Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Gentoo-installatie en update op PC zonder internet
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jhwh
n00b
n00b


Joined: 27 Jan 2005
Posts: 24

PostPosted: Sat Dec 24, 2005 1:58 pm    Post subject: Gentoo-installatie en update op PC zonder internet Reply with quote

Eerst een kleine opmerking : de Pc heeft wel een internetaansluiting : een 56K modem ;-) Maar ik veronderstel dat het een pure nachtmerrie wordt om daarmee alle sources binnen te halen.

Het is de pc van mijn schoonouders. Die wonen op zo'n 50 km en ik kom er gemiddeld zo 1 keer per maand.
De installatie zou waarschijnlijk te doen moeten zijn met een stage3 en een tarbal op cd-rom gebrand... Wat mij het meest zorgen baart : hoe hou je zo'n systeem up to date?
Is het mogelijk om de veranderingen aan het (stable) base-systeem van zo'n 1 tot 6 maand oud binnen te halen in een aparte map (niet mijn /usr/portage/distfiles want daarin zit een mengeling van stable en ~x86) , op cd-rom te branden, naar mijn schoonouders rijden, daar alles in distfiles te droppen en daar ter plaatse te compileren (er is een verschil van architectuur tussen mijn pc en hun pc dus kan het binair verpakken waarschijnlijk niet).

Iemand enige ervaring?

Koen Wybo
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Sat Dec 24, 2005 6:34 pm    Post subject: Reply with quote

Op de plek waar je wel een degelijke internetverbinding hebt een chroot maken en die voor je naar je schoonouders gaat updaten en dan een tarball van maken, soort van stage4 zeg maar. Als je op de forums naar stage4 zoekt vind je vast wel wat handige info over de details.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
jhwh
n00b
n00b


Joined: 27 Jan 2005
Posts: 24

PostPosted: Sun Dec 25, 2005 7:04 pm    Post subject: Reply with quote

Stage 4 is dan meer een backup van je eigen systeem dat je dan moet porten naar een ander...

Zoek het 'simpeler' : gewoon de mogelijkheid om in een 'tweede profiel' van portage de dingen voor mijn schoonpapa bij te houden. Het enige wat nodig is : een "emerge -tweede profiel sync" en dan "emerge -tweede profiel --fetch --update world" (in een /usr/portage/distfiles-twedeprofiel map). Dan moet ik gewoon de inhoud van de /usr/portage/distfiles-tweedeprofiel map op cd/dvd branden, daar allemaal in mijn schoonpapa's /usr/portage/distfiles dumpen samen met de nieuwe ebuilds en zijn PC is klaar om te compileren...

Misschien een nieuwe feature voor portage?
Back to top
View user's profile Send private message
Po0ky
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 21 Apr 2005
Posts: 142
Location: Belgium

PostPosted: Mon Dec 26, 2005 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

stage 4 is alleen nuttig als de cpu beetje gelijk is, of als ge niet volledi geoptimaliseerd hebt gecompileerd (bv i686)
_________________
-- I'll eat it--
Back to top
View user's profile Send private message
/carlito
Guru
Guru


Joined: 31 Dec 2004
Posts: 451
Location: Belgium

PostPosted: Wed Jan 11, 2006 12:14 pm    Post subject: Reply with quote

Po0ky wrote:
stage 4 is alleen nuttig als de cpu beetje gelijk is, of als ge niet volledi geoptimaliseerd hebt gecompileerd (bv i686)


Niet als je die stage 4 in een chroot omgeving compileerd hé. Je kan natuurlijk geen amd64/PPC systeem compileren op een x86 pc, maar je kan wel perfect een stage 4 creëren voor een P3 op een AthlonXP.
_________________

.O.
..O
OOO
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Wed Jan 11, 2006 6:31 pm    Post subject: Reply with quote

Misschien een beetje omslachtige methode maar volgens mij moet het volgende werken:

1. emerge sync op de pc van je schoonouders
lijkt me de meest makkelijke en nog niet echt desastreus langzame optie
2. emerge -puf world (pretend update en fetchonly)
output is dan alle benodigde packets die je nodig bent tijdens het echte updaten, pretend zodat hij niet echt gaat downloaden
3. download al die packets op je eigen pc en brand deze op cd
4. cp alle packets naar de /usr/portage/distfiles map en start
5. emerge -u world
Back to top
View user's profile Send private message
wHAcKer
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Oct 2002
Posts: 228
Location: Grimbergen, Belgium

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 4:42 pm    Post subject: Reply with quote

Dit is inderdaad de meest logische optie. Probleem hierbij is dat ze nog steeds moeten connecten met 56K om de sync te doen. Momenteel zijn er vrij veel packages en dit zal alleen nog maar vermeerderen dus het sync proces zal steeds langer duren.
Ik zou voorstellen een 'stable' versie te maken waarin alles werkt wat nodig is en gewoon niet te updaten tenzij er echt security issues zijn (check glsa).
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Sat Jan 21, 2006 9:18 am    Post subject: Reply with quote

Er is nog wel een optie om wel te syncen, maar dat vereist dat de pc van Koen mee gaat naar zijn schoonouders.
Je kunt namelijk een lokaal rsync mirror instellen. Daarbij maak je de pc van Koen de rsync server en haal je via lan de sync op. Als je dan die pc er toch al hebt staan kun je ook gelijk die distfiles even over gooien, scheelt je weer een schijfje.
Beschrijving van hoe je een lokaal rsync server kunt opzetten staat in de Docs.
Misschien dat het zelfs zou lukken om op de pc van de schoonouders de rsync server op te zetten en de sync dus van de eigen pc te laten verlopen.
Back to top
View user's profile Send private message
nixnut
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 09 Apr 2004
Posts: 10974
Location: the dutch mountains

PostPosted: Sun Jan 22, 2006 5:03 pm    Post subject: Reply with quote

Of de boel op een usb hd zetten en die meeslepen.
_________________
Please add [solved] to the initial post's subject line if you feel your problem is resolved. Help answer the unanswered

talk is cheap. supply exceeds demand
Back to top
View user's profile Send private message
wHAcKer
Apprentice
Apprentice


Joined: 18 Oct 2002
Posts: 228
Location: Grimbergen, Belgium

PostPosted: Wed Jan 25, 2006 9:08 am    Post subject: Reply with quote

of de geheime optie: zorg ervoor dat ze een soort van 'light' internet abonnement nemen. Dan hebben ze breedband en kunnen dus aan een aanvaardbaar tempo syncen. Indien ze bvb maar een 500mb limiet hebben (wat hier meestal het geval is bij light abonnementen) kan je nog altijd de distfiles meedoen op usbstick ofzo.
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Wed Jan 25, 2006 3:13 pm    Post subject: Reply with quote

Met 500 mb limiet kom je nog behoorlijk ver met downloaden van distfiles. gewoon niet te vaak updaten 8)
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 9:31 am    Post subject: Reply with quote

koenderoo wrote:
Met 500 mb limiet kom je nog behoorlijk ver met downloaden van distfiles. gewoon niet te vaak updaten 8)


pegasus ~ # USE="nowin" emerge -pv nwn

These are the packages that I would merge, in order:

Calculating dependencies ...done!
[ebuild N ] games-rpg/nwn-1.66 +nowin 1,285,482 kB

Total size of downloads: 1,292,627 kB
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 10:39 am    Post subject: Reply with quote

Muggenzifter!
Je hebt het wel over de pc van schoonouders, niet bepaald het beeld van een die hard never winter nights speler!
Back to top
View user's profile Send private message
shinadul
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 24 Jul 2003
Posts: 90
Location: Netherlands

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 1:13 pm    Post subject: Reply with quote

koenderoo wrote:
Muggenzifter!
Je hebt het wel over de pc van schoonouders, niet bepaald het beeld van een die hard never winter nights speler!


Das waar , maar een klein broertje /neefje / whatever red het dus niet op die manier.

bovendien ga ik met openoffice ook al heel gemakkelijk over die limiet heen en dat lijkt me wel zinvol voor oudere mensen ... briefjes tikken en zo.

Alhoewel je dat ook weer op kan lossen door je emerge te beginnen op 31-jan 11:45 , dan is de helft nog in de oude maand :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
koenderoo
Guru
Guru


Joined: 03 Jan 2004
Posts: 514
Location: Zwolle, The Netherlands

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 1:39 pm    Post subject: Reply with quote

Dan hebben ze nog het geluk dat ze niet zo'n snelle verbinding als @home breedband hebben. Daar haal ik gemiddeldes van zo'n 500 kb/s mee :P .
FF omrekenen.... das 17 minuten over 500 MB. Wil dus net als je om 23.45 begint!

Iemand enig idee waarom je met Linux wel zulke snelheden kunt halen en met Windows (XP) niet verder komt dan een max van 350 kb/s? Gemiddeld kom ik daar niet veel verder dan 60 kb/s (das nog steeds snel voor Windows)
Ik heb snelheden gezien tijdens downloaden onder Linux van 750 kb/s. Dat wil ik ook wel onder Windows!
Back to top
View user's profile Send private message
aidy
l33t
l33t


Joined: 07 Apr 2005
Posts: 915

PostPosted: Fri Feb 10, 2006 9:47 pm    Post subject: Reply with quote

Whot aboot...
gewoon de portage snapshot downloaden ? :D
en dan man emerge voor de opties om zoiets te syncen (dacht toch dat dat moest).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum