Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Belastingaangifte onder Gentoo
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Boinky
Apprentice
Apprentice


Joined: 03 Dec 2004
Posts: 256
Location: Almere

PostPosted: Fri Feb 03, 2006 9:18 am    Post subject: Belastingaangifte onder Gentoo Reply with quote

http://www.belastingdienst.nl/download/1122.html

Aangifteprogramma 2005 (Linux) (ook T- en Tj-biljet)

In plaats van het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet in te vullen, kunt u ook elektronisch aangifte doen. Hiervoor kunt u dit jaar ook gebruik maken van het speciale aangifteprogramma voor Linux-gebruikers.

Let op!

U kunt het aangifteprogramma alleen ondertekenen met uw elektronische handtekening (uw pincode) en nog niet met de DigiD-inlogcode. Wilt u uw aangifte ondertekenen met de DigiD-inlogcode, wacht dan tot 15 februari met het downloaden van het aangifteprogramma. U kunt uw DigiD-inlogcode wel alvast aanvragen. Voor meer informatie over DigiD, zie www.digid.nl. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl/aanvragen.

Het autopackage werkt prima onder Gentoo, wel is het handiger om bv. onder KDE even een terminal te openen en te su'en om dan het sh'tje uit te voeren. In het office-menu komt dan "Aaangifte 2005" te staan.

Groet
_________________
"RTFM!", the Gentoo Guru said, "although you shouldn't pay too much attention to the guides because they're all extremely outdated..." -- I like that kind of absurd humour!
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Fri Feb 03, 2006 6:45 pm    Post subject: Reply with quote

Alleen jammer dat het een binary voor enkel x86 is. Werkt dus niet op mijn ppc machientje.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
hennep
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 01 Mar 2004
Posts: 82
Location: Zevenaar, Netherlands

PostPosted: Fri Feb 03, 2006 7:12 pm    Post subject: Reply with quote

Nixnut,

Quote:
Alleen jammer dat het een binary voor enkel x86 is.


Waarom is dat jammer?
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Fri Feb 03, 2006 8:20 pm    Post subject: Reply with quote

hennep wrote:
Nixnut,

Quote:
Alleen jammer dat het een binary voor enkel x86 is.


Waarom is dat jammer?
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:

Opensource == goed
Back to top
View user's profile Send private message
Boinky
Apprentice
Apprentice


Joined: 03 Dec 2004
Posts: 256
Location: Almere

PostPosted: Sun Feb 05, 2006 7:09 pm    Post subject: Zeur eens lekker door Reply with quote

Ha die Niksnut,

jij slaagt er ook altijd weer in om mijn stemming te verknallen en om lekker te zeuren.

Je kan ook blij zijn met het feit dat je überhaupt de mogelijkheid hebt om wat voor computer dan ook te bezitten en te gebruiken.

Ondankbaar kreng ;-).

Garoetjes

PS: dat gezemel over bewust onduidelijk schrijven, enz. is afkomstig van een gestoorde geest. Ik zou zeggen: ga eens een psychiater opzoeken.
Back to top
View user's profile Send private message
VeXocide
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 02 Jul 2004
Posts: 131
Location: Netherlands, the

PostPosted: Mon Feb 06, 2006 5:10 pm    Post subject: Reply with quote

Ach ja, 't is een begin nixnut. Hoop doet leven :D
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Sun Feb 12, 2006 5:04 pm    Post subject: Reply with quote

hennep wrote:
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:
Ja. En ik moet er ook meer werk voor verzetten. Dubbel jammer dus.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
Lazy_Dewd
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 22 Dec 2004
Posts: 144

PostPosted: Mon Feb 13, 2006 10:55 am    Post subject: Reply with quote

@ hennnep
ze moete t zowiezo zelf doen voor de moment

scheelt iets me t systeem van de digitale belastingaangifte dachtek
Back to top
View user's profile Send private message
mofrikaantje
n00b
n00b


Joined: 15 Oct 2005
Posts: 11
Location: Belgium

PostPosted: Tue Feb 21, 2006 8:47 pm    Post subject: Reply with quote

Awel in België is het probleem dat die documenten ingescand en ingelezen worden, maar je moet bvb. binnen de lijntjes schrijven en kleuren, en voor de meeste mensen is dit blijkbaar een probleem. Dan verplicht je al de mensen om tot hun 18 jaar naar school te gaan en kunnen ze dát zelfs nog niet... :?
_________________
Anno 2005: me, the converted Windows-superuser.
Anno 2008: me, converting people to use Linux distros.
Back to top
View user's profile Send private message
Vulpes_Vulpes
Apprentice
Apprentice


Joined: 10 Dec 2003
Posts: 264
Location: Amsterdam

PostPosted: Sun Mar 05, 2006 10:16 am    Post subject: Reply with quote

nixnut wrote:
hennep wrote:
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:
Ja. En ik moet er ook meer werk voor verzetten. Dubbel jammer dus.


Werkt de windows client niet onder Wine?

Ik moet zeggen dat ik het echt een goede stap vind van de BD. Ook dat ze voor Autopakage hebben gekozen laat zien dat ze er wel echt over hebben nagedacht. Ik geloof dat ze vorig jaar ook eerst een paar tests hebben gedaan met de NLLUG.
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Sun Mar 05, 2006 3:34 pm    Post subject: Reply with quote

Vulpes_Vulpes wrote:
nixnut wrote:
hennep wrote:
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:
Ja. En ik moet er ook meer werk voor verzetten. Dubbel jammer dus.


Werkt de windows client niet onder Wine?

Ik geloof dat je het niet helemaal gevolgd hebt :wink:
De linux client werkt niet op mac machines. Mag je raden of Wine wel werkt op macs.
Ok, ik kan natuurlijk osx starten en de osx client gebruiken, maar ja liever had ik natuurlijk een linux client die ook op andere architecturen dan alleen x86 draait.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Sun Mar 05, 2006 7:50 pm    Post subject: Reply with quote

nixnut wrote:
Vulpes_Vulpes wrote:
nixnut wrote:
hennep wrote:
Laat die belastingambtenaren maar hard werken voor onze centen, gewoon op papier invullen, beetje slordig schrijven zodat scannen uitgesloten is. Laat ze maar zweten :twisted:
Ja. En ik moet er ook meer werk voor verzetten. Dubbel jammer dus.


Werkt de windows client niet onder Wine?

Ik geloof dat je het niet helemaal gevolgd hebt :wink:
De linux client werkt niet op mac machines. Mag je raden of Wine wel werkt op macs.
Ok, ik kan natuurlijk osx starten en de osx client gebruiken, maar ja liever had ik natuurlijk een linux client die ook op andere architecturen dan alleen x86 draait.

En dan heb je natuurlijk nog ARM, SPARC, etc machines ;)
Back to top
View user's profile Send private message
Rainmaker
Veteran
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1650
Location: /home/NL/ehv/

PostPosted: Thu Mar 23, 2006 2:43 am    Post subject: Reply with quote

Even een herrinering: als je je geld op tijd terugwil, heb je nog een week om aangifte te doen.

Ik vond het linux programma wat te omslachtig. Heb de windows versie gedownload. Installeert prima met wine, maar aan het einde krijg je een foutmelding "kan de communicatiemodule niet starten". Lijkt een ongeimplementeerde funtie in msivrt.dll (of zoiets) te zijn.

Ach ja, dan maar rebooten naar windows...
_________________
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Thu Mar 23, 2006 5:22 am    Post subject: Reply with quote

Het zou allemaal zoveel simpeler zijn als het allemaal via het web zou gaan...
Back to top
View user's profile Send private message
Stefan de Groot
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 19 Jul 2003
Posts: 82
Location: /home/ Netherlands/ Rotterdam

PostPosted: Fri Mar 24, 2006 7:13 pm    Post subject: Reply with quote

Nog makkelijker zou het zijn wanneer de belastingdienst wordt afgeschaft... :twisted:
Dit jaar heb ik alles via een tussenpersoon laten invullen (ben lui). Volgend jaar wil ik het toch wel zelf gaan proberen. Hopelijk werkt dat Linux programma dan al een stuk beter. :twisted:

Ik snap eigenlijk niet dat ze niet gewoon één goed programma maken wat ze voor verschillende platforms kunnen uitbrengen. Is voor hun ook veel makkelijker.
Back to top
View user's profile Send private message
DeepBass909
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 81
Location: Netherlands

PostPosted: Sun Apr 16, 2006 7:36 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb dit jaar de belastingaangifte onder Linux gedaan, en ik vond het programma eigenlijk net zo makkelijk (of niet) als de windows versie.

Ik kan aan de ene kant wel voorstellen dat er alleen x86 versie op het moment is, aangezien het meredeel van de linux machines x86's zijn. Ik denk dat er een redelijke kans is dat er volgend jaar een PPC versie zal komen, en misschien (grote misschien) komt er later nog iets voor andere architecturen.
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Sun Apr 16, 2006 10:33 am    Post subject: Reply with quote

DeepBass909 wrote:
Ik kan aan de ene kant wel voorstellen dat er alleen x86 versie op het moment is, aangezien het meredeel van de linux machines x86's zijn. Ik denk dat er een redelijke kans is dat er volgend jaar een PPC versie zal komen, en misschien (grote misschien) komt er later nog iets voor andere architecturen.

Gaat niet gebeuren. De enige reden dat Linux nu ondersteunt wordt is omdat men vond dat het programma aan vervanging toe was en ze bij dat proces meteen maar Linux/x86 hebben meegenomen.
Back to top
View user's profile Send private message
DeepBass909
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 81
Location: Netherlands

PostPosted: Tue Apr 18, 2006 8:15 am    Post subject: Reply with quote

Q-collective wrote:
DeepBass909 wrote:
Ik kan aan de ene kant wel voorstellen dat er alleen x86 versie op het moment is, aangezien het meredeel van de linux machines x86's zijn. Ik denk dat er een redelijke kans is dat er volgend jaar een PPC versie zal komen, en misschien (grote misschien) komt er later nog iets voor andere architecturen.

Gaat niet gebeuren. De enige reden dat Linux nu ondersteunt wordt is omdat men vond dat het programma aan vervanging toe was en ze bij dat proces meteen maar Linux/x86 hebben meegenomen.


Ik kan het fout hebben, maar is de kracht van *nix systemen niet dat het erg gemakkelijk cross-platform te maken is? Het kan aan m'n aandacht onglipt zijn, maar voor zover ik weet zijn er maar weinig programma's die niks met hardware aansturing te maken hebben, speciaal voor een bepaald platform ontwikkeld.
De meeste software in portage werkt op zowel x86, als PPC, als Alpha omdat de verschillen door de compiler bepaald worden en niet door de programma code.
Een PPC linux versie van de belastingdiskette zou waarschijnlijk niet veel meer zijn dan het hercompileren voor deze architectuur. Porten van Windows naar Linux kost meer moeite.

Als enige reden dat er nu alleen een Linux/x86 versie beschikbaar is zou ik puur toeschrijven aan userbase grootte. Er zijn nou eenmaal niet zoveel mensen die Linux op hun mac hebben draaien (in iedergeval significant minder dan linux op x86). Werkt de x86 versie goed (relatief veel gebruikers), dan is de volgende stap hercompileren voor de andere groepen, iets wat een process van hooguit dagen is, wanneer er problemen blijken te zijn.
Back to top
View user's profile Send private message
Q-collective
Advocate
Advocate


Joined: 22 Mar 2004
Posts: 2070

PostPosted: Tue Apr 18, 2006 11:43 am    Post subject: Reply with quote

DeepBass909 wrote:
Ik kan het fout hebben, maar is de kracht van *nix systemen niet dat het erg gemakkelijk cross-platform te maken is? Het kan aan m'n aandacht onglipt zijn, maar voor zover ik weet zijn er maar weinig programma's die niks met hardware aansturing te maken hebben, speciaal voor een bepaald platform ontwikkeld.
De meeste software in portage werkt op zowel x86, als PPC, als Alpha omdat de verschillen door de compiler bepaald worden en niet door de programma code.
Een PPC linux versie van de belastingdiskette zou waarschijnlijk niet veel meer zijn dan het hercompileren voor deze architectuur. Porten van Windows naar Linux kost meer moeite.

Als enige reden dat er nu alleen een Linux/x86 versie beschikbaar is zou ik puur toeschrijven aan userbase grootte. Er zijn nou eenmaal niet zoveel mensen die Linux op hun mac hebben draaien (in iedergeval significant minder dan linux op x86). Werkt de x86 versie goed (relatief veel gebruikers), dan is de volgende stap hercompileren voor de andere groepen, iets wat een process van hooguit dagen is, wanneer er problemen blijken te zijn.

Dat weet jij, dat weet ik, maar meld het de belastingdienst ff ;)
Back to top
View user's profile Send private message
VeXocide
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 02 Jul 2004
Posts: 131
Location: Netherlands, the

PostPosted: Tue Apr 18, 2006 5:53 pm    Post subject: Reply with quote

Q-collective wrote:
Dat weet jij, dat weet ik, maar meld het de belastingdienst ff ;)

Laat voor de gein ff weten hoe ze reageren :P
Back to top
View user's profile Send private message
DeepBass909
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 81
Location: Netherlands

PostPosted: Wed Apr 19, 2006 1:35 am    Post subject: Reply with quote

Ik wil die eer overlaten aan iemand die het ook kan toelichten. En die ervaring heeft met het cross-platform debuggen van software. Ik ben geen programeur en heb daardoor totaal geen ervaring met compileren. Ik kan net de fouten in portage een beetje uitpluizen om te ontdekken welke module er tijdens een emerge de fout in gaat.

Ik kan me voorstellen dat er geen binairy komt voor elk platform, want laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen hebben er nou een Sparc, Alpha of ander ander 'zwaar' spul in huis staan, maar niet ook een 'gewone' pc?
Back to top
View user's profile Send private message
thehog
n00b
n00b


Joined: 09 Mar 2006
Posts: 19

PostPosted: Mon May 01, 2006 12:55 am    Post subject: Reply with quote

WAAROM WAAROM ...

... kiest de belastingdienst niet voor een java implementatie van het aangifte programma?

Zijn we meteen van het gezeur over platform afhankelijke implementaties af. Opensource is uiteraard geen optie; ik zou niet graag diegenen te eten geven die zelf de source aanpassen en zo een voordeligere aangifte insturen.
Back to top
View user's profile Send private message
DeepBass909
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 23 Jan 2005
Posts: 81
Location: Netherlands

PostPosted: Thu May 04, 2006 5:35 am    Post subject: Reply with quote

thehog wrote:
WAAROM WAAROM ...

... kiest de belastingdienst niet voor een java implementatie van het aangifte programma?

Zijn we meteen van het gezeur over platform afhankelijke implementaties af. Opensource is uiteraard geen optie; ik zou niet graag diegenen te eten geven die zelf de source aanpassen en zo een voordeligere aangifte insturen.


Opensource zou opzich zelfs nog wel kunnen, en zijn wel controle algoritmes in omloop die de geldigheid kunnen controleren. Maar opensource heeft niet echt veel zin voor een programma waarvan niet wordt verwacht dat gebruikers het aanpassen of die dat überhaubt niet mogen.

En java zou ook niet echt direct de oplossing zijn. Java betekend een zwaardere eis aan je OS en niet elke OS draait java even lekker.

Als het programma goed geschreven is in bijvoorbeeld C, zou porten helemaal niet zo'n probleem zijn. De compilers zorgen er wel voor dat de systeemspecifieke verschillen correct doorgevoerd worden. Kijk maar eens naar programma's als lcdproc of firefox, die met dezelfde code op bijna alle machines kunnen draaien. Alleen moet de maker wel de moeite nemen om de verschillende versies te compileren en te debuggen (en dat laatste zal waarschijnlijk wel de reden zijn voor het geringe aanbod van cross-platform software).
Back to top
View user's profile Send private message
RemcoNL
Apprentice
Apprentice


Joined: 30 Nov 2003
Posts: 178
Location: Leiden, The Netherlands

PostPosted: Sun May 07, 2006 7:23 am    Post subject: Reply with quote

DeepBass909 wrote:
Ik heb dit jaar de belastingaangifte onder Linux gedaan, en ik vond het programma eigenlijk net zo makkelijk (of niet) als de windows versie.

Het viel mij een beetje tegen dat er meerdere "vinkjes" zonder tekst er achter langskwamen! Ik heb ze maar niet aangeklikt... Het printen viel ook tegen: elk laatste cijfertje van de regel kwam op een nieuwe regel!
Wel werkte het al beter dan de Wine-versie vorig jaar!
_________________
Use Compact Flash cards as a silent IDE hard drive
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum