Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Routing och vservers
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
independence
n00b
n00b


Joined: 06 Dec 2003
Posts: 21
Location: Sweden

PostPosted: Sat Dec 03, 2005 6:15 pm    Post subject: Routing och vservers Reply with quote

Jag har precis installerat en server med vserver-sources och ett gästsystem på. Det mesta har gått bra hittils, tills jag kom till biten med att komma åt nätverket på gästsystemet.
Det är nämligen så att hostsystemet samtidigt är router för mitt hemnätverk, och gästsystemet får ett alias (tror jag det heter) på ett nätverkskort som går till det lokala nätverket.
När man då via gästsystemet försöker komma åt internet så går inte det eftersom det inte finns några regler för hur man kommer till internet eftersom internet normalt nås via ett annat nätverksinterface. Och gästsystemet kan ju inte se eller använda interfacet som används för att komma åt internet, inte heller kan jag ge gästsystemet ett alias på mitt nätverksinterface som går till internet eftersom jag inte äger det subnätet osv.
Vad skall jag göra nu? Jag har försökt läsa lite på olika länkar från linux-vserver.org men allt verkar så komplicerat och jag är helt ny på routing med linuxburkar. Det verkar dock som man kan ange att man skall använda en router endast om paketen kommer ifrån en specifik adress. Hur man gör det vet jag inte riktigt.
Är det någon som har någon ide på hur jag skall bära mig åt så vore jag mycket tacksam!

Här är lite ytterligare info:
Code:

host # route
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
80.252.185.0    *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth1
192.168.0.0     *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth0
192.168.0.0     *               255.255.255.0   U     0      0        0 eth2
loopback        *               255.0.0.0       U     0      0        0 lo
default         dsl-80-252-185- 0.0.0.0         UG    0      0        0 eth1


eth0 är LAN, eth1 är internet (adsl) och eth2 är ytterligare ett interface till LANet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum