Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Trådlöst, utomhusantenner och liknande...
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lemma
Guru
Guru


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 416
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Sat Feb 17, 2007 11:16 am    Post subject: Trådlöst, utomhusantenner och liknande... Reply with quote

Tjena.
Jag tänker sätta upp en koppling mellan vårt huvudhus och ett annat hus på tomten, avståndet är i storleksordningen 50m. Jag har efter att ha tittat runt en hel del hittat WRT54GL från Linksys, kostade strax över 500kr och efter att jag bytte firmware till dd-wrt så är den både stabil och kan alla konster som jag kan tänkas vilja få ut av den ;-)... Jag har tänkt att placera en likadan i det andra huset med en utomhusantenn kopplad tillvardera enhet - frågan är vilka antenner som blir bäst?

Sträckan är ju ganska kort och det kommer vara fri sikt så i princip det enda som behövs borde vara en antenn som är byggd för utomhusbruk, omni/bi/uni-directional och signalförstärkning bör vara oviktigt... Var hittar man en standard utomhusantenn som är så billig som möjligt? Någon som har en favoritaffär?

Gälllande detta att gräva ned en CAT5/6 kabel i stället för ovanstående trådlösa lösning, vad bör man ha för rör omkring kabeln och vad kostar dylikt, inte lika rolig lösning men kanske den bästa...
_________________
Always make it as simple as possible, but no simpler
/Einstein
Back to top
View user's profile Send private message
i-s-a-k
n00b
n00b


Joined: 05 Dec 2006
Posts: 18

PostPosted: Fri Mar 16, 2007 2:47 pm    Post subject: utomhus antenn Reply with quote

Bra antenner hittar du på http://www.tradlost.se/


/Isak
Back to top
View user's profile Send private message
Lemma
Guru
Guru


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 416
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Fri Mar 16, 2007 3:58 pm    Post subject: Reply with quote

Toppen! Trodde ett tag att jag skulle vara tvungen att gå ända till Canada för att hitta vad jag ville till ett bra pris... Ännu ett bokmärke ;-).

/Lemma
_________________
Always make it as simple as possible, but no simpler
/Einstein
Back to top
View user's profile Send private message
btg308
n00b
n00b


Joined: 14 Aug 2002
Posts: 72
Location: Östersund, Sweden

PostPosted: Wed Apr 25, 2007 6:13 pm    Post subject: Re: Trådlöst, utomhusantenner och liknande... Reply with quote

Lemma wrote:
TGälllande detta att gräva ned en CAT5/6 kabel i stället för ovanstående trådlösa lösning, vad bör man ha för rör omkring kabeln och vad kostar dylikt, inte lika rolig lösning men kanske den bästa...

Nu har du antagligen löst det med trådlöst, men iaf: Jag har ett par gånger grävt ner kabel i vanlig trädgårdsslang. Blås genom ett snöre med dammsugaren först och dra sedan kabeln i snöret.
_________________
Gentoo Linux - Feel the speed.
Kawasaki GPZ 1100 - The need for speed.
Back to top
View user's profile Send private message
Lemma
Guru
Guru


Joined: 19 Apr 2002
Posts: 416
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 11:53 am    Post subject: Re: Trådlöst, utomhusantenner och liknande... Reply with quote

btg308 wrote:
[...]Nu har du antagligen löst det med trådlöst, men iaf: Jag har ett par gånger grävt ner kabel i vanlig trädgårdsslang. Blås genom ett snöre med dammsugaren först och dra sedan kabeln i snöret.
Faktum är att jag inte har det, skall dra om telefon och lite el i helgen. Funderar på att köra trådlöst i alla fall (har hittat ganska billiga delar som verkar vara bra) men nu finns det ju ett alternativ - tackar!
_________________
Always make it as simple as possible, but no simpler
/Einstein
Back to top
View user's profile Send private message
nuff
n00b
n00b


Joined: 20 May 2005
Posts: 40
Location: Stockholm, Sweden

PostPosted: Sat Jun 09, 2007 9:27 pm    Post subject: Reply with quote

Har du två fasta punkter ska du ju satsa på yagi antenner. Då slipper du ju dessutom sprida en massa onödig signal till eventuellt illasinnade grannar som du gör med sprötantenner ;)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum