Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
GNU/Linux,Linux of GNU
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
shevek
n00b
n00b


Joined: 30 Mar 2003
Posts: 5
Location: Netherlands

PostPosted: Sun Mar 30, 2003 4:10 pm    Post subject: GNU/Linux,Linux of GNU Reply with quote

Zoals op deze pagina uitgelegd, heet het systeem niet Linux, maar GNU/Linux. Is het feit dat RMS schijnbaar als een verwend jongetje loopt te roepen dat hij ook genoemd wil worden genoeg reden om niet lid te worden? Voor mij wel, en wel hierom: RMS heeft een goed punt, er zit ongeveer tien keer zoveel GNU in het systeem als Linux. En belangrijker: Linus Torvalds vindt vrijheid niet belangrijk. Hij heeft zijn programma (de linux kernel) uitgebracht onder de GPL omdat dat goed zou zijn voor de ontwikkeling. Hij heeft waarschijnlijk gelijk. Maar hij heeft er vervolgens geen probleem mee als er niet-vrije tools nodig zijn om het programma aan te passen. Als mensen in aanraking komen met GNU/Linux, dan hoop ik dat ze over vrijheid leren. Over samen delen, samen programma's maken en anderen helpen. Over een betere wereld kortom. Linus lijkt daar niet in geinteresseerd. Dat is erg jammer, en een extra reden om geen zaken te ondersteunen die niet expliciet GNU noemen, terwijl ze het eigenlijk wel bedoelen.

Natuurlijk is Gentoo daar ook een voorbeeld van, maar ja, ik gebruik wel graag een goed systeem op mijn computer :wink: Bovendien zal ik het systeem ook gewoon Gentoo GNU/Linux noemen, om aan te geven wat het eigenlijk is. 8)
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Sun Mar 30, 2003 8:42 pm    Post subject: Reply with quote

Je hebt gelijk: de naam "Gentoo GNU/Linux" is correcter, of mischien later zelf "Gentoo GNU" aangezien men van plan is een Gentoo te maken met "The Hurd" als kernel. De meeste doorwinterde linuxgebruikers weten dit wel maar zeggen gewoon linux omdat dit korter is en veel meer ingeburgerd is. Zelfs als ik mijn linux kernel ooit zou vervangen door the hurd dan zou ik het nog steeds "mijn linuxbakske" noemen. Dit is gewoon te veel ingeburgerd om dit nog te veranderen.
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam


Last edited by garo on Tue Apr 01, 2003 8:55 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Stuartje
Apprentice
Apprentice


Joined: 12 Dec 2002
Posts: 165

PostPosted: Sun Mar 30, 2003 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

The Hurd? Waarom de kernel van Linus Torvalds vervangen? Is die niet goed genoeg mss?

En wat die reactie over GNU Linux betreft ik begrijp ook niet wat dat met LUG's te maken heeft...
Back to top
View user's profile Send private message
garo
Bodhisattva
Bodhisattva


Joined: 15 Jul 2002
Posts: 860
Location: Edegem,BELGIUM

PostPosted: Mon Mar 31, 2003 6:28 am    Post subject: Reply with quote

Ik zei "zelfs als ik het zou vervangen" niet "waneer ik het vervang". Ik vind linux ook nog steeds een stuk beter als the hurd. De enigste reden die ik zie om dat te doen is om een volledig GNU systeem te hebben.
_________________
My favorite links this month:
- Surf Random
- Web-based SSH
- Stop Spam
Back to top
View user's profile Send private message
shevek
n00b
n00b


Joined: 30 Mar 2003
Posts: 5
Location: Netherlands

PostPosted: Mon Mar 31, 2003 11:26 am    Post subject: Reply with quote

Ik noem het GNU/Linux, omdat dat meer recht doet aan het systeem. De free software foundation heeft een (nogal lange) FAQ over waarom je het niet Linux moet noemen. Ik vind de daar aangedragen argumenten zeer overtuigend.

Wat mijn reaktie met het onderwerp te maken heeft is het volgende: Er werd gevraagd of en waarom men lid was of wilde worden van een Linux User Group. Ik reageerde door te zeggen dat ik dat niet wilde, omdat een LUG door haar naamgeving de verwarring over de contibutie van GNU vergroot. Van een vrije software gebruikersgroep, of een GNU/Linux gebruikersgroep zou ik best lid willen worden.

Over de Hurd heb ik ook een boel te zeggen, maar dat zal ik niet doen, want dat is wel degelijk geheel off-topic :wink:
Back to top
View user's profile Send private message
kamikaz3
Apprentice
Apprentice


Joined: 06 Feb 2003
Posts: 187

PostPosted: Mon Mar 31, 2003 3:36 pm    Post subject: Reply with quote

Vanaf als je de NVidia GLX drivers of andere gebruikt is het genen GNU/Linux meer,
Je kan het moeilijk Nvidia/Sun/GNU/.../Linux gaan noemen hé
ik hou het gewoon op Gentoo (Linux) (zonder versienummer!)
Back to top
View user's profile Send private message
Red Nalie
Guru
Guru


Joined: 24 Mar 2003
Posts: 484
Location: Den Helder - The Netherlands - Europe - Earth - Milky Way - Universe

PostPosted: Mon Mar 31, 2003 5:35 pm    Post subject: Reply with quote

kamikaz3 wrote:
Vanaf als je de NVidia GLX drivers of andere gebruikt is het genen GNU/Linux meer,
Je kan het moeilijk Nvidia/Sun/GNU/.../Linux gaan noemen hé
ik hou het gewoon op Gentoo (Linux) (zonder versienummer!)


Ik moet me nog steeds een verdiepen in dit NVidia tainted license idee, wil weten in hoeverre het "legaal" te noemen is.

Over LUG's, de dichtsbijzijnde zit in Amsterdam, denk niet dat ik daar zin in heb om daar heel heen te reizen ;)
_________________
Many people call me Linux-freak, I just see me as a freak who uses Linux :)

i'm a little n00bie short and stout, here is my nickname here is my SHOUT!!!1 when i get all flamed up hear me SHOUT!!1 ban me forever, kick me out
Back to top
View user's profile Send private message
shevek
n00b
n00b


Joined: 30 Mar 2003
Posts: 5
Location: Netherlands

PostPosted: Mon Mar 31, 2003 9:21 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Vanaf als je de NVidia GLX drivers of andere gebruikt is het genen GNU/Linux meer,
Je kan het moeilijk Nvidia/Sun/GNU/.../Linux gaan noemen hé


Als je Xfree86 gebruikt is het al niet meer zuiver GNU/Linux. Maar het hele systeem is volgens de eerder door mij aangehaalde pagina ongeveer 3% Linux, 28% GNU en de rest iets anders (alle aanzienlijk minder dan die 28%). Bovendien is het feit dat het een samenhangend geheel is ook nog te danken aan het GNU project, want dat is een van de doelen van GNU.

Als je het dus echt wilt afkorten naar een woord, zou dat GNU moeten zijn, niet Linux. Maar aangezien zelfs de vrije software stichting (de makers van GNU) dat niet adviseerd (om GNU/Linux te kunnen onderscheiden van een echt GNU systeem, met de Hurd kernel) doe ik dat maar niet.
Back to top
View user's profile Send private message
rods
n00b
n00b


Joined: 05 Mar 2003
Posts: 28

PostPosted: Tue Apr 01, 2003 4:18 pm    Post subject: Reply with quote

Als zelfs Richard Stallman de linux kernel gebruikt ipv zijn eigen GNU kernel (die eigenlijk nooit goed is afgeraakt) dan denk ik dat de linux kernel de beste keuze is. (Hoewel ik geen objectieve mening kan geven omdat ik nooit een andere kernel gebruikt heb) :oops:

Maar goed als er een andere en betere kernel gevonden wordt dan wil ik dat best wel eens testen. 8)
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum