Gentoo Forums
Gentoo Forums
Gentoo Forums
Quick Search: in
Lexmark Z53
View unanswered posts
View posts from last 24 hours

 
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Sun Jan 26, 2003 9:32 pm    Post subject: Lexmark Z53 Reply with quote

Hallo,

Ik heb Gentoo 1.4 rc2 geinstalleerd. Nu probeer ik mijn USB printer (Lexmark Z53) te installeren en dat lukt niet. Ik de driver lexmark driver gedownload, het is een *.rpm bestand. Als ik rpm -i lexmark*.rpm uit gavoeren, dan krijg ik een batterij van afhankelijkheden te zien. O.a. enscript, ghostscript en diverse lib*.so.6.
Mijn kernel heb reeds aangepast voor een USB printer.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen.


m. vr. gr.
Sjefke

P.S. Onder SuSe 8.0 functioneerde de printer perfect.
Back to top
View user's profile Send private message
Matje
l33t
l33t


Joined: 29 Oct 2002
Posts: 619
Location: Hasselt, Belgium

PostPosted: Sun Jan 26, 2003 11:27 pm    Post subject: Reply with quote

rpm -i --nodeps lexmark*.rpm
Maar dat zal waarschijnlijk alles b0rken :)
Als ik even in mijn CUPS kijk, dan zie ik dat de Lexmark Z53 standaard ondersteund wordt. Heb je al eens de printing howto bekeken? Gewoon de instructies volgen maar ipv HP neem je een Lexmark printer bij de configuratie. Emerge hpijs - stap moet je gewoon overslaan.
_________________
Life is like a box of chocolates... Before you know it, it's empty...
Back to top
View user's profile Send private message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Mon Jan 27, 2003 6:06 pm    Post subject: Reply with quote

Matje,

Ik heb het uitgevoerd zoals het in printing-howto geschreven is. Het functioneert nog niet. Als ik "tail -f /var/log/messages" uitvoer, dan krijg ik een melding dat dit bestand niet bestaat.
In de volgende /dev/usb/lp0 bestaat ook niet, hetzelfde geldt ook voor /dev/lp0.

P.S. Bovenstaande heb ik uitgevoerd terwijl KDE reeds geinstalleerd was. Kan dit invloed hebben. usbcore is als module in de kernel gebakken.

Wat doe ik fout ?? Nogmaals onder SuSe 8.0 werkte de printer. Dus het moet onder Gentoo ook werken.
Back to top
View user's profile Send private message
Matje
l33t
l33t


Joined: 29 Oct 2002
Posts: 619
Location: Hasselt, Belgium

PostPosted: Mon Jan 27, 2003 9:25 pm    Post subject: Reply with quote

Heb je USB Printer Support in de kernel of als module gecompileerd?
_________________
Life is like a box of chocolates... Before you know it, it's empty...
Back to top
View user's profile Send private message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Mon Jan 27, 2003 9:51 pm    Post subject: Reply with quote

Heb je USB Printer Support in de kernel of als module gecompileerd.
Antw: Als module.

In module.autoload heb ik de volgende modules geplaatst usbcore en printer.
Als ik dmesg uitvoer zie o.a. het volgende:

usb-ohci.c: USB OHCI at membase 0xd6b01000, IRQ 11
usb-ohci.c: usb-00:02.2, Silicon Integrated Systems [SiS] 7001
usb.c: new USB bus registered, assigned bus number 2
hub.c: USB hub found
hub.c: 3 ports detected
hub.c: new USB device 00:02.3-1, assigned address 2
printer.c: usblp0: USB Bidirectional printer dev 2 if 0 alt 0 proto 2 vid 0x043D pid 0x0054.

De volgende directory bestaat nu ook: /dev/usb/-lp0 (-lp0 is in het paars gedrukt). Tevens bestaat de volgende directory ook /dev/printers/-0 (-0 is in het paars gedrukt.

Vervolgens heb ik conform printing-howto een tekst bestand gemaakt en geprobeert te printen met:
cat test.txt > /dev/usb/lp0
Met als resultaat een stille printer.

What I'm doing wrong ??
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 8:46 am    Post subject: Reply with quote

Wat gebeurt er als je alleen "cat test.txt" intypt? Grote kans dat er niets gebeurt, tenzij je het vanuit de juiste dir doet. Het commando cat is een redirector. Als je geen bestemming aangeeft wordt de inhoud van de bron-file op je scherm getoond. Zoals in de handleiding beschreven staat wordt de inhoud van test.txt doorgestuurd naar je printer. Let verder ook even op of je we rechten hebt om te schrijven naar /dev/lp0.

Maar waarom probeer je het niet gewoon met CUPS? CUPS kun je zelfs configureren vanuit KDE.
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 10:45 am    Post subject: Reply with quote

Wat ik gedaan heb is het volgende:
Gentoo gecompileerd vanuit stage3. Vervolgens XFREE en KDE gecompileerd en geinstalleerd.
In de handleiding stond dat je, indien je van CUPS gebruik wil maken dit eerst moet compileren voordat je XFREE en KDE compileerd. Dit had ik over het hoofd gezien. Dit heb ik dus niet gedaan.
Is het erg dat je eerst XFREE en KDE compileerd en installeerd voordat CUPS compileerd ? Terwijl de handleiding een andere volgorde aangeeft ?? Ik weet het niet, ik heb daarvoor te weinig kennis van Gentoo om dat te beoordelen.

Anyway: Ik heb eerst XFREE en KDE geinstalleerd. Nu wil ik mijn printer aan de praat krijgen, de bewuste lexmark. Ik heb daarvoor de printing-howto gedownload en ben aan de slag gegaan. Kernel is aangepast ook hot plugable is mee gecompileerd. Zie mijn laatste bericht met de dmesg output. Naar mijn mening is de USB poort waar de printer opzit goed geinstalleerd. De computer is nu bekende met de USB poort.
Ik heb nog geen gebruikers aangemaakt, dus alles voer ik uit als root gebruiker.
- In make.conf is gezet USE="qt KDE CUPS" (qt KDE stond eral)
- emerge CUPS (versie 1.1.18)
- emerge footamic
- /dev/usb/lp0 en /dev/printers/-0 bestaat nu ook.
In de /root heb ik een tekst bestand gemaakt.
Ik heb dus ook in de /root diretory cat test.txt > /dev/usb/lp0. Met als resultaat en stille printer.
Nogmaals wat heb ik fout gedaan c.q. nagelaten te doen.

Indien ik dit ook in KDE kan doen, hoe en waar ??
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 1:03 pm    Post subject: Reply with quote

Ik weet niet hoe precies en wat, maar als je CUPS gebruikt, kun je iig een beetje inzicht krijgen in wat er gebeurt. Ik weet niet welke versie van KDE je hebt, maar 3.1 is gisteren officieel gereleased. Voor de printerconfigurartie moet je even in het configuratiecentrum van KDE kijken, maar je kunt CUPS ook via je webbrowser benaderen.
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 1:24 pm    Post subject: Reply with quote

Domme vraag. Hoe kan ik CUPS via webbroser benaderen. Betekent dit dat ik on-line CUPS kan installeren ?????
Back to top
View user's profile Send private message
Matje
l33t
l33t


Joined: 29 Oct 2002
Posts: 619
Location: Hasselt, Belgium

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 1:51 pm    Post subject: Reply with quote

Als cat test.txt > /dev/usb/lp0 al niet werkt moet je zeker niet gaan verder zoeken met cups, dan werkt je printer gewoon niet behoorlijk. Probeer eens gewoon cat "Hello World" > /dev/usb/lp0

Als dat nog niet werkt is er iets serieus mis. Heb je andere usb-apparaten zoals een muis ofzo die wel werken in linux? Zitten je kabels correct aangesloten? Staat je printer aan? :-) (klinkt misschien dom, maar sommigen hebben zo een printer die automatisch aanspringt in winhoze, maar in linux doet hij dat niet) Heb je de juiste USB Host Controller geïnstalleerd bij het compileren van de kernel?

En KDE voor Cups compileren is niet erg, heb ook eerst Gnome gedaan en pas later Cups.
_________________
Life is like a box of chocolates... Before you know it, it's empty...
Back to top
View user's profile Send private message
iKiddo
Guru
Guru


Joined: 27 Jun 2002
Posts: 341
Location: Europe?

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 7:07 pm    Post subject: Reply with quote

Matje wrote:
Als cat test.txt > /dev/usb/lp0 al niet werkt moet je zeker niet gaan verder zoeken met cups, dan werkt je printer gewoon niet behoorlijk. Probeer eens gewoon cat "Hello World" > /dev/usb/lp0

Je bedoelt:
Code:
echo "Hello World" > /dev/usb/lp0
Je kan cat alleen gebruiken bij het herdirigeren van (de inhoud van) bestanden.

sjefke wrote:
In de handleiding stond dat je, indien je van CUPS gebruik wil maken dit eerst moet compileren voordat je XFREE en KDE compileerd.
Ik weet niet uit welke handleiging je het haalt, maar in de printing handleiding staat het niet, dus het is niet noodzakelijk om te kunnen printen. (Waarschijnlijk is het nodig als je met KDE tooltjes het printen wilt opzetten.)

sjefke wrote:
- In make.conf is gezet USE="qt KDE CUPS" (qt KDE stond eral)
In je USE variabel moeten "kde" en "cups" kleine letters zijn. Zie voor meer info:
Code:
less /usr/portage/profiles/use.desc

sjefke wrote:
Domme vraag. Hoe kan ik CUPS via webbroser benaderen. Betekent dit dat ik on-line CUPS kan installeren ?????
Je kan CUPS niet via een browser installeren, wel configureren. Zorg dat je CUPS daemon (cupsd) draait. Als je het niet zeker weet type je
Code:
/etc/init.d/cupsd start
(Vergeet die d niet!)
Open je favoriete browser en type in de adresbalk:
Code:
localhost:631
of
Code:
127.0.0.1:631
Back to top
View user's profile Send private message
Matje
l33t
l33t


Joined: 29 Oct 2002
Posts: 619
Location: Hasselt, Belgium

PostPosted: Tue Jan 28, 2003 7:55 pm    Post subject: Reply with quote

iKiddo wrote:
Matje wrote:
Als cat test.txt > /dev/usb/lp0 al niet werkt moet je zeker niet gaan verder zoeken met cups, dan werkt je printer gewoon niet behoorlijk. Probeer eens gewoon cat "Hello World" > /dev/usb/lp0

Je bedoelt:
Code:
echo "Hello World" > /dev/usb/lp0
Je kan cat alleen gebruiken bij het herdirigeren van (de inhoud van) bestanden.


Exkwies me, was ff verstrooid :)
_________________
Life is like a box of chocolates... Before you know it, it's empty...
Back to top
View user's profile Send private message
sjefke
n00b
n00b


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 14

PostPosted: Wed Jan 29, 2003 7:11 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb voor de zekerheid de printer opnieuw geinstalleerd onder windows 2000 op de USB poort. Het functioneerde perfect. Zodra de printer op de USB poort werd aangesloten, werd de printer direct herkend. Het installeren en het printen ging perfect onde windows 2000.

Onder linux in dmesg uitvoer gezien en de USB poort werd herkend en dat er een printer aangesloten was op usblpo. Zie dmesg uitvoer zoals ik die eerder heb gegeven.

echo "hallo" > /dev/usb/lp0 gaf of permission denied of het deed helemaal niks. Ik snap er niks van. (nogmaals als root ingelogd)

Tenslotte, ik wist het verder ook niet meer, heb ik een browser geopend en in adress "localhost:631" ingevoerd. Na het invoeren van username en password kon ik printers deleten en toevoegen. Ik heb nu dus een printer toegevoegd en geconfigureerd. Vervolgens een test pagina afgedrukt. En voila, het werkt.

Ik snap er even helemaal niks van. Moet ik nu voortaan on-line mijn printer configureren ? Of kan ik in control center nog steeds printers configureren ?? Ik heb wel eeb breedband verbinding, maar vreemd is het wel.

Even iets anders, ik gentoo CD's (5 stuks) via munnikes.nl/cd besteld, dan hoefde ik niet zwaar te downloaden, dacht ik. Ik heb toch diverse malen moeten downloaden. Maar goed, dit laatste is voor een andere topic.


Conclusie: de printer werkt nu.

Matje en iKiddo bedankt, voor alle tips. Dat was in feite mijn houvast.
Back to top
View user's profile Send private message
water
Guru
Guru


Joined: 19 Jun 2002
Posts: 387
Location: Zierikzee, The Netherlands

PostPosted: Wed Jan 29, 2003 8:31 am    Post subject: Reply with quote

Je hebt nu dus iets geprint met behulp van CUPS. Wat je eigenlijk nog moet doen is het volgende regeltje utvoeren:
Code:

rc-update add cupsd deafult

Hiermee wordt de cups-deamon altijd gestart tijdens het booten in de default
runlevel. Wil je nu iets printen, dan kies je in het desbetreffende programma voor printen, en dan CUPS.

Via je browser kun je cups configureren en de boel opslaan. Dit hoef je dus niet steeds opnieuw te doen. Als je support voor cups hebt meegecompileerd in KDE, kun je cups ook in KDE configureren.
_________________
Groeten uit Holland
Back to top
View user's profile Send private message
iKiddo
Guru
Guru


Joined: 27 Jun 2002
Posts: 341
Location: Europe?

PostPosted: Wed Jan 29, 2003 1:45 pm    Post subject: Reply with quote

sjefke wrote:
Ik snap er even helemaal niks van. Moet ik nu voortaan on-line mijn printer configureren ? Of kan ik in control center nog steeds printers configureren ?? Ik heb wel eeb breedband verbinding, maar vreemd is het wel.


Goed dat het werkt! Je hoeft niet online te zijn om te printen. De CUPS daemon die je startte met:
Code:
/etc/init.d/cupsd start
zorgde ervoor dat er een soort mini webserver (heel simplistisch) aan staat op jouw computer, zodat als je in je adres balk je eigen computer opgeeft (localhost of 127.0.0.1) met de goede poort (:631 is de port voor CUPS configureren) dat je zelf alles in kan stellen. Je hebt dus geen internet nodig, want je bent op je eigen pc aan het "browsen". Als het goed is onthoudt CUPS wat je instellingen zijn, maar je moet inderdaad wel ervoor zorgen dat de CUPS daemon telkens bij het opstarten van je computer ook opstart. Dit doe zoals "water" zei met het rc-update commando (zie de post van "water" op 29 januari 2003 om 9:31 am).
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Reply to topic    Gentoo Forums Forum Index Dutch All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum