilert Gentoo på min AMD k6-2 400MHz boks og har tilsammen brukt en uke på å få den til å fungere akkurat som jeg vil. Jeg har brukt følgende kompilator instillinger.:
mcpu=k6 -march=k6 -O3 -fforce-addr -fomit-frame-pointer -funroll-loops -frerun-cse-after-loop -frerun-loop-opt -malign-functions=4

Med følgende kompilator.:
gcc-2.95.3-r7

Mvh.
Luguber.
Back to top
View user's profile Send private message
dtun3Z
n00b
n00b


Joined: 30 Apr 2002
Posts: 63

PostPosted: Thu Jul 11, 2002 9:06 am    Post subject: Reply with quote

Jeg bruker kun min Gentoo som arbeidsstasjon.
Mine servere kjører FreeBSD ;-)
_________________
Best regards
Christer Gundersen / dizzy tun3Z
http://dtz.cjb.net
Back to top
View user's profile Send private message
kybber
Apprentice
Apprentice


Joined: 25 Jun 2002
Posts: 228
Location: Trondheim, Norway

PostPosted: Thu Jul 11, 2002 9:35 am    Post subject: Reply with quote

Jeg emigrerer fra XP til Gentoo for bruk i forskning/kontorsammenheng. Det er mest Matlab og LaTeX som kommer til å bli brukt, men trolig også noe Office-lignende saker. Kjører foreløpig XP som dualboot og regner med å måtte gjøre dette i ubestemt tid fremover for å være "kompatibel" med resten av instituttet...
Back to top
View user's profile Send private message
teisam
n00b
n00b


Joined: 07 Jul 2002
Posts: 1

PostPosted: Fri Jul 12, 2002 5:50 pm    Post subject: Reply with quote

Skal bruke min som en arbeidsstasjon på jobb. Kommer til å ha en laptop med w2k på et superrestriktivt nett, mens Gentoo skal brukes der det er litt mer liberalt.

Er imponert over hastigheten, maskinen føles jo nesten ny ut :)

Nå gjenstår det bare å få farger i mutt så blir jeg fornøyd.
_________________
--
teisam
They're real. And they're spectacular
Back to top
View user's profile Send private message
otulp
n00b
n00b


Joined: 22 Apr 2002
Posts: 31
Location: Norway

PostPosted: Sun Jul 14, 2002 12:45 am    Post subject: Reply with quote

Min Gentoo-boks er stort sett som arbeidsstasjon å regne. Joda - den har ymse serverroller, men det er bare for veeeeldig lav belastning :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
ace
n00b
n00b


Joined: 21 Jul 2002
Posts: 3
Location: Oslo, Norway

PostPosted: Sun Jul 21, 2002 2:06 pm    Post subject: Reply with quote

Bruker Gentoo som arbeidsstasjon, gateway/ruter og server. Ja, det er mulig å bruke gentoo som server, man må bare tenke over hva man faktiskt gjør før man gjør det ikke hoppe i det, lese over ebuildene før man emerger noe som kan ha konsekvens for sikkerhet/stabilitet (begge er veldig viktig). Kjører ingen production servere på det ennå, men jeg synes oppgradering har gått veldig bra med få "oppryddninger" når endringer i gentoo har oppstått.

:) Portage er genialt!
_________________
--
Asbjorn Sannes
Back to top
View user's profile Send private message
jodal
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 28 Apr 2002
Posts: 26

PostPosted: Mon Jul 22, 2002 8:04 am    Post subject: Reply with quote

Jeg har lenge brukt Gentoo som workstation. For noen uker siden satte jeg opp en ny router/web/mail/dns som kjører Gentoo. Jeg brukte ~tre minutter på å luke vekk alt av USE-flags som har med GUI-saker å gjøre, og det har foreløpig fungert veldig fint.

Kjører fortsatt Debian på en filserver og en eldre laptop, men nå ligger i allefall gentoo.no på en Gentoo-maskin ;)
Back to top
View user's profile Send private message
flatface
n00b
n00b


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 3
Location: Norway

PostPosted: Mon Oct 28, 2002 7:25 pm    Post subject: Nylig konvertert fra RedHat Reply with quote

Har 2 bokser i heimen. Den ene står som brannmur/router +++, mens den andre står som reserve og er egentlig Test/Utviklingsmaskinen.

Valgte gentoo etter at jeg har kjørt RedHat siden v 5.0 og jeg fant ut at det første jeg gjorde etter en redhat installasjon var å rive ut alt jeg ikke trengte (som jo var mesteparten). Nå har jeg endelig fått en distribusjon hvor jeg føler meg sikker på det som havner på boksen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum