Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Så stille det ble...
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

Goto page Previous  1, 2, 3  Next  
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Blurpy
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 11 Feb 2003
Posts: 111
Location: Norway

PostPosted: Mon Feb 24, 2003 2:59 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm, ganske stille på den norske delen av forumet!

Jeg bruker Gentoo, og jeg digger det 8) Portage er genialt! Har hatt uvanlig lite problemer med Gentoo i forhold til andre distroer jeg har prøvd.
Back to top
View user's profile Send private message
CrimsonScythe
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 25 Sep 2002
Posts: 83
Location: Minneapolis, MN

PostPosted: Mon Feb 24, 2003 5:44 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo er schpaaa! ;) Jeg rømte fra WinXP til Gentoo for et halvårs tid siden, og har ikke angret et øyeblikk. Det eneste jeg savner er UltraEdit, men, men...

-- Thomas
_________________
If we weren't supposed to eat animals, then why are they made of meat?
Back to top
View user's profile Send private message
kvatn
n00b
n00b


Joined: 25 Feb 2003
Posts: 21
Location: Norway

PostPosted: Tue Feb 25, 2003 11:58 am    Post subject: Det er mange av oss... Reply with quote

Hei, har brukt Gentoo i 3 måneder og er stor fornøyd, bortsett fra noen keyb ting.. ellers så er det det raskeste og beste jeg har prøvd noen gang :twisted:
Back to top
View user's profile Send private message
ollie
n00b
n00b


Joined: 24 Nov 2002
Posts: 35

PostPosted: Thu Feb 27, 2003 8:10 am    Post subject: Reply with quote

gammel portage for at det skal fungere, men hey 8)
Back to top
View user's profile Send private message
nh8as
n00b
n00b


Joined: 01 Mar 2003
Posts: 26
Location: Norway

PostPosted: Sat Mar 01, 2003 8:25 pm    Post subject: Reply with quote

gentoo på desktopen syntes jeg er helt greit, på en p4 2,4 ghz.. Cpu som jobber raskt nok til at det ikke blir kjedsomt å sitte og vente på at alle pakker skal kompileres.. Men sammtidig så merker jeg ikke noe til "performance" forbedringer sammenlignet med for eks debian.
Men jeg syntes det blir litt for lite effektivt å kjøre på for eks testlab'en jeg har..
(det vil si en liten maskin park som består av 7 x p133 & 3 x p233).. Det går bare ikke, det blir for tregt.. Har man en server og administrere, så er sikkert gentoo ypperlig, men skal man oppdatere samme pakken på 20-30 servere innbilder jeg meg at gentoo bare ikke holder mål.. Men, nå har ikke jeg forska mest på gentoo, jeg så nesten akkurat at emerge hadde en -k option, det vil si "bruk ferdig kompilerte binarys".. Om det blir oppdatert og fulgt opp like bra som alt annet i gentoo, så er gentoo virkelig en god distro.

MEN, hva ¤#"!%#"¤ skal man med FARGE på prompten? Dette ga meg ett inntrykk av gentoo som gjorde at jeg egentlig hadde mest lyst til å "snu i døra"..

"jeg bruker gentoo fordi det er 1337" , "jeg bruker gentoo fordi det er farger på prompten"..
Har aldri hørt noe så fjollete før.. Nei og nei :roll:


Konklusjon?
Jeg syntes gentoo virker meget bra.. Og det er stort sett bare positive erfaringer jeg har med gentoo, noe som man ikke kan si om diverse andre mainstream distro'er.. ;)
Back to top
View user's profile Send private message
Blurpy
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 11 Feb 2003
Posts: 111
Location: Norway

PostPosted: Sun Mar 02, 2003 12:34 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg liker fargene i gentoo 8)
Synes det blir litt kjedelig å se på en helt ensfarga kommandolinje hele tiden, så fargene i gentoo var veldig fine synes jeg.
Hvis du ikke liker dem kan du jo bare fjerne dem.
Back to top
View user's profile Send private message
Grnthumb^
n00b
n00b


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2
Location: Molde, Norway

PostPosted: Mon Mar 03, 2003 7:22 pm    Post subject: Reply with quote

gentoo fikk meg til å konvertere delvis til linux. Synes bare alt er så genialt der :) dessuten liker jeg å måtte jobbe litt med d. Ikke bare trykke på en knapp så er d ferdig installert og ligner skremmende mye på windows, slik enkelte distroer er.

*fortsette Gentoo install*

mista hdd'n i bakken her om dagen.. et under at den overlevde. Men jeg mista gentoo installen som var på den da :(
Back to top
View user's profile Send private message
magne
n00b
n00b


Joined: 05 Jan 2003
Posts: 27
Location: sarpsborg / norway

PostPosted: Tue Mar 04, 2003 7:00 am    Post subject: Reply with quote

[quote="Grnthumb^"]gentoo fikk meg til å konvertere delvis til linux. Synes bare alt er så genialt der :) dessuten liker jeg å måtte jobbe litt med d. Ikke bare trykke på en knapp så er d ferdig installert og ligner skremmende mye på windows, slik enkelte distroer er.
[quote]

akkurat det har da ingenting med hvilken distro du bruker, men heller med hvilken windowmanager du bruker. KDE f.eks kan du få ut til å se helt ut som windows, og KDE får du kjørt i både redhat, gentoo, fluxbox og alt annet som er.
Back to top
View user's profile Send private message
joda
n00b
n00b


Joined: 09 Apr 2003
Posts: 15

PostPosted: Wed Apr 09, 2003 5:27 pm    Post subject: Reply with quote

jeg har kjørt gentoo siden rc2, som server og jeg har aldri vært mer fornøyd med en distro. det er nesten for enkelt.
jeg har ikke fått til å compilere gentoo på desktopen desverre, den stopper ved kompilering av enellerannen pakke(husker ikke hvilken).
Å gå til stage3 er nesten meningsløst, greit nok at gentoo er en god distro, men å få med ytelsesforbedringen er et must, ihvertfall da jeg hadde planlagt å kjøre x.

jeg har nettopp registrert meg på forumet, hei til alle forresten.
Back to top
View user's profile Send private message
ebrostig
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 20 Jul 2002
Posts: 3152
Location: Orlando, Fl

PostPosted: Wed Apr 09, 2003 9:14 pm    Post subject: Reply with quote

Hei joda, velkommen!

Gentoo fungerer bra some desktop.
Hadde vært greit å se de feilmeldingene dine. Er sikker på at vi kan fikse problemene dine :)

Selv bruker jeg kun Gentoo Linux på jobben, har ikke brukt Windows siden 95 8)

Erik
_________________
'Yes, Firefox is indeed greater than women. Can women block pops up for you? No. Can Firefox show you naked women? Yes.'
Back to top
View user's profile Send private message
joda
n00b
n00b


Joined: 09 Apr 2003
Posts: 15

PostPosted: Sun Apr 13, 2003 11:43 pm    Post subject: Reply with quote

ok, det høres jo bra ut. men planen var egentlig å vente på 1.4, så prøve meg frem derfra. om det ikke funker, så kan jeg vel altids komme med en post til ;)
Back to top
View user's profile Send private message
sirhenry
n00b
n00b


Joined: 29 Mar 2003
Posts: 3

PostPosted: Sat Apr 26, 2003 12:46 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo 4-ever! Den mest spennende linuxdistroen akkurat nå, garantert! Brukes døgnet rundt, og det er så deilig å kompileeeere!!!
Back to top
View user's profile Send private message
shagrat
Apprentice
Apprentice


Joined: 10 Mar 2003
Posts: 219
Location: Norway

PostPosted: Sat Apr 26, 2003 1:51 pm    Post subject: Reply with quote

Har kjørt både redhat, slackware og debian tidligere, men nå har jeg funnet det den ultimate distroen: GENTOO!!!!!
Back to top
View user's profile Send private message
sem
n00b
n00b


Joined: 04 Jun 2003
Posts: 1
Location: Tr.heim, Norway

PostPosted: Wed Jun 04, 2003 4:00 pm    Post subject: Reply with quote

ups der joina vist jeg forumet oxo :-)

har ikke installert Gentoo enda en gang, men det kommer straks hovedprosjektet er ferdig.

Har brukt RH og Debian tidligere, men fikk Gentoo anbefalt av en tidligere Slacker. Og etter det jeg har lest her på forumet er det jo ikke noen tvil om at det blir Gentoo :D

btw ca hvor lang tid vil en installasjon ta med min 2mbit linje?

sem
Back to top
View user's profile Send private message
gaute
n00b
n00b


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 52
Location: Bærum, Norway

PostPosted: Wed Jun 04, 2003 4:17 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="sem"]
btw ca hvor lang tid vil en installasjon ta med min 2mbit linje?
/quote]
Her er det nok cpuen det går på og ikke linjen. Regn med å bruke en kveld og så la det kompilere over natten, dersom du har en brukbar pc. Kanskje litt lenger dersom du skal ha kde, gnome, openoffice og eller andre store tunge programmer.
_________________
-gaute magnussen
Bibamus, moriendum est
Back to top
View user's profile Send private message
steingrim
n00b
n00b


Joined: 13 Jan 2003
Posts: 34
Location: Oslo, Norway

PostPosted: Thu Jun 05, 2003 10:49 am    Post subject: Reply with quote

Hei og hopp

På tide å telle meg også!

Jeg har ikke stort å si, bortsett fra at jeg var tidligere en RedHat-bruker på jobb og privat, helt til jeg gikk over til Gentoo på jobben i fjor sommer. (jeg var helt alene på kontoret og hadde ingenting å gjøre :)...) Senere gjorde jeg det hjemme også, på min gamle amdk6-400, det tok sin tid. I januar kjøpte jeg meg ny boks så nå er alt så mye bedre :)

Eh.. ja.. akkurat
Rock on!
Back to top
View user's profile Send private message
lucid
n00b
n00b


Joined: 02 Jan 2003
Posts: 12
Location: Norway

PostPosted: Thu Jun 05, 2003 11:56 am    Post subject: Reply with quote

UnF

Meg også.. :roll:
Back to top
View user's profile Send private message
sveini
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 31 Oct 2003
Posts: 80

PostPosted: Sat Nov 22, 2003 10:11 am    Post subject: Reply with quote

Heisann ja.

Gentoo fikk meg til å fjerne windows (dualboot).

Har rotet med SuSe, slackware, debian, redhat, mandrake og gentoo.

Kjører Gentoo på mine maskiner, den ene dualboot sammen med FreeBSD.
Drifter Skolelinux, gentoo, redhat og FreeBSD på jobben. Gentoo er definitivt den enkleste å oppdatere etterfulgt av skolelinux.
_________________
Magnus frater spectat te!
Back to top
View user's profile Send private message
MK
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 27 Nov 2002
Posts: 97
Location: Bærum, Norway

PostPosted: Sat Nov 22, 2003 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

Heisann, jeg er vel også en ganske fornøyd Gentoo bruker. Brukt Gentoo i snart to år, og har fått omvendt en god del venner etter hvert, så flere på NTNU etter hvert som kjører Gentoo, eller FreeBSD.
Back to top
View user's profile Send private message
andip
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 18 Jun 2002
Posts: 116
Location: .no

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 12:12 pm    Post subject: Reply with quote

Yo,

jauda, har vel brukt gentoo ....en stund, det var under 10k filer i "treet" når jeg begynte, etter å ha brukt slackware...en stund (har dårlig hukommelse).

Gentoo er en meget smukk distro i mine øyne, selv om det dukker opp smådill hele tiden jeg ikke klarer/orker fikse, men sånn er det vel med alt :)

Skal prøve å følge mer med i forumet her fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
sveini
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 31 Oct 2003
Posts: 80

PostPosted: Thu Jan 08, 2004 9:58 am    Post subject: Reply with quote

andip wrote:
jauda, har vel brukt gentoo ....en stund, det var under 10k filer i "treet" når jeg begynte


Minnes de tider ja :D
_________________
Magnus frater spectat te!
Back to top
View user's profile Send private message
DecoR
Tux's lil' helper
Tux's lil' helper


Joined: 09 Jul 2003
Posts: 85
Location: Oslo, Norway

PostPosted: Fri Jan 09, 2004 2:40 pm    Post subject: Gentoo! Reply with quote

Heya..
Jeg kjørte bare Linux som server før. Startet med en quake-server for tre år siden med redhat og mandrake. Eneste jeg kunne, og visste da, var hvordan jeg startet og stoppet quakeserveren :)

Så... Døde quake-spillingen ut for min del, og den gamle P120 ble kassert.
Win98/2000 og XP var de siste windows versjonene jeg kjørte.
Jeg kjørte uten virusprogrammer, ingen "streng" coockie policy osv.. rett og slett en default install. Og... etter et år.. kan man tenke seg hvordan det ser ut. Masse drittikoner som har "installert seg selv" på skrivebordet og møkkaprogrammer som også kom gjennom nettet.

Og, i Juni 2003 ble jeg sittende og tenke over at Windows faktisk er et ubrukelig operativsystem for meg, når det ikke klarer å kjøre "pent" i et år en gang!! Man er nødt til å installere masse annet søppel som "liksom" skal "passe" på at man ikke får inn så mye dritt på maskinen fra internet osv... Argh... Et system som ikke klarer "å passe på seg selv" fra en default installasjon, fikk begeret til å renne over :evil:
Mot slutten av Juni 2003 installerte jeg Gentoo Linux i protest mot Windows:P

For å være helt ærlig, var planen bare å teste det. Jeg trodde med meg selv at jeg skulle gå tilbake til Windows (og det trodde hvertfall alle andre også) :P
Men... etter en mnd. med Gentoo...så jeg lenger ingen grunn til å gå tilbake.. Et så fett system, der du er i kontroll selv.....og for meg som da var ny, MANGE flere utfordringer enn før!

Jeg storkoser meg med Gentoo nå, og elsker følelsen av å kjøre et mer seriøst operativsystem! Et system som ikke ødelegger seg selv i løpet av et år, et system du kan gjøre akkurat det du vil med, et system som gjør det DU vil... og, som har tidenes mest geniale måte å installere programmer på ---> emerge og portage! :D

Henrik.
_________________
Don't you feel rimeligOK!?
www.rimeligok.no
Back to top
View user's profile Send private message
spetznaz
n00b
n00b


Joined: 07 Dec 2003
Posts: 36
Location: Norway

PostPosted: Sun Jan 11, 2004 10:54 pm    Post subject: Reply with quote

Hvorfor jeg bruker Gentoo? freeBSD liker ikke chipsettet på laptopen min :-)
Jeg ville ha et system som var enkelt å administerere og siden pcen ikke akkurat er blant de sprekeste (800mhz p3) så er det viktig for meg at i allefall ytelsen på programmene er optimal. Valget sto da mellom Arch Linux og Gentoo (siden freeBSD ikke likte chipsettet). Det ble avgjort med myntkasting :D Siden jeg er ny med linux gjore jeg nok et riktig valg, da gentoo sin brukergruppe og forum er så mye større. Mye lettere og få hjelp her..

Min generelle IT kompetanse er ganske høy, men jeg har ingen erfaring og snakke om når det gjelder andre OS en *gudforby* Windows. Etter en knapp måned bruk av Gentoo må jeg si at det slår alt av OS jeg har kjørt før (lekte bittelitte grann med redhat 7.1 og slackware 7 men gadd ikke sette meg inn i det på den tiden, så jeg har nesten bare kjørt windows frem til nå..)
Siden jeg har dysleksi så må jeg ha word (openoffice kan ikke måle seg med stavkontrollen i word) mulig jeg kommer til å emulere det i linux senere. Men etter som jeg har lest så kan det være ganske ustabilt og derfor har jeg ikke villet gjøre det enda. Trenger også Photoshop da Gimp ikke kan måle seg..

Det beste programmet jeg har oppdaget i linux til nå er Sylpheed genial epost behandler! må også si jeg liker Mplayer men siden det finnes så dårlige video drivere til trident grafikk kortet mitt så troner ikke det programmet øverst..

hvorfor jeg skriver alt dette her vet jeg i grunnen ikke men nå har jeg i allefall pressentert meg :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
P.K.
n00b
n00b


Joined: 13 Jan 2004
Posts: 8

PostPosted: Tue Jan 13, 2004 5:32 pm    Post subject: Reply with quote

Gentoo GNU/Linux er en forholdshvis liten installasjon, med tanke på plass, etter å bare å ha installert base og kernel. Synes det er greit å ha et system der du konfigurerer fra bunnen selv (ikke la alt gå for automatisk) og installerer programmer selv. Enkelte vil kanskje påstå at Gentoo sin installasjon er bakvendt, og bare ender med svette under armene og en uferdig installasjon. Tvert i mot gikk jeg rett på Gentoo GNU/Linux installasjonen uten noe særlig erfarenhet av GNU/Linux bruk. Synes Gentoo har et greit pakke-system. Det var interresangt at Gentoo lastet ned kildekodene til pakkene, istedet for å laste ned forhånds-kompilerte pakker. Dette, og flere ting, gjør Gentoo fleksibelt og veldig konfigurabelt for min del. Gentoo er den første GNU/Linux distribusjonen jeg har hatt installert over lengre tid. Greit system for å lære og teste ting :)
_________________
pff ;p
Back to top
View user's profile Send private message
Sniper
n00b
n00b


Joined: 17 Jan 2004
Posts: 4

PostPosted: Sun Jan 18, 2004 7:31 pm    Post subject: Reply with quote

Tell med meg også, har testet ganske mange distroer. Har syntes de fleste har manglet ett eller annet. Med gentoo så har jeg ikke funnet noe å sette fingeren på ennå.

Akkurat nå sitter jeg faktisk med kde desktopen oppe via realvnc, etter å ha fulgt howtoen for hvordan sette opp vnc som terminal server.

Den dagen jeg finner linux driver for Nokia d211 wireless kortet mitt er det farvel til Winblows XP på laptopen også. Så hvis noen har ett godt forslag til hvordan jeg skal få satt wireless kortet mitt så kom med det :twisted:
_________________
_
Tom

The person who smiles when everything goes bad, knows who to blame.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Scandinavian All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum