Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Automatische installatie-procedures
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Mon Apr 03, 2006 9:20 am    Post subject: Automatische installatie-procedures Reply with quote

Ik heb ondertussen zo'n 5-6 machines met Gentoo onder mijn hoede, en ben ongeveer 30 installaties verder.

Ik ben bezig om zo automatisch mogelijk een gentoo-installatie voor elkaar te krijgen. Met automatisch bedoel ik "zonder menselijk toezicht".
Tijd is geen issue, het mag zo lang duren als het duurt, als het maar zonder toezicht kan.

Ik ben dus al op verschillende dingen blijven hangen
- Emerge breekt af omdat er vanwege licensies een pakket met de hand gedownload moet worden (java docs!)
- Emerge breekt af omdat er een dependency pas later op het programma staat (meestal gaat dit vanzelf over dankzij de bug-reports van mijzelf & anderen)


Zijn er al mensen bezig met scripts om gentoo-installs te automatiseren?

Op het moment heb ik een 'standaard lvm volume' als backup op een fileserver staan, welke ik dan naar de goeie partitie copieer en voila, alleen de hostnaam/ip-nummer hoeven nog maar veranderd te worden.

Dit heeft natuurlijk als nadeel , dat het image eens in de zoveel tijd 'updated' moet worden omdat anders emerge sync && install world steeds langer gaat duren.

Feitelijk ben ik dus op zoek naar een automatische install methode voor wat basis configuraties:

- Laptop Alleen Open-office + java development.
- Werkstation alles erop en eraan
- Firewall (geen apps nodig, alleen iptables/iproute2)
- Webserver (Apache)
- Database (Mysql) host.

Op basis van het gentoo-handboek heb ik zelf wat in mekaar geprutst omdat ik dat leuk vind, maar het is verre van perfect.

Basis is: voorgebakken make.conf, kernel-config etc... worden van een nfs mount afgehaald waarna ik een stage-1 install begin.

Wat ik eigenlijk wil:
CD erin, na 2 dagen terugkomen en een werkende installatie van Gentoo aantreffen.

Groet,
Shin.
Back to top
View user's profile Send private message
Aries-Belgium
l33t
l33t


Joined: 08 Jul 2005
Posts: 730
Location: Willebroek, Belgium

PostPosted: Tue Apr 04, 2006 2:06 am    Post subject: Reply with quote

Het grootste probleem is dat emerge stopt bij een licentie overeenkomst. Ik zat zelf ook met het probleem. Je kan het oplossen door deze regel toe te voegen aan make.conf:
Code:
ACCEPT_LICENSE="*"

_________________
Ep2.nl | Developers Community
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Tue Apr 04, 2006 7:26 am    Post subject: Reply with quote

Aries-Belgium wrote:
Het grootste probleem is dat emerge stopt bij een licentie overeenkomst. Ik zat zelf ook met het probleem. Je kan het oplossen door deze regel toe te voegen aan make.conf:
Code:
ACCEPT_LICENSE="*"


Dat lost het probleem gedeeltelijk op,

ik krijg nu nog het volgende:

Code:

!!! j2sdk-1_4_2_10-linux-i586.bin not found in /usr/portage/distfiles

!!! dev-java/sun-jdk-1.4.2.10-r2 has fetch restriction turned on.
!!! This probably means that this ebuild's files must be downloaded
!!! manually.  See the comments in the ebuild for more information.

 * Please download j2sdk-1_4_2_10-linux-i586.bin from:
 * http://javashoplm.sun.com/ECom/docs/Welcome.jsp?StoreId=22&PartDetailId=j2sdk-1.4.2_10-oth-JPR&SiteId=JSC&TransactionId=noreg

nu kan ik op productie-servers wel de java-docs uitschakelen, maar wat als er meer pakketten komen met het fetch-vlaggetje aan?
Back to top
View user's profile Send private message
Darkness
n00b
n00b


Joined: 28 Dec 2002
Posts: 59

PostPosted: Fri May 19, 2006 5:26 pm    Post subject: Reply with quote

Je zou je automatisering ook via rsync kunnen oplossen, mijn situatie:

Ik heb op mijn werk voor mijn werkstations een hoofdserver met netwerk bootable linux (LTSP alike, dhcp met tftp doet wonderen) geinstalleerd (gentoo, al maakt dat verder niet veel uit) op dit netwerkboot operating system heb ik de volgende handelingen gescript:

mount lokale schijf
wis alle data (rm -rf /mnt/harddiskmount)
un-tar een image (tar -x bla.tar) (precieze opties weet ik zo ff niet uit me hoofd maar iig zorgen dat alle rechten etc goed staan)
umount en reboot

de boot informatie (grub menu.lst etc) staan op een andere partitie dus daar heb ik geen zorgen aan..

en het maken van een image is simpel tar werk van een werkend station (zo ook windows images gemaakt, nice huh!) :)

--- einde situatie
Voordeel van deze handelingen tov bijvoorbeeld partimage is dat alle files netjes nieuw geschreven worden, en er geen partitie clone word gemaakt (
hd ruimte enzo is een behoorlijke zooi, met partimage zou je alles partities zo'n beetje even groot of groter moeten hebben, dus is je image bak altijd het slachtoffer van de kleinste partitie, en dat zuigt, ik heb liever overal genoeg ruimte maar of et nou 10 gieg meer of minder is, boeiend.. zolang je main image maar op je root past)

Terug koment op rsync:
een oplossing zou kunnen zijn om bijvoorbeeld een NFS share met daarop een volledig werkende kopie te zetten van gentoo en deze te synchroniseren met de lokale schijf. rsync kan dit prima oplossen.. dit zou zelfs via cron kunnen draaien. Let op zorg wel dat je een script heb met iets van

if [-f /mnt/nfsshare/update] (oid)

" if file exists update then" voor je je rsync procedure uitvoerd.. niet alleen scheeld dit in tijd, je updates worden ook:

* niet dagelijks uitgevoerd (zodra alles gesynched is, de update file removen)
* beschermt tegen een total whipeout, indien de netwerk share niet kan worden gemount

Je nfs share kan read only worden gemaakt ter bescherming van de daarop staande data

Als ik het goed heb zorgt rsync ervoor dat deze niet buiten de root partite om gaat werken (als dit je doelpartitie is) wat mij tot de conlusie brengt dat je home dir gewoon netjes blijft staan.


zodoende heb je altijd maar 1 machine die je moet bijwerken (en daarna uploaden (rsyncen dus) naar je NFS share)

Tis een idee...
Groeten

[edit]
* mijn machines zijn allemaal gelijk, voor verschillende hardware zou je mischien enkele dingen moeten omzeilen, bv kijken op de lokale machine welke Xorg.conf nodig is enz.. maargoed, zo een script uitvoeren via cron bied direct meer mogelijkheden dan overal met een netwerkdiskette partimage/ghost te gaan lopen draaien
* je script kan je gewoon dumpen in /etc/cron.hourly (of daily) wat maar handig is in je netwerk omgeving, je kan het allemaal nog leuker maken door bv X tijdens het updaten uit te schakelen (gewoon de /etc/init.d/xdm stop aanroepen) en een no_login bericht toevoegen, wel even voor zorgen dat je gebruiker niet aan het werk is op dat moment, zorg er daarom voor dat als je dit kiest je niet de boel via cronjob laat updaten maar bijvoorbeeld bij het booten het script even aanroept (/etc/conf.d/local.start oid)

Alle gekheid op een stokje... gooi er wat fortunes tegenaan terwijl hij aan het updaten is lol ! :P
[/edit]
[edit 2]
rsync delete en schrijft alleen files die missen of toegevoegt of geupdate zijn, zo'n gekke netwerk load (hele image) als bij mij op het werk zal het niet veroorzaken, daarnaast is het nog sneller ook..
[/edit 2]
_________________
Kernel 2.6.+, CPU Celeron 2.4 GHz, Memory 512 DDR, Disk 167GB, NVidia GeForce le 5700, LG Flatron 775FT, DVD 16x, Plextor (cdrw) 16x, SB Live, 3Com 10/100, CyMotion Linux , LogiMouseMan.
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu May 25, 2006 8:27 am    Post subject: Reply with quote

ik ben nu aan het onderzoeken of het met cfengine werkt....

zit in portage, homepage : http://www.iu.hio.no/cfengine/

Aan de hand van dit artikel :
http://www.johnborwick.com/writing/system-automation.html
Back to top
View user's profile Send private message
Parasietje
Apprentice
Apprentice


Joined: 25 Jan 2004
Posts: 194

PostPosted: Fri May 26, 2006 10:36 am    Post subject: Reply with quote

Waarom mount je je eigen /usr/portage/distfiles directory niet over NFS? Dan zullen die fetch-problemen maar 1 keer optreden, omdat je op je main workstation die problemen OOK hebt gehad (en ze hebt opgelost).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum