Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
några problem... hjälp
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bosse
n00b
n00b


Joined: 10 Jun 2003
Posts: 39

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 9:57 am    Post subject: några problem... hjälp Reply with quote

Hej!
Jag är ny användare av gentoo (tidigare redhat och mandrake) och har därför inte så stor kunskap om kommandoradskonfigurering.
Har lyckats installera ett nästan fungerande system men får meddelande om att kärnan inte är kompilerad med devfs. Har gått igenom menuconfig snart 10 gånger men hittar inte /dev file system support. Hur aktiverar jag enklast detta?
Fråga två: I mina desperata försök att få ordning på andra felmeddelanden hittade jag en "hjälptext" under menuconfig som sa år mig att lägga till "mount -t proc proc /proc" i /etc/fstab. Jag gjorde det men då vill inte systemet starta. Jag får "give root password for maintenance" men när jag försöker ta bort raden jag lagt till kan den modifierade filen inte skrivas och jag får veta att filen är read only "read-only".

Tacksam för svar!
Back to top
View user's profile Send private message
b-llwyd
Guru
Guru


Joined: 24 Jul 2002
Posts: 302
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 10:32 am    Post subject: Reply with quote

devfs aktiverar du i kernelkonfigurationen (menuconfig) under File systems-->/dev file system support. Glöm inte bort att också klicka i Automatically mount at boot (som dyker upp när du klickar i /dev file system support).

Fråga 2:
raden för /proc-filsystemet skall i /etc/fstab se ut så här:
Code:

proc                    /proc           proc            defaults                0 0


och inte på något annat sätt! Kolla på de andra raderna i /etc/fstab så du får samma antal tabbar/mellanslag, då blir det snyggt och prydligt :)

Filen /etc/fstab kan bara ändras av root. om du mot all förmodan inte kommer in som root-användaren kan du prova att använda gentoo-liveCDn precis som under installationen. boota CDn, skapa en ny katalog under /mnt och mounta din /-partition i den katalogen. Nu borde du kunna gå in och ändra i /mnt/nykatalog/etc/fstab och plocka bort raden (eller ändra den såsom jag visade ovan)
Back to top
View user's profile Send private message
emil
n00b
n00b


Joined: 10 Feb 2003
Posts: 44
Location: Ireland

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 3:41 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:

Har lyckats installera ett nästan fungerande system men får meddelande om att kärnan inte är kompilerad med devfs. Har gått igenom menuconfig snart 10 gånger men hittar inte /dev file system support. Hur aktiverar jag enklast detta?



Helt korrekt är att:
Quote:

devfs aktiverar du i kernelkonfigurationen (menuconfig) under File systems-->/dev file system support. Glöm inte bort att också klicka i Automatically mount at boot (som dyker upp när du klickar i /dev file system support).


Men, för att se denna möjlighet måste
Code:
Code maturity level options  --->Prompt for development and/or incomplete code/drivers
vara aktiverad
Back to top
View user's profile Send private message
b-llwyd
Guru
Guru


Joined: 24 Jul 2002
Posts: 302
Location: Uppsala, Sweden

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 5:11 pm    Post subject: Reply with quote

DET var som tusan...hade jag inte en tanke på, tack Emil!
Back to top
View user's profile Send private message
bosse
n00b
n00b


Joined: 10 Jun 2003
Posts: 39

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 6:33 pm    Post subject: ännu en dum (?) fråga Reply with quote

tack för svar!
Jag har fortfarande ett problem...
Hur monterar jag rotpartitionen under /mnt?
Kan nämligen inte redigera /etc/fstab eftersom den i det "maintenance" läget jag hamnar i verkar vara skrivskyddad. Detta trots att jag loggar in som root.
Back to top
View user's profile Send private message
bosse
n00b
n00b


Joined: 10 Jun 2003
Posts: 39

PostPosted: Tue Jun 10, 2003 10:03 pm    Post subject: Reply with quote

Ok
jag löste det. :D
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum