Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Wi-Fi en Gentoo: zal dit ooit nog werken? [opgelost]
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Boinky
Apprentice
Apprentice


Joined: 03 Dec 2004
Posts: 256
Location: Almere

PostPosted: Thu Sep 07, 2006 9:03 am    Post subject: Wi-Fi en Gentoo: zal dit ooit nog werken? [opgelost] Reply with quote

Beste allemaal,

tot voor kort had ik, na heel wat werk, een fijn werkende laptop: werkende X bij 1280x800 [ik heb een S3 Unichrome Pro VGA Adapter (rev 02)!!], werkend geluid, aardige 3D-acceleratie, ACPI BIOS bug omzeild zodat USB sticks kunnen worden gebruikt samen met een USB-muis en het Synaptics touchpad, werkende frame buffer, enz.

Mijn Atheros AR5005G 802.11abg NIC was ook helemaal blij en ik des te meer omdat draadloos internetten toch wel fijn is. Dat is ook mijn opzet van Gentoo op deze Fujitsu Siemens 7310 laptop.

De problemen begonnen toen ik een update van de sys-apps/baselayout installeerde: vanaf versie 1.11.15-r3 werkte mijn draadloze verbinding wisselend wel en dan weer niet meer. Toen dacht ik dat Gentoo 2006.1 misschien de oplossing kon bieden, maar helaas.

Ik krijg de associatie met mijn AP niet meer voor mekaar. Ik heb van alles geprobeerd:

- wpa_supplicant-0.5.5 zou volgens sommigen de oplossing zijn (bij mij niet)
- dhcpcd zou het probleem zijn en blijft dat bij mij ook (# dhcpcd ath0 doet totaal niets)

Ik heb ap_scan=2 toegevoegd aan wpa_supplicant.conf, ik heb wpa_supplicant opnieuw gecompileerd met USE=dbus, ik heb madwifi-ng opnieuw gecompileerd, enz. Niets biedt een oplossing.

Wat mij opvalt is dat ik die "backgrounding"-melding steeds krijg (voorheen nooit) en ineens komt WPA_CLI tevoorschijn (ook nooit iets mee te maken gehad). Ifconfig toont mij dat de ath0 interface geen IP-adres heeft toebedeeld gekregen en DHCPCD werkt voor geen meter (er gebeurt gewoon niks, geen meldingen).

Iemand nog een idee?

Alvast bedankt
_________________
"RTFM!", the Gentoo Guru said, "although you shouldn't pay too much attention to the guides because they're all extremely outdated..." -- I like that kind of absurd humour!


Last edited by Boinky on Thu Sep 07, 2006 2:46 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2071

PostPosted: Thu Sep 07, 2006 10:21 am    Post subject: Reply with quote

Als je de bug kunt herhalen stel ik voor dat je deze op de Gentoo Bugzilla meldt.
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Thu Sep 07, 2006 11:32 am    Post subject: Reply with quote

Je zou eens kunnen proberen om dhcp eens opnieuw te installeren. Als het goed is heb je de sourcefiles nog in je distfiles staan dus je hebt er geen internet voor nodig.

Daarnaast zou je de kernel eens door kunnen ploegen. Misschien dat een nieuwe feature de wlan driver verkloot. Heb je overigens een nieuwe kernel geinstalleerd?

Minder fraai, vooral omdat deze wlan kaart wel ondersteund schijnt te worden in de kernel, is het gebruik van ndiswrapper. Dan kun je een nieuwere Windows drivers gebruiken voor je kaart. Zet dan wel de drivers in de kernel uit (of op module)
_________________
webmaster van www.koenderoo.nl
Back to top
View user's profile Send private message
Boinky
Apprentice
Apprentice


Joined: 03 Dec 2004
Posts: 256
Location: Almere

PostPosted: Thu Sep 07, 2006 2:45 pm    Post subject: Ik had het al opgelost :-) Reply with quote

Beste,

ik had het opgelost door:

Code:

# ACCEPT_KEYWORDS="~x86" USE="dbus madwifi -qt3 -qt4 -X" emerge -va wpa_supplicant (dat wordt dan versie 0.5.5)


DHCPCD had ik trouwens alweer opnieuw gecompileerd, maar dat gaf geen verbetering te zien. Bovendien heb ik een paar dingen aan mijn /etc/wpa_supplicant.conf moeten toevoegen of juist weglaten, hoewel ik niet helemaal begrijp waarom dat nu ineens moet:

Code:

...
ap_scan=1 (en niet 2 zoals vaak in het forum te lezen valt)

# Geeft bij mij alleen maar ellende:
#eapol_version=1
#fast_reauth=1

pairwise=TKIP CCMP
group=TKIP CCMP
...


De kernel heb ik verder overigens met rust gelaten.

Groetjes
_________________
"RTFM!", the Gentoo Guru said, "although you shouldn't pay too much attention to the guides because they're all extremely outdated..." -- I like that kind of absurd humour!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum