Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Dansk oversættelse
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
biscon
n00b
n00b


Joined: 27 Apr 2003
Posts: 43

PostPosted: Sat Jun 14, 2003 11:48 am    Post subject: Dansk oversættelse Reply with quote

Wow første gang jeg har skrevet dansk i et forum på nettet som handler om noget der egentlig interesserer mig. Hvis man er nørd i Danmark og man interesserer sig for andre ting en webudvikling kommer man hurtigt til at føle sig alene. Cool nok med et scandinavisk forum, omend brugerskaren ikke virker overvældende *g*.

Jeg tænkte på om vi danskere ikke skulle lave en dansk oversættelse af de forskellige gentoo docs. Ja de fleste folk som er istand til at bruge linux er istand til at forstå den engelske installations guide, men måske kunne det være med til at gøre linux mere attraktivt for danskere. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg kender ingen danskere IRL som benytter linux som deres foretrukne desktop system (kender et par som kører en freebsd server dog), udover mig selv. Ved at have danske oversættelser kunne vi måske medvirke til at gøre det mere attraktivt for danskere at installere. Vi kunne eventuelt også lave et par specielle docs, eller udvidelser til de eksisterende som forklarer hvordan man sætter gentoo op til dansk. Jeg er for eksempel ret træt af at have engelsk stavekontrol i Gaim (har endnu ikke ikke sat mig ind i aspell eller ispell, hvad det nu er den bruger). Den slags småting kunne måske være med til at gøre gentoo mere attraktivt for danskere.

btw. Hvad sker der med danskere og pølser? troede det var tyskerne der var pølseguffere (eh.. i ved hvad jeg mener *g*)
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Sun Jun 15, 2003 10:07 pm    Post subject: Reply with quote

Hej,

Jeg har kontakt til klieber fra Gentoo og skal så småt til at finde nogle interesserede til oversættelse.

Kan vi mønstre 3-4-5 danske personer så kan vi formentligt komme igang med levere GWN på dansk. Med tiden kan det så forhåbentligt udvikle sig til deciderede danske how-to's...Det ville jo være optimalt.

Umiddelbart var Gentoo's Docs noget nemmere rent administrativt at oversætte, men det har jeg ikke nævnt for klieber. Lad os lige se om vi i det hele taget er nogle herinde der vil deltage?

Nogle interesserede danskere herinde? :)
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
rasmussen
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 31 Aug 2002
Posts: 142
Location: .se

PostPosted: Sun Jun 15, 2003 11:01 pm    Post subject: Reply with quote

Hep!

Her er ihvertfald én dansker (der iøvrigt har Linux som foretrukkent system:) der ville være interesseret i at deltage.

Kim
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Mon Jun 16, 2003 7:59 am    Post subject: Reply with quote

rasmussen wrote:
Hep!

Her er ihvertfald én dansker (der iøvrigt har Linux som foretrukkent system:) der ville være interesseret i at deltage.

Kim


Glimrende...
Lad os håbe på 1-2 mere så kan vi lige snakkes ved over IRC el. noget.
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
biscon
n00b
n00b


Joined: 27 Apr 2003
Posts: 43

PostPosted: Thu Jun 19, 2003 9:40 am    Post subject: .. Reply with quote

Supermule: det lyder helt fint.. læste lidt om det. Jeg vil helst bare fungere som oversætter, og ikke som ham med "ansvaret" og CVS adgangen *g*. Har ikke tid til det, men vil gerne oversætte dokumenter når jeg har tid. Så sign me up :-)
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Thu Jun 19, 2003 2:41 pm    Post subject: Re: .. Reply with quote

biscon wrote:
Supermule: det lyder helt fint.. læste lidt om det. Jeg vil helst bare fungere som oversætter, og ikke som ham med "ansvaret" og CVS adgangen *g*. Har ikke tid til det, men vil gerne oversætte dokumenter når jeg har tid. Så sign me up :-)


Ahhh...glimrende...så er vi 3. Skal vi sige ved 4 så kontakter vi Klieber? Eller hvad er der stemning for?
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
rasmussen
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 31 Aug 2002
Posts: 142
Location: .se

PostPosted: Fri Jun 20, 2003 10:22 pm    Post subject: Reply with quote

Lyder som en fornuftig idé.

Kim
Back to top
View user's profile Send private message
Herodot
Guru
Guru


Joined: 29 Jul 2002
Posts: 429
Location: Professor Xavier's school for gifted youngsters

PostPosted: Sun Jun 22, 2003 10:27 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg ved nu ikke...

Generelt er vi danskere jo ret gode til engelsk. Og hvis man ikke kan engelsk, så kommer man ikke ret langt med Linux og Gentoo, næsten uanset hvor meget vi oversætter. Tror jeg. Jeg vil egentlig hellere bruge mine kræfter på at forbedre den eksisterende engelske dokumentation, der jo også omfatter internationalisering af Gentoo.

Vil det virkelig være besværet værd at lokke et par danskere til at installere Gentoo, hvis de alligevel går i stå efter et par måneder? Vil dansk dokumentation - som er et stort arbejde - virkeligt kunne få tøvende nybegyndere til at tage skridtet? Jeg tror ikke det kan svare sig, alt i alt.
_________________
Excelsior!
Back to top
View user's profile Send private message
Cossins
Veteran
Veteran


Joined: 21 Mar 2003
Posts: 1136
Location: Copenhagen, Denmark

PostPosted: Mon Jun 23, 2003 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

Herodot >> Ja... Men jeg tror også at mange gerne vil være 112% sikre på at de forstår installationsvejledningen når det nu er installationen af et nyt operativsystem de skal til... Sådan noget med at partitionere harddiske o.lign. kan afskrække mange (især hvis man ikke kender til cfdisk). Jeg tror de fleste vil være tryggere ved at installere nyt hvis de på netop det punkt kan læse det på deres eget sprog... Jeg ved ikke om I kan følge mig...

Jeg vil i øvrigt hjertens gerne hjælpe til med oversættelsen... (fik 11 i engelsk sidste gang 8) :lol:)

- Simon
Back to top
View user's profile Send private message
Herodot
Guru
Guru


Joined: 29 Jul 2002
Posts: 429
Location: Professor Xavier's school for gifted youngsters

PostPosted: Mon Jun 23, 2003 1:03 pm    Post subject: Reply with quote

Jae, joe, en installationsvejledning på dansk er vel OK, om ikke andet så for at nybyggeren kan være helt sikker. Men jeg synes stadigvæk det er såre omsonst at kontemplere et fuldstændigt og opdateret sæt dokumentation på dansk, især hvis kun en håndfuld ivrige ungersvende melder sig under fanerne. Men bortset fra det undrer det mig en smule at dette initiativ først kommer nu. Anyway: pøjpøj med det!

Vi skal iøvrigt have korrigeret beskrivelsen af det Skandinaviske forum, der står "Gentoo Linux på danska" i skrivende stund. Skandaløst!
_________________
Excelsior!
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Mon Jun 23, 2003 4:35 pm    Post subject: Reply with quote

Herodot wrote:
Jae, joe, en installationsvejledning på dansk er vel OK, om ikke andet så for at nybyggeren kan være helt sikker. Men jeg synes stadigvæk det er såre omsonst at kontemplere et fuldstændigt og opdateret sæt dokumentation på dansk, især hvis kun en håndfuld ivrige ungersvende melder sig under fanerne. Men bortset fra det undrer det mig en smule at dette initiativ først kommer nu. Anyway: pøjpøj med det!

Vi skal iøvrigt have korrigeret beskrivelsen af det Skandinaviske forum, der står "Gentoo Linux på danska" i skrivende stund. Skandaløst!


Enig...skandaløst :)
Nå, men til sagens kerne. Du har fat i en detalje omkring "projektet", klart. - Dog er der i første omgang blot tale om at oversætte GWN...Senere selve dokumentationen.

Jeg tror heller ikke at vi vil få flere danskere til at bruge Gentoo blot fordi dokumentationen foreligger på dansk. - Min tanke var dog blot at vi som danskere bør vise fanen - uanset den direkte effekt. Den afledede effekt kan dog hurtigt vise sig at være noget større....blot det at en distro kan "markedsføre" sig selv på flere sprog viser at der er et stærkt community og en masse engagerede personer.

Netop det sidste er formentligt temmeligt udslagsgivende når folk vælger distro (Det var det for mig i hvert fald).

?
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
Herodot
Guru
Guru


Joined: 29 Jul 2002
Posts: 429
Location: Professor Xavier's school for gifted youngsters

PostPosted: Mon Jun 23, 2003 7:36 pm    Post subject: Reply with quote

Supermule wrote:
Nå, men til sagens kerne. Du har fat i en detalje omkring "projektet", klart. - Dog er der i første omgang blot tale om at oversætte GWN...Senere selve dokumentationen.

Jeg tror heller ikke at vi vil få flere danskere til at bruge Gentoo blot fordi dokumentationen foreligger på dansk. - Min tanke var dog blot at vi som danskere bør vise fanen - uanset den direkte effekt. Den afledede effekt kan dog hurtigt vise sig at være noget større....blot det at en distro kan "markedsføre" sig selv på flere sprog viser at der er et stærkt community og en masse engagerede personer.

Netop det sidste er formentligt temmeligt udslagsgivende når folk vælger distro (Det var det for mig i hvert fald).?


OK, godt ord igen. På længere sigt kan vejledning på dansk måske endda skabe omtale i danske computerblade, hvem ved?

Og ja, Gentoos forum (her!) var også en væsentlig faktor for mit valg af distribution. Et markant forum på dansk (her!) vil nok kunne hjælpe nybyggere på gled. Der findes jo også til formålet en dansk gentoo-side, men den er død pt.
_________________
Excelsior!
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Mon Jun 23, 2003 11:28 pm    Post subject: Reply with quote

Herodot wrote:

Der findes jo også til formålet en dansk gentoo-side, men den er død pt.


Det går der sør'me også! Registreret gennem gratisdns.dk - uden referent - hvor fedt er det, hmmm?

Nå, kommer tid kommer råd :)
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
Herodot
Guru
Guru


Joined: 29 Jul 2002
Posts: 429
Location: Professor Xavier's school for gifted youngsters

PostPosted: Tue Jun 24, 2003 8:08 am    Post subject: Reply with quote

Supermule wrote:
Herodot wrote:

Der findes jo også til formålet en dansk gentoo-side, men den er død pt.


Det går der sør'me også! Registreret gennem gratisdns.dk - uden referent - hvor fedt er det, hmmm?
En whois på gentoo.dk giver da et navn fra sig. Det ser ud til at være nyregistreret, men det er måske bare et ejerskifte? For et halvt års tid siden var der da en rudimentær dansk Gentoo-side, men det var måske på en anden adresse?

Supermule wrote:
Nå, kommer tid kommer råd :)
I princippet ja, men lige for tiden har jeg hverken tid eller råd til nogetsomhelst. Øv! Til gengæld er jeg pludselig blevet Guru!
_________________
Excelsior!
Back to top
View user's profile Send private message
broeman
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 14 Mar 2003
Posts: 101
Location: Denmark, EUNATOUN

PostPosted: Tue Jun 24, 2003 8:30 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg synes at det er en god idé med oversættelser til dansk. Selvom jeg ikke behøver at få installationsvejledningen oversat, tror jeg at det vil appellere til brugere, der ikke bruger meget engelsk i deres dagligdag (kender nogle stykker der nægter at læse engelsk, så jeg bliver nødt til at installere for dem *suk*). Spørgsmålet er bare om der er nok der har tid til at opdatere dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Cossins
Veteran
Veteran


Joined: 21 Mar 2003
Posts: 1136
Location: Copenhagen, Denmark

PostPosted: Tue Jun 24, 2003 8:55 pm    Post subject: Reply with quote

Personligt går jeg ikke ind for at oversætte GWN til dansk i første omgang... af følgende årsager:
1) Hvem vil læse det før de har installeret Gentoo?
2) Det er community'ets nyhedsbrev - hvordan kan man være med i community'et hvis man ikke forstår det sprog som alle i det taler?
3) Det er ikke nødvendigt - en eller andet har allerede sagt at dansken generelt er dygtig til engelsk. Grunden til at jeg godt kan se pointen med oversatte docs, er at nogle måske har det bedre med danske instruktioner...
4) Det er pissemeget arbejde! ;)

Indtil videre ser det ikke ud som om at der er ret mange danskere som bruger Gentoo, så skal vi ikke lige starte med konvertere et par stykker (:D) før vi går i gang med at servicere dem? (groft sagt)

[Edit] Er det kun mig som har umådelig lidt sympati med folk som nægter at læse/lære/bruge engelsk? [/Edit]

- Simon
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Tue Jun 24, 2003 9:10 pm    Post subject: Reply with quote

Cossins wrote:
Personligt går jeg ikke ind for at oversætte GWN til dansk i første omgang... af følgende årsager:
1) Hvem vil læse det før de har installeret Gentoo?


Ingen? Men det er vel heller ikke decideret meningen. Og skulle det ske kan det vel blot give lidt nysgerrighed...?

Quote:

2) Det er community'ets nyhedsbrev - hvordan kan man være med i community'et hvis man ikke forstår det sprog som alle i det taler?

Spørg dem der laver GWN til:
Dutch
English
German
French
Japanese
Italian
Polish
Portuguese (Brazil)
Portuguese (Portugal)
Russian
Spanish
Turkish

Jeg kan ikke se at flere sprog kan skade dette community. Overalt er den danske i18n jo latterligt imho - måske revolutionen starter her? :)

Quote:

3) Det er ikke nødvendigt - en eller andet har allerede sagt at dansken generelt er dygtig til engelsk. Grunden til at jeg godt kan se pointen med oversatte docs, er at nogle måske har det bedre med danske instruktioner...


Nej vi er enige om at det ikke er nødvendigt. Men det skader da heller ikke. Og husk den afledede effekt det kan have på gentoo generelt. Den tror jeg ikke man skal kimse af....

Quote:

4) Det er pissemeget arbejde! ;)


Jeps :) Men "pissemeget arbejde" div 6 = ikke så meget arbejde.

Quote:

Indtil videre ser det ikke ud som om at der er ret mange danskere som bruger Gentoo, så skal vi ikke lige starte med konvertere et par stykker (:D) før vi går i gang med at servicere dem? (groft sagt)


En af metoderne er vel at vise omverdenen (og die dumme dänen) at Gentoo community'et er for alle. - Iøvrigt var den umiddelbare effekt af et sådan arbejde ikke anledet af at servicere kommende brugere som sådan, men mere at give noget tilbage til Gentoo-teamet - når nu man ikke har evner til at kode en installationsprocedure eller andet godt :)

Og husk - et eller andet sted skal vi jo starte? - Og oversættelse var een metode. (men måske ikke rigtig).

Quote:

[Edit] Er det kun mig som har umådelig lidt sympati med folk som nægter at læse/lære/bruge engelsk? [/Edit]


Øhm..que?
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
Cossins
Veteran
Veteran


Joined: 21 Mar 2003
Posts: 1136
Location: Copenhagen, Denmark

PostPosted: Tue Jun 24, 2003 9:32 pm    Post subject: Reply with quote

Don't get me wrong... Jeg synes skam også at så meget af Gentoo (og Linux i det hele taget) bør oversættes (og ja, mange af de nuværende oversættelser kunne bruge lidt kærlighed), men jeg synes bare at vi skal starte med installationsdokumentationen, og hvis der kommer lidt flere danske brugere som viser sig aktive i fora osv. (d.v.s. at der opstår en form for dansk Gentoo community), kan vi oversætte GWN...
Husk på at der er lidt flere tyske, franske og spanske Gentooers end der er danske...

- Simon
Back to top
View user's profile Send private message
biscon
n00b
n00b


Joined: 27 Apr 2003
Posts: 43

PostPosted: Wed Jun 25, 2003 9:22 am    Post subject: ... Reply with quote

Hvordan skrider det frem? har nogen mailet om CVS adgang og alt det sjov? er ked af at jeg først skriver nu. Kan se at der har været en del svar. Jeg synes også at vi burde starte med at oversætte installations doc'en.. og den som omhandler gentoo på desktoppen. Det var dem som jeg startede med da jeg installerede gentoo.
Ja de fleste potentielle linux brugere vil være istand til at læse og skrive engelsk. Men jeg har mindst en ven som gerne vil sætte en linux server op og som ikke er så meget for engelske docs (derfor har han installeret mandrake). Jeg skal på roskilde idag (yeah!) men når jeg kommer hjem er jeg frisk på at begynde. Har downloadet XML'en til doc's og læst vejledning for dokumentations-developers :-). Jeg synes gentoo fortjener at blive den største linux distro, derfor er det vigtigt at den er tilgængelig på flere sprog. Som der var en der nævnte tidligere ser det lidt mere "professionelt" ud hvis ting som doc'sne findes på flere forskellige sprog.
Back to top
View user's profile Send private message
Saint1911
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 30 Dec 2002
Posts: 90
Location: England

PostPosted: Thu Jun 26, 2003 10:43 am    Post subject: Reply with quote

Jeg vil også hjælpe såfremt, at det bliver til noget :?:
jeg er dog bedre til engelsk end til dansk, men fik da 11 i dansk afgangs eksamen i gymnasiet, anyway hvis i har brug for en til så skriv mig op.
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Thu Jun 26, 2003 9:38 pm    Post subject: Reply with quote

'allo,

Jeg kan i weekenden maile "Gentoo" og så delagtiggøre dem i vores tanker her fra tråden....Og den tilmelding der er givet udtryk for.

Som jeg tolker det så er størst tilslutning til en evt. oversættelse af diverse docs, hvilket jeg også efterhånden er overbevist om bør være det første skidt. - Og det giver også folk chancen for at snuse til det engagement som trods alt skal lægges for dagen i et sådan projekt.

Imho ville GWN stille større krav til organisationen og antallet af deltagere (udkommer trods alt hver uge).

Lad os se hvad Klieber siger til det :)
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
barran
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 142
Location: Århus, DK

PostPosted: Sun Jun 29, 2003 10:27 am    Post subject: Reply with quote

Hep!

Jeg er med på at oversætte lidt...
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Mon Jun 30, 2003 11:21 am    Post subject: Reply with quote

Hej,

Status: Jeg har mailet Klieber...Lad os se hvad der sker :wink:
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
Supermule
Guru
Guru


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 510
Location: /denmark/fyn

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 8:53 am    Post subject: Reply with quote

Hej Folkens,

Så er der nyt. Jeg har kontakt til Gentoo's dokumentations-afdeling og har fået en beskrivelse af hvordan vi kommer igang. Det ser tilforladeligt ud, og vi kan tage det i det tempo vi selv ønsker.

De var iøvrigt helt enige om at vi måske bør vente med GWN - men det bestemmer vi for så vidt selv :)

Nogen forslag til hvordan vi kan arrangere dette? Primært skal vi vel have organiseret en nemmere (mere "live") metode til at kommunikere på. - Hvad bruger I? IRC?
_________________
regards,
Supermule
Back to top
View user's profile Send private message
Yarrick
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 05 Jun 2002
Posts: 304
Location: Malmö, Sweden

PostPosted: Wed Jul 02, 2003 10:09 am    Post subject: Reply with quote

Herodot wrote:
Vi skal iøvrigt have korrigeret beskrivelsen af det Skandinaviske forum, der står "Gentoo Linux på danska" i skrivende stund. Skandaløst!


Hur heter det då? På dansk? jag kan ändra det :)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum